trettifire Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 Heisann Har en 1999 Chevrolet Blazer LT 4WD 5-dørs/4.3L/193Hk (Iht. regel om å poste i forumet) Skal skifte bremseklosser på denne og har bestilt opp dette slik at jeg får det i løpet av neste uke. Finnes det en god guide (illustrert) til hvordan man bytter klosser, eventuelt er det noen som har gjort dette på en Blazer før og kan lede meg gjennom øvelsen? Hvis noen har bilder fra egen gjennomføring setter jeg stor pris på det. På forhånd takk! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 Å skifte bremseklosser er ingen heksekunst. Etter du har tatt av hjuler tar du av calipper, presser stempelet tilbake (biler med håndbrekk på calipper må stempelet skruest inn) setter inn nye klosser og setter sammen igjen. Husk å trå pedalen normal før du begynner å kjøre. Det er lurt å smøre kopperpasta på klossen der den berører calipper og annet metall (ikke på bremsebelegget!) da unngår du hyling i bremsene Lenke til kommentar
trettifire Skrevet 14. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2007 Da har jeg tatt av hjulene og fikk meg en overraskelse. Fant ikke umbrako-skruene som jeg hadde ventet men 4 bolter i stedet. Vet at jeg skal ha av to av boltene for å ta av kalipperen men hvilke? Dessuten satt de så hardt som svarte, fikk dem ikke opp med nøkkelen til hjulboltene engang. Hvilke bolter skal av og skal jeg bare bruke så mye makt som det trengs? Hele kalipperen rører på seg hvis jeg tar i... Bilder: Lenke til kommentar
trettifire Skrevet 14. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2007 nr 1 og 2 Hvordan skal jeg få dem løs? Bare gi gass og ta i? Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 Hvordan skal jeg få dem løs? Bare gi gass og ta i? Bare å ta i så mye at de løsner ja. bruk hammer evnt trykk luft hvis du har tilgang til det eller forlenger.. Men vanligvis er det ikke noe problem å løsne de. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 (endret) Skal du bare bytte klosser holder det med å ta av skrue 3 eller 4 og vippe calipperen opp slik at du kommer til, evt. begge. skal du bytte skive må du av med 1 og 2 Endret 14. oktober 2007 av Slettet+5132 Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 Skal du bare bytte klosser holder det med å ta av skrue 3 eller 4 og vippe calipperen opp slik at du kommer til, evt. begge. skal du bytte skive må du av med 1 og 2 Det er riktig. Har du noe keramisk pasta du kan smøre der hvor klossen glir? Dette hindrer at det setter seg fast og forhindrer også bremsepip. Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 mener å huske at det holder å skru av 1 og 2.. Uansett lurt å bruke en fil å pusse bort rust å slam før du setter på nye klosser og smøre med kobberpasta. Lenke til kommentar
trettifire Skrevet 16. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2007 Det var bolt 3 og 4 ja, skrudde dem løs (måtte endel makt til) og vippet av kalipperen, derfra var det bare å ta ut klossene (en var det ca 0.5 mm igjen på så det var bra at jeg skiftet nå) smekke i nye med påsmurt kobberpasta, klemme inn stemplene og skru på igjen. Piece of cake! Takk for all hjelp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå