Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Trenger veiledning til å skifte bremseklosser på Chevrolet Blazer


Anbefalte innlegg

Heisann

 

Har en 1999 Chevrolet Blazer LT 4WD 5-dørs/4.3L/193Hk (Iht. regel om å poste i forumet)

 

Skal skifte bremseklosser på denne og har bestilt opp dette slik at jeg får det i løpet av neste uke.

 

Finnes det en god guide (illustrert) til hvordan man bytter klosser, eventuelt er det noen som har gjort dette på en Blazer før og kan lede meg gjennom øvelsen?

 

Hvis noen har bilder fra egen gjennomføring setter jeg stor pris på det.

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Å skifte bremseklosser er ingen heksekunst. Etter du har tatt av hjuler tar du av calipper, presser stempelet tilbake (biler med håndbrekk på calipper må stempelet skruest inn) setter inn nye klosser og setter sammen igjen. Husk å trå pedalen normal før du begynner å kjøre. Det er lurt å smøre kopperpasta på klossen der den berører calipper og annet metall (ikke på bremsebelegget!) da unngår du hyling i bremsene

Lenke til kommentar

Da har jeg tatt av hjulene og fikk meg en overraskelse. Fant ikke umbrako-skruene som jeg hadde ventet men 4 bolter i stedet. Vet at jeg skal ha av to av boltene for å ta av kalipperen men hvilke? Dessuten satt de så hardt som svarte, fikk dem ikke opp med nøkkelen til hjulboltene engang.

 

Hvilke bolter skal av og skal jeg bare bruke så mye makt som det trengs? Hele kalipperen rører på seg hvis jeg tar i...

 

Bilder:

post-120614-1192372271_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Skal du bare bytte klosser holder det med å ta av skrue 3 eller 4 og vippe calipperen opp slik at du kommer til, evt. begge. skal du bytte skive må du av med 1 og 2

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
Skal du bare bytte klosser holder det med å ta av skrue 3 eller 4 og vippe calipperen opp slik at du kommer til, evt. begge. skal du bytte skive må du av med 1 og 2

Det er riktig.

 

Har du noe keramisk pasta du kan smøre der hvor klossen glir? Dette hindrer at det setter seg fast og forhindrer også bremsepip.

Lenke til kommentar

Det var bolt 3 og 4 ja, skrudde dem løs (måtte endel makt til) og vippet av kalipperen, derfra var det bare å ta ut klossene (en var det ca 0.5 mm igjen på så det var bra at jeg skiftet nå) smekke i nye med påsmurt kobberpasta, klemme inn stemplene og skru på igjen.

 

Piece of cake!

 

Takk for all hjelp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...