voluz Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 Hei! Skal muligens kjøpe nye piggdekk i år - føler ikke at de jeg har var helt gode på slutten av fjoråret... Har kjørt piggfritt i 7-8 år (dvs. alltid), og har forsåvidt vært fornøyd med det, men ikke alltid - f.eks. når jeg krysser fjelloverganger (noe jeg gjør ofte pga. svigers på Vestlandet, jeg bor i Trondheim) på vått isete føre. Er NAF-medlem og får tilsendt bladet Motor. I siste blad er det stor test av pigg- og piggfrie dekk. Hvis man ser på scorene så utklasserer jo piggdekk piggfriedekk så det holder. Jeg trodde piggfritt var helt på høyden... men nei? Det beste piggdekket scorer 9,0 (på en skala fra 1-10), mens det beste piggfrie dekket scorer 7,8 poeng. Vil dette rett og slett si at piggdekk er overlegent? Ser jo det vinner over piggfritt i så godt som samtlige test-klasser. Jeg bor i byen (Trondheim) og det er jo stort sett brøytede gater osv., men så er det Vestlandsturene. Piggdekkavgiften betyr ingenting for meg, så ikke ta den med i regnestykket... Hva skal jeg velge - pigg eller piggfri? Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 Kjør på med pigger, fungerer bedre for deg siden du kjører på is og veier som er brøytet. Lenke til kommentar
voluz Skrevet 13. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2007 Var ikke mange meninger om dette gitt? Funger pigger bedre der det er brøytet? Trodde at jeg stort sett kjører på brøytet vei var et argument for piggfrie dekk jeg? Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 Piggfrie dekk er best for å kjøre på steder med snø, griper bedre på snø enn piggdekk. Piggdekk er best på isføre, men griper ikke like bra på snø. Lenke til kommentar
voluz Skrevet 13. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2007 Piggfrie dekk er best for å kjøre på steder med snø, griper bedre på snø enn piggdekk. Piggdekk er best på isføre, men griper ikke like bra på snø. Hm.. nei. I følge Motor's test så utklasser piggdekk de piggfrie dekkene også på snøkjøring, både når det gjelder akelerasjon, ABS bremsing og kjøreegenskaper. Testvinnern piggdekk scorer 10 av 10 på alle punkter under "snø", mens beste piggfrie dekk i snitt scorer 9.5, men dette dekker er svært dårlig på mange andre punkter... På is scorer beste piggfrie dekk i snitt 7.2, mens beste piggdekk scorer 9.6. (For øvrig samme piggdekk som også scorer 10 av 10 på snøføre.) Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 Bare siterer veien til førerkortet boka Du får følge den testen heller, da de har prøvd det ut i praksis. Da er svaret piggdekk uansett. Lenke til kommentar
voluz Skrevet 13. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2007 Hehe, ja.. er jo i grunnen det om man bare skal se på testen. Og forutsatt at samme skala etc. er brukt i piggdekk og piggfri-testen så. Og det bør det jo være. Hvor mye taper man på komfort da? Så lenge siden jeg har sittet på bil med piggdekk nå at jeg ikke husker om dette støyer masse og "rister"? Når det gjelder støy ligger piggdekkene stort sett rundt 6-7 ser jeg, mens piggfri ligger på 8-9, og noen helt opp på 10 av 10. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 Velg dekk etter hvordan du kjører, hva du kjører på, og hvilke egenskaper du setter høyest: Piggfritt: - du kjører mest på bare/saltede veier, eller stabilt, kaldt vinterføre - du har en bil som er følsom for støy fra dekk (f.x. en Golf) - du er en erfaren sjåfør, som kjenner bilen din og vet hvordan den oppfører seg i grenseland - du kan la bilen stå de få dagene ila vinteren det er våt is - du er miljøbevisst Pigg: - du kjører mye på veier med våt is - du vil ha maksimalt veigrep på vanskelig føre/er avhengig av bilen hver dag - du bryr deg ikke om støynivået - du føler deg usikker på vinterføre, vil ha max trygghetsfølelse Selv har jeg kjørt piggfritt i over 10 år, jeg kjører over det meste av Norge, fra Sørlandet til Nordland, inkl vestlandet, ofte over fjelloverganger, og har aldri hatt problemer (har et par hurtigkjettinger liggende i bilen, men har brukt de bare en gang (for å se hvordan de funket)). Jeg setter pris på komfortet jeg får ved bare veier, og velger dekk som har god balanse mellom egenskapene på vinterføre og på bare, våte veier. Jeg har likevel forståelser for de som velger piggdekk når de har/føler behov for det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå