L4ss3 Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 Hei! Har et par spørsmål.. Vi får fiber nå straks, rundt jul ca. De har allerede gravd rørene til fiberen, og vi må grave videre inn til huset/garasjen. Pappa hadde tenkt til at vi fikk den inn i garasjen og hadde switch osv der siden garasjen er vegg i vegg med huset, og da slapp han å ha så mye greier inne.. Jeg tenkte jeg kunne sette opp et lite serverrack der med switch osv siden det blir ganske mange kabler.. Har lyst til å sette en server eller to der også, men hvordan blir dette med luftfuktigheten og kulde om vintern? Finnes det feks et lukket serverrack? Andre spørsmål =D Vi må jo ha 1 tp kabel til hver dekoder hvis jeg har forstått rett.. Har 3 tver og 6 PC-er her i huset.. Noen som har forslag til hvordan jeg kan sette opp dette? Hadde tenkt ett trådløst aksesspunkt nede og kablet oppe. 2 stasjonære og 1 tv oppe 3 laptoper nede og 2 tver Hehe, noen forslag? XD Noen som har fra lyse som kan si hvordan dere har det feks? =D Lenke til kommentar
nree Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 (endret) Kan ikke si hvordan du skal gjøre med kondens osv i skapet men nettverket kan jeg hjelpe deg med I mitt hus har jeg satt opp et eget rom med servere, nettverksutstyr, altibox ("modemet" til fiberen) og patchepanel til alle punkt i huset. Altså, litt det samme du har tenkt på, bare du skal ha alt inn i et skap. Kan legge ved en tegning av infrastrukturen på nettverket: Det man ikke kan se på tegningen er patchepanelet og nettverkspunktene, det er nettverkspunkt på alle data og tv uttakene i huset som går til serverrommets patchepanel. Bilde av serverrom: Endret 13. oktober 2007 av goggen90 Lenke til kommentar
karakas Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 Jeg ville ihvertfall hatt en switch inne i huset, blir fort veldig mye tull om du skal trekke 6-7 TP-kabler gjennom husveggen. Lenke til kommentar
L4ss3 Skrevet 14. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2007 (endret) Ja sant det.. Skal sette opp hvordan jeg hadde tenkt infrastrukturen her, men er det innebygd router i altiboxen? Edit: Fant ut at det ikke var det.. Første gang jeg bruker Visio så ikke forvent dere noe store greier =D Switch 1 er gigabit Tror dere detta hadde funka? Endret 14. oktober 2007 av L4ss3 Lenke til kommentar
nree Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 Ser ut som et helt greit oppsett det der Om du har lyst på et mer stabilt nettverk kan du jo bruke en av serverne (evnt. en annen) som router Lenke til kommentar
L4ss3 Skrevet 14. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2007 Ja det kan kanskje være en ide for da får jeg jo litt mer konfigurasjonsmuligheter =D Trenger vel ikke noe særlig sprek hardware heller.. Lenke til kommentar
bigbj Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 Bare et tips: Leste om en type tp-kabel her om dagen som hadde 25(tror jeg) tvunnede par noe som vil si 3 fullkoblede nettverkskabler eller 6 halvkoblede kabler som fortsatt leverer 100 mbit Vet ikke om man får tak i det så lett men du kan prøve hos en elektriker sier bare GL & HF -bigbj Lenke til kommentar
L4ss3 Skrevet 15. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2007 Aha, smart.. Men så er jo saken at ting står så sinnsykt spredt her i huset ^^, Skal kjøpe en 300m trommel med CAT6 snart så få mekka noen kabler =D Hvordan patchepanel har du goggen90? Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 Hvorfor skal du ha et aksesspunkt bak switchen? Dropp aksesspunktet, og skaff deg heller en trådløs router. Gjør jo samme nytten, og med en god router får du god dekning i hele huset. Lenke til kommentar
L4ss3 Skrevet 15. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2007 Det er en trådløs router.. Men er et ganske stort hus og vil ha bra dekning så har et aksesspunkt der.. Skal sjekke om det blir bra nok dekning men hvis det ikke er det så blir det nok der =P Må ha den uansett hvis jeg skal sette opp egen clarkconnect server =D Lenke til kommentar
nree Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 (endret) Jeg har faktisk laget patchepanelet mitt selv Det er en kanalbit med cat6 kontakter.. Vil anbefale deg ClarkConnect! Skulle teste litt på den gamle routeren min og ble nesten gal av alle gangene den måtte restarte og kronglete menyoppsett! Du trenger ikke noe serlig hardware nei, selv kjører jeg det på en AMD-K6 500Mhz med 256MB ram og kan kjøre full speed f.eks med en torrent med 500 connections. (Selfølgelig lovlige torrents, ikke noe piratvirksomhet!! ) Panelet til ClarkConnect er så oversiktelig som man kan få det (når man blir kjent med det). Du må sette opp ett par ting men du får myye igjen! Endret 15. oktober 2007 av goggen90 Lenke til kommentar
L4ss3 Skrevet 15. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2007 Aha smart! =D Ja, blir nok clarkconnect da Skal bare få meg en maskin som passer til det først.. Har en stående som jeg tenkte jeg skulle bruke som filserver, og jeg gidder ikke sløse så med hardware så får oppgradert den litt så blir det bra XD Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå