Ditech Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 Har noen spørsmål om holdbarhet og hvor ofte man skifter ditt og datt. 1.Kjølevæske. hvor lenge kan man kjøre uten å bytte? hva anbefales.. år, km 2.Bremsevæske. 3. Servovæske/olje 4. Girolje 5. Hvor lenge holder et hjullager? 6. Hvor lenge er en drivlinje ment å vare? km... 7. Hvilke drivlinjer er bedre enn andre? 8. Hvor ofte bytter man eksosannlegg? km,år, år, km 9. Motorolje.. antall km, antall år? før bytting? jeg har longlife.. 30.000km olje, men bytter alikevel på 10'.. tull og tøys eller er det lurt? 10. annet? Lenke til kommentar
Leeland Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 1.Kjølevæske. hvor lenge kan man kjøre uten å bytte? hva anbefales.. år, km Er vel knapt noen håndfingerregel på dette. Men for å unngå korrosjon og annen styggedom i kjølekanaler etc. bytter jeg den en gang i året (hver 20.000). Da fortrinnsvis på denne tiden av året - like før frosten slår inn, slik at jeg er sikker på at væsken ikke fryser etc. (men vet at mange kjører med samme kjølevæske i årevis uten at det volder umiddelbare problemer). 2.Bremsevæske. Skifter annen hvert år og sjekker tilstanden jevnlig (farge / klarhet / mengde / konsistens). Kjører man hardt, mye på track-days o.l kan den med fordel byttes oftere. 3. Servovæske/olje Sjekker egentlig bare nivået på denne, men inbiller meg at den bør skiftes hvert tredje år eller noe sånt (mener det står det i serviceboken på min bil...) 4. Girolje Skifter jeg ca hver 20.000 eller hvert år om du vil. (skifter girkasseolje annen hver gang jeg skifter motorolje). Jeg har automatgir, så er nok kanskje litt ekstra påpasselig på dette. 5. Hvor lenge holder et hjullager? Ett riktig montert hjullager bør holde 100.000 - Dog vil skjeve skivebremser/trommler og/eller andre ting som fører til høy varme i/på aksel / brems / felg føre til at lagerfettet smelter/fordamper og at lageret tørker ut / slites før tiden. Koniske hjullager (på biler med bremsetromler b.la) lager en karakteristisk ule/brummelyd når de begynner å bl slitt. Rette lager er ikke like lett å høre feil på. Men man kan ofte kjenne på hjulet når bilen står oppjekket om lageret er slitt eller ikke. 6. Hvor lenge er en drivlinje ment å vare? km... Drivlinjen i seg selv er vel ment å vare bilens levetid ved riktig vedlikehold (regner med du snakker om vanlige personbiler). Dog mener jeg det på fremhjulsdrevne biler er vanlig å bytte drivknuter ved mellom 80'km og 120'km 7. Hvilke drivlinjer er bedre enn andre? ?? Mener du fremhjulstrekk vs bakhjulstrekk? Mindre slitasje på bakhjulstrekk... 8. Hvor ofte bytter man eksosannlegg? km,år, år, km Veldig avhengig av føreforhold. Hovedproblemet med eksosanlegg er at de ruster. Kjøper man rustfritt, ja så trenger man knapt å bytte det igjen. Kjøper man biltema og bor i Oslo (heftig saltet vei) så ruster det bort på null komma niks. 9. Motorolje.. antall km, antall år? før bytting? jeg har longlife.. 30.000km olje, men bytter alikevel på 10'.. tull og tøys eller er det lurt? Har du bil som har longlife serviceintervall (dvs. olje skal byttes hver 30.000 - eller er det oljen som er longlife?). Skader ikke å bytte olje oftere enn vanlig... Er jo bare å dra opp peilepinnen og sjekke oljens tilstand. Begynner den å bli farlig mattsort så er det på tide å skifte... Lenke til kommentar
Ditech Skrevet 17. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2007 Ok.. riktig riktig.. når det gjelder drivlinjer tenkte jeg i retning av de ulike oppsettene som finnes.. har f.eks bmw et bedre drivverk enn toyota eller mercedes f.eks.. når det gjelder olje, har jeg longlife service intervall og longlife olje... men skifter alikevel før... noen har sagt at det er tull... men ikke vet jeg... vil nå ta vare på saken.. Lenke til kommentar
eab Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 når det gjelder drivlinjer tenkte jeg i retning av de ulike oppsettene som finnes.. har f.eks bmw et bedre drivverk enn toyota eller mercedes f.eks Ja og nei. Men forskjellene blir ikke særlig framtredende før man tilfører mer moment enn originalt. Får jo nesten gå ut ifra at produsenten har dimensjonert drivverket (clutch, girkasse, evt. mellomaksling, diff og stikkaksler/drivaksler og eventuelle ledd) tilstrekkelig på den aktuelle modellen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå