Gå til innhold

Ny Intel spillepc - kr. 10-15.000

Anbefalte innlegg

Innledning

Den gamle PC-en min slokna igjen, så nå er jeg lei. Jeg må ha ny pc!

Jeg vil ha Intel denne gangen. Jeg bygger ikke selv; jeg tenkte å sette sammen med de byggeguidene på f.eks. komplett.no. Maskinen skal ikke overklokkes. Jeg er spent på kjølingen i disse maskinene man setter sammen på nettet og som webshopen bygger.

Jeg har skjerm, tastatur, mus, musmatte, høyttalere og harddisker - men jeg kjøper en ny OS disk.

Hva maskinen skal brukes til:

Maskinen skal brukes til alt mulig rart. Men den skal også kunne kjøre spill som HL2, og SC2, Assassin's Creed og Spore når de kommer. SC2 er vel ikke det som krever mest, men sånn generelt vil jeg ha muligheten til å spille på relativt bra innstillinger for fremtiden. Så skjermkort, cpu og ram må ikke være helt bånn i økonomibøtta. Samtidig vil jeg ikke bruke 20 høvdinger :p. Men jeg er jo inneforstått med at jeg ikke kan bruke 6.000 og forvente en bra pc til spilling.

Hjelp mottas med stor takk!

EDIT:

Jeg tittet rundt og baserte meg på komplett sin byggeguide:

Kabinett: Cooler Master Stacker 831 Sort

PSU: Corsair Powersupply 620W, 120mm vifte

HD: Western Digital Raptor X 150GB 16MB 10,000rpm

Pluss noen andre småting som NEC DVD-brenner AD-5170, Creative SB X-Fi XtremeGamer Low-profile etc.

Så kommer dilemmaet som jeg spesielt kunne tenkt meg feedback på:

Hovedkort:

Asus P5K, P35

eller

Asus P5N-E SLI

Det første har en sexy kjøleløsning, mens det siste har SLI. SLI er jo et spørsmål for seg, men i utgangspuntket tenkte jeg å ha ett kraftig skjermkort. Det første er ca femtilappen dyrere.

CPU:

Intel Core2 Quad Q6600 2,4GHz

eller

Intel Core2 Duo E6850 3GHz

Er det vits i å satse på Quad? Duo'en koster 300 mindre.

RAM:

Corsair TWIN2X 6400C4 EPP technology DDR2 2x1GB

eller

Corsair TWIN2X 6400 DDR2 2x1GB

Førstnevnte er ca 25kr. dyrere. EPP er jo for overklokking, noe jeg ikke er interessert i. Men den har jo CL4, mens sistnevnte har CL5. Kan hende det er noen kompatabilitetsproblemer med hovedkortet - men dette var vel noe som man fiksa ved å oppdatere BIOSEN... Om jeg velger Vista, bør jeg ha 4GB ram? Dette kan vel ikke utnyttes enda uansett? Er 2GB mer enn nok eller bør jeg ha mer for å unngå problemer med Vista og spilling?

Skjermkort:

XFX GeForce 8800GTS 500M 640MB

eller

XFX GeForce 8800GTS 600M 640MB XXX

Sistnevnte er femhundrelappen dyrere (det står det i hvert fall i byggeguiden deres, mens websiden viser at forskjellen er 1100kr). SLI med to mer pysete kort blir kanskje bedre, men jeg veit nå ikke om jeg vil satse på det.. Usikker på hvilken av disse to det er best å satse på.

Hva tror dere? Jeg begynner å bli litt tent på denne PC-en ;) Men jeg har noen valg som må foretas, og jeg må få kjøpt denne PC-en relativt raskt - ellers blir jeg sittende med en herpa pc med nylig installert HL2 EP2 som gnager i bakhodet(!)

Vista:

Jeg tenkte i utgangspunktet å vente til SP1, men kan hende jeg like greit kjøper denne med en gang. Jeg burde vel ta en Ultimate edition og ikke disse home greiene? RAM-spørsmålet er allerede nevnt ovenfor.

På forhånd takk!

Endret av sanyar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Syntes det aller meste ser bra ut jeg, men har noen innvendinger :)

-Føler du virkelig at det er nødvendig å kjøpe seg en 10000rpm disk, når du kan kjøpe deg to 500GB 7200rpm disker og sette de opp i RAID for samme prisen?

-Strømforsyningen du har valgt er meget bra, det er også kabinettet!

-Hovedkort vil jeg ikke uttale meg om, da jeg også hadde stått framfor et vanskelig valg om det sto mellom de to der! Eneste jeg kan si, er at jeg har bygd tre PC'r med P5N-E Sli og de er særdeles fornøyde hele gjengen! Enkle løsninger, bra ytelse og super stabilitet. :thumbup:

-Kjøp E6850, da den yter best til dagens spill.

-Kjøp Crucial BallistiX RAM da denne er bedre enn begge de du har funnet! ;)

-Gå for den billigste av de to 8800GTS'ene.. Skal du først opp på 3500kr+ klassen når det gjelder skjermkort, får du Gainward GeForce 8800GTX til 4100kr (400kr mere enn 8800GTS #2)

Hvilken Vista du skal velge, har jeg ikke peiling på :blush:

Håper jeg fikk hjulpet deg litt nå! ;)

Endret av torenym
Lenke til kommentar
Syntes det aller meste ser bra ut jeg, men har noen innvendinger :)

-Føler du virkelig at det er nødvendig å kjøpe seg en 10000rpm disk, når du kan kjøpe deg to 500GB 7200rpm disker og sette de opp i RAID for samme prisen?

-Strømforsyningen du har valgt er meget bra, det er også kabinettet!

-Hovedkort vil jeg ikke uttale meg om, da jeg også hadde stått framfor et vanskelig valg om det sto mellom de to der! Eneste jeg kan si, er at jeg har bygd tre PC'r med P5N-E Sli og de er særdeles fornøyde hele gjengen! Enkle løsninger, bra ytelse og super stabilitet. :thumbup:

-Kjøp E6850, da den yter best til dagens spill.

-Kjøp Crucial BallistiX RAM da denne er bedre enn begge de du har funnet! ;)

-Gå for den billigste av de to 8800GTS'ene.. Skal du først opp på 3500kr+ klassen når det gjelder skjermkort, får du Gainward GeForce 8800GTX til 4100kr (400kr mere enn 8800GTS #2)

Hvilken Vista du skal velge, har jeg ikke peiling på :blush:

Håper jeg fikk hjulpet deg litt nå! ;)

Tusen takk, dette var veldig gode innspill :).

Om harddisk:

Er det noe særlig vits i å ha en så stor os-disk da? Jeg tenkte at jeg kunne ta en liten disk på 150gb med 10,000rpm, i stedet for 2xdigre og hver for seg litt tregere disker satt i raid. Om jeg kjøper nettopp de to og setter i raid, er det ikke dumt og ødeleggende for ytelsen om jeg partisjonerer den for å bruke den som dels som lagringsdisk og dels som os-disk? Det å ha to digre raid-disker som sammen utgjør os-disken, betyr jo at jeg vil ha massemasse^2 plass. Dette burde utnyttes, men det å ha lagret alt mulig av ting og tang for å fylle opp den disken er jo litt ugunstig når du skal formatere da.. må evt. ha en stor disk å legge over sakene på før du formaterer. Det jeg prøver å si er at jeg er usikker på hva slags løsning jeg burde velge her..

Æsj, Komplett har Crucial minne på valglisten, men de har bare mer vanlige versjoner ser det ut til. Og det på tross av at de jo har minnebrikkene inne, slik du linket dem.

Om hovedkort:

Med mindre noen her overtaler meg til å kjøpte to rimeligere skjermkort og sette dem i SLI, så kommer jeg ikke til å bruke SLI i det hele tatt. Da er det vel greiest å satse på det som er litt dyrere?

Om minne:

Rart. De har jo de minnebrikkene du linka inne på lageret, men de har ikke lagt dem til i guiden. De Crucial-brikkene de tilbyr i konfigureringsvalgene er bare vanlige brikker.

Takker :)

Noen flere som kan hjelpe til med de spissformulerte spørsmålene i denne posten?

Lenke til kommentar
Du har absolutt et poeng angående harddisken..

Hva mener du med rimeligere skjermkort?

Jeg tenkte enten et GF 8800GTS, eller så er det jo et alternativ å kjøre SLI med f.eks. 2x8600GTS eller kanskje til og med 2x8500GTS. Men jeg er mer klar for 8800GTS i stedet for to av disse lower range modellene.

Eller? Hm... jeg er neimen ikke sikker.

Og så er det spørsmålet om jeg trygt kan holde meg til 2GB RAM om jeg velger Vista, eller om jeg bør satse på 4GB. Tror ikke det nødvendigvis er så mye om å gjøre. Det er ikke så veldig dyrt for RAM i disse dager, men om jeg skal begrense prisen på PC-en er det jo naturlig å kutte på et slikt punkt og heller satse på 2GB (som jeg i utgangspunktet tenkte meg). Jeg leste om Vista og 2vs4GB ram, og sistnevnte gav fra 2-16% mer ytelse på spill. Det var visst litt rare testresultater siden noen spill som var RAM-etere ikke fikk mer enn noen få prosent bedre ytelse av 4GB, mens spill som ikke var spesielt RAM-krevende opplevde opp mot 10-15% bedre ytelse.

Utgangspunktet mitt er altså at 2GB er mer enn nok. Et mer interessant spørsmål er vel om jeg skal kjøpe XP eller Vista - det er jo et litt dårlig tidspunkt å velge OS på siden det først er om noen måneder når SP1 til Vista kommer at valget vil bli lett. Jeg er vant til XP og har alltid ventet lenge med å gå over til ny OS, men med DX10 skjermkort er det jo dumt å ikke ha Vista.

Endret av sanyar
Lenke til kommentar
For all del ikke kjøp noe dårligere enn 8800GTS når du skal spille..

En god del spill som ikke støtter SLI, så da sitter du der med drittytelse når du ikke får brukt begge kortene..

Ah, godt poeng. Da beholder jeg den originale planen om skjermkort :)

De Corsair brikkene jeg så på opp i mot Crucial som du anbefalte: Er forskjellen stor? Jeg la merke til at Crucialbrikkene også var EPP. De er vel da også tilpasset klokking, men jeg skal ikke klokke noe. Samtidig er jeg jo nysgjerrig på hvordan EPP med CL4 er i forhold til CL5-brikkene; når jeg søker på tester av EPP-brikkene, er det alltid tester i forhold til overklokking og ikke en ren sammenligning på systemer som ikke skal klokkes.

Edit:

Her er oppsettet så langt: https://prisguiden.no/vis_handlevog...?waggon_id=6108

Endret av sanyar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...