Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[LØST] Selvbygget maskin fryser, svart skjerm

Anbefalte innlegg

Har følgende problem:

Har bygget ny maskin av gamle deler, men opplever et kjedelig problem. Maskinen fryser, skjermen blir svart (går i hvilemodus) som oftest når maskinen jobber, dvs. hvis jeg åpner program, websider o.l. Det underlige er at maskinen skrur seg ikke av, og jeg hører at den jobber.

Jeg aner ikke hva dette kommer av, men har forsøkt følgende (uten resultat)

-Nyinstallasjon av operativsystem på to forskjellige harddisker

-Utkobling av harddisker og optiske drev (alle mulige kombinasjoner av to disker og to dvd-rom)

-Kontrollert skjerm på annen maskin (min pc nr. 1, ingen problemer)

-Testet separat skjermkort og den integrerte i HK

-Testet begge minnebrikker (512 og 256 mb) i alle kombinasjoner i begge minnespor

-Sjekket temperatur, men ingen sensorer kommer over 40 grader.

Ingenting av dette har hjulpet noe som helst, så nå står jeg egentlig igjen med HK og CPU, noe som er litt vanskelig å få skiftet ut, uten å kjøpe nye deler. Finnes det noe programmer for diagnostisering av cpu eller hk som kan f.eks kjøres fra cd/dvd?

HK er et MSI k8 mm3-v socket 754

Cpu er en AMD athlon 64 3000+

Dersom noen har noen tips, tar jeg dem imot med glede.

EDIT: Formaterte hele harddisk nummer 2 fra windows uten at maskinen låste seg. Men da jeg skulle åpne IExplorer frøs plutselig maskinen...

Endret av terribletwins
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er alltids en mullighet. Men har du noe forklaring/begrunnelse for hvorfor psu kan være årsaken til at maskinen fryser?

Bare for å ha det på det rene, dette er ikke ment som utakknemlighet for tips, men jeg vil gjerne vite hvorfor dette problemet kan relateres til strømforsyningen før jeg ser meg om etter en erstatning :)

Lenke til kommentar

PSU kan birdra til ustabil pc ja. Den kan gi ut helt feil spenninger, noe som gjør at komponentene ikke klarer å kjøre riktig. Den kan gi for mye strøm, som resulterer i stor ustabilitet.

Fortell oss hvilken type PSU du har!

PSU'en er en av de viktigste komponentene i PC-en. Det er dumt å kjøpe en dårlig og billig psu(for man kunne kanskje spare litt penger i denne), og resten av utstyret er bra.

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar

Husker ikke navnt på den første strømforsyningen jeg hadde, men nå har je en Chieftec 360 w ett eller annet. Men maskinen oppfører seg klin likt med denne psuen, så jeg aner at problemet kan ligge et annet sted. Alt av drivere er installert, så nå begynner jeg å gå tom for ideer. Eneste som ikke er prøvd er bytte hk eller prosessor.

Lenke til kommentar

Det viste seg å være skjermkortet. Plukket det ut av maskinen og brukte det integrerte i HK i stedet, og nå funker maskinen som ei kule. Skriver dette innlegget fra den aktuelle maskinen faktisk. Da kan denne tråden stenges, ettersom saken er løst.

EDIT: Hadde testet begge skjermkortene som nevnt post 1, men det funket altså ikke før jeg fysisk fjernet det andre skjermkortet.

Endret av terribletwins
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...