Gå til innhold

Datering av gammelt kamera

Anbefalte innlegg

Foreldrene mine fant nylig et gammelt kamera på loftet, og jeg/vi er veldig interesserte i å finne ut hvor gammelt dette er.

Kameraet er av typen man åpner en luke foran på, for så å dra ut linsa, og det er skinn i "trekkspillform" som retter seg ut og lager avstand fra linsa til selve huset.

Det er Carl Zeiss-optikk på det, og rundt linsa står det "Carl Zeiss No. 296890" etter det jeg kan se (veldig liten skrift).

I underkant av linsa er det festet en liten plansje det står Icarette på.

Utifra det jeg skjønner fra papirer som ligger ved heter modellen "HATOS", og firmanavnet (vet ikke om det er produsent eller utsalgssted) J.L. Nerlien A/S.

Kjempeflott om noen kunne komme med et aldersanslag på dette, og gjerne verdi om noen skulle sitte på det.

Jeg bidrar gjerne med mer informasjon, men min kamerakunnskap er meget begrenset, så altfor teknisk kan jeg ikke svare.

Her er noen bilder:

Hele pakka

Fra siden

Forfra (beklager dårlig fokus)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

utifra en engelsk side, en hollandsk side og en engelskspråklig pbase-sidekan jeg se at kameraet til din foreldre er nesten 100% identisk. Etter hva jeg har studert mellom kameraene, så er din produsert mellom 1926 og 1936. ICA-firma ble en del av Zeiss-Ikon i samme året utifra det tredje urlen hvor du ser Compur-navnet under linsen hvor det betydde at det ble produsert før 1926. Din er nok rundt 1926-27 pga et lavt serienummer og færre info rundt linsa. En slags bryter står på et annet sted i forhold til de første urlene.

Modellen din heter nok: Zeiss-Ikon Icarette models A.

Andre urler jeg fant under googling:

Informasjoner om ulike ICA-kameraer

Der kan du finne info om compur-lukkertid som din har

ICA-kameraer, hvis du ser på side 6, ser du denne har serienr: 25864x, side 20 har en annen 238846 og på side 23 med 25xxxx.

En annen side med info om serienr

Endret av jojo1717
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...