Gå til innhold

Når kan en bli tvunget til å stille opp på jobben?

Anbefalte innlegg

Meg, og stort sett resten av de ansatte i bedriften har ett lite problem.

Den 20 Oktober har jobben satt opp seminar fra klokken 21 og utover, noe som i grunn er greit bortsett fra en liten detalj.

Vi bor i Bergen, og den 20 vil mest sannsynlig brann hente hjem gullet. Så da vil jeg være i sentrum, drikke meg full og feste til dagen etter, om ikke lengre. Jeg vil ihvertfall ikke være på en seminar.

Så da er spørsmålet mitt:

Kan jobben si det er obligatorisk oppmøte en lørdagskveld klokken 21, og hva er det verste som kan skje om jeg ikke dukker opp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Arbeidsgiver har rett til å kalle dere inn utenfor arbeidstid når det gjelder forbedring av kunnskaper i forbindelse med stillingen din, det skal også stå i arbeidskontrakten din, og er helt vanlig de fleste steder.

Men det høres merkelig ut når det er klokken 21 en lørdagskveld. Har aldri vært med på noe som er obligatorisk på et slikt tidspunkt i noen av mine jobber.

Høres mer ut som et hygge-seminar i mine ører, og da er det ikke pliktig oppmøte iallfall :)

Det verste som kan skje er at du mister mulighet til å innhente kunnskap om det du jobber med, for det må jo være meningen hvis det er pliktig. Også taper du inntekt, for det skal du også ha hvis det er pliktig oppmøte. Men det er vel det siste du bryr deg om på en slik kveld :p

Lenke til kommentar

Det blir vel like mye snakk om sunn fornuft i dette tilfellet, uten at jeg vet hva slags jobb du er i og hva slags seminar dere skal på.

Hvis en arbeidsgiver betaler en foredragsholder e.l for å øke kunnskapsnivået blandt de ansatte, eller f.eks et brannverrnkurs så har de lov å tvinge dere (dere skal fortsatt ha lønn for oppmøte).

Men det bør jo også være i deres egen interesse å ta del i sånt.

Men å arrangere et pliktig seminar en lørdagskveld kl 21:00 uten å spør om det passer, da hadde jeg aldri godtatt at det skulle være pliktig oppmøte. Og iallfall ikke om det var Ålesund som kunne ta seriegull den kvelden :tease:

Virker ikke som du vet hva slags seminar det er? Eller? :)

Dere får spør hva som skal foregå og om det ikke går an å utsette dette. Kanskje det er et surprise-party for å feire seriegullet? :w00t:

Lenke til kommentar

Sånne happenings har vi hatt hos oss også, bl.a et motivsjonskurs av den gamle OL helten i roing, Egil Søby.

Jeg vil tro de ser at så mange som mulig møter opp siden det sikkert koster en del å arrangere det, men noe pliktig pga faglig kurs kan jeg ikke tenke meg det er når det er så sent på kvelden.

Høres mer ut som en hyggelig sammenkomst med litt faglig input attåt :)

Men kampen er vel ferdig akkurat til kurset, så du får ta det som voerspill til den store festen :thumbup:

Lenke til kommentar

du skal ha minimum 2 ukers varsel på når du skal jobbe, men det kan også være 4 uker hvis det står i tariffavtalen. hvis arbeidsgiver har gitt dette varselet tidsnok så er det nok ikke mye du får gjort. har derimot ikke arbeidsgiver fulgt reglene om når an skal vite arbeidstiden og kommer med denne info etter at "fristen" har gått ut så må arbeidsgiver beordre overtid. i dette tilfellet her kan det derimot ikke beordres overtid da begrunnelsen for bruk av overtid ikke er god nok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...