Isild Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 (endret) Hei, jeg og en kompis leier en grei leilighet der vi tenkte å gjøre diverse. Vi har lenge planlagt hva vi skal gjøre og anskaffe oss når vi flytter sammen for å studere som et overvåkningsystem. En av de tingene er å slenge opp et kamera i hvert rom (ikke sov og do) og et ved inngangen. Grunnen til dette er fordi det er moro, man kan sjekke hvem som gjorde hva dagen derpå og hvor fjernkontrollen eller mobilen tok vegen (oi var det han som løp av gårde med lommeboka). Dette er et eldre hus der vi har tillatelse av eier til å gjøre det aller meste (snekring etc inkludert) Vel profft utstyr koster felsk, og det lønner seg da heller å kjøpe en ny lommebok/fjernkontroll i ny og ne i steden. Så vi har kommet frem til at webcams er det beste, men da trenger vi lange usb kabler eller noe... Er det noen som har peil på dette, gjort det før eller har noen forslag? btw (det er en etasje over oss, vi har fri tilgang til den for tiden men den skal snart leies ut, det er også et 2cm stort hull i gulvet ned til oss der det har vært en tp eller noe før. Det hadde vært fett å slengt inn et kamera der også før de flytter inn, vel, det er nok høyst uaktuelt, men det hadde vært gøy) Men alle svar uansett innhold ønskes Endret 12. oktober 2007 av Isild Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 Ellers, så har dere det bra med dere selv ? Dette høres kanskje kult ut, men jeg tror nok dere går lei etter et par uker. Det blir fort veldig mye bildemateriale som skal pløyes igjennom. Jeg foreslår at dere begynner litt forsiktig med et par web kameraer f.eks i stua eller kjøkkenet. Da finner dere ut om det er noe vits i å utvide stuntet. Tom Lenke til kommentar
helto Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 hørtes ut som et stort, dyrt og unødvendig prosjekt det der spør du meg. Og som Tom sier, dere kommer nok til å gå lei ganske fort. Men hvis dere skal gjennomføre dette er det kanskje en mulighet å ha trådløse webkameraer (hvis det finnes). Men jeg bare lurer på et par ting: når skal dere få tid til å se på alle opptakene? og det å ha opptak fra lang tid tilbake kommer jo til å fylle opp en del plass på harddisken? Lenke til kommentar
Isild Skrevet 12. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2007 (endret) Hehe, tror vi har det bra med oss selv ja Det som er greia er at vi har en relativt stor rektangulær stue, kjøkkenet ligger ved siden av denne i et stort rom i samme etasje er inngangspartiet. I første/kjelleren er sove rom etc, her trenger vi ikke noen kamerar i grun. Så det vi kunne trengt er 1 kamera i stua, 1 på kjøkkenet og 1 over inngangsdøra. Men som vi ser det er gode (om det finnes) webcams best ettersom de er billige. men hvordan blir det usb osv, og må ha et program som kan håndtere alt som blir filmet. Dette høres kanskje kult ut, men jeg tror nok dere går lei etter et par uker. Det blir fort veldig mye bildemateriale som skal pløyes igjennom. Anngående dette så har vi 12 kamerar som vi bruker til overvåkning på jobbb å gå igjenom en dag med film der er ikke noe stress, og i med 3 kamerar i vårt tilfelle er nok ikke det noe problem. Husk at det bare er i spesielle annledninger vi vil ha behov for å se igjenom filmingen. Henholdsvis torsdager, fredager og lørdager... og bare halve døgnet på det meste. (mye skrivefeil men sitter med en bolle popcorn mellom armene mens jeg skriver) Edit 1: Det jeg egentlig lurer på er hva slags kamerar som egner seg best og er billigst, hvordan jeg løser problemet med lange usb kabler etc, og hva slags program jeg trenger. På jobben burker vi et program fra Falck securities eller noe, og det lagrer en uke fra 12 kamerar på 100gb med ok kvalitet (jepp utrolig liten plass men det funker bra) Endret 12. oktober 2007 av Isild Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 I og med dere er kjent med siling av store mengder video; så da bør det la seg gjøre. Det finnes USB forlenger kabler (10m) med innebygd forsterkning - det er kanksje en mulighet ? Kjøpte min på Computer City eller Clas Ohlson (Alles favoritt svenske). Var ikke for dyr heller. Tom Lenke til kommentar
Isild Skrevet 12. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2007 Hmmm, oki. vi har ikke kikket så mye etter info om dette ettersom et sted å bo var første pri, men regnet med at 3 webcams til 300,- stykk ville gjøre susen, tengte bare usb kabel ville bli problem ettersom det kommer til å bli ganske mange meter til det på utgangsdøren. Men de to andre er innen 10m rekke vidde. Men er det noen som vet et program som kan brukes til å lagre denne ifoen og som vi kan skumme igjenom det vi måtte ønske. Det vi har på jobben koster noen måneders budskjetter fra stipendet mitt og er neppe lett å få tak i på nettet. Må vel finnes noen der ute som er beregnet på hobby bruk/privat etc... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå