Jotun Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 (endret) Regnsensor: Hvordan virker denne? Har funnet ut såpass at den reagerer på mengden vann i "synsfeltet" til sensoren, og litt avhengig av hvor fort dette vannet kom på og om det kommer noe vann mens første "runde" går så styres intervallhastighet for et par turns frem i tid... Men så opplever eg av og til at den går litt bananas, f.eks i et parkeringshus, da bare gikk den og gikk på full guffe (lyset?) rett etter en tunnell har den ofte tatt en sveip over vinduet og spesielt ved dogg på vinduet... (den siste er jo egentlig VELDIG forståelig Er det en slags fotocelle som rett og slett "tar bilder ut frontvinduet" og vurderer hvordan det ser ut? Må være noe med sikten siden den reagerte på f.eks parkeringshuset den gangen.... Ellers må eg si det er en deilig funksjon! Blir sånn på neste bil også nå! Automatisk nivåregulering - Har en sånn automatisk nivåkontroll på bakdemperne (mondeo), hvordan kan denne testes på enklest mulig vis? Har igrunn ingen grunn for å tro at den ikke fungerer, men vet aldri når man kan få bruk for å teste litt! ESP - Denne styrer det meste av antisladd, antispinn og ABS? Kan man deaktivere bare ABS på denne bilen? Har hørt at på sommerføre er jo ikke ABS egentlig en vinn vinn situasjon ved panikkbremsing, da bremselengden ofte blir litt lenger egentlig, og man jo har mindre behov for styring på tørr asfalt om man kan si det politisk korrekt?! Clutche under pådrag fra cruise control - Er det skadelig for motor/gir/clutch å ligge på cruise control i f.eks stigning, for så å trø clutchen inn når cruisen ligger med litt pådrag på, slik at motoren ruser seg et godt stykke opp umiddelbart etterpå? Bør man deaktivere cruise controllen på reseten i stedet for å "ta bedre var på bilen"? Endret 12. oktober 2007 av Jotun Lenke til kommentar
Ditech Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 Om ikke bilen har en sensor som føler at du trår på clutchen og dermed slipper opp gassen et øyeblikk, er bilen teit... Isåfall hadde jeg deaktivert cruise før jeg trykket på clutch. Regnsensor er vel ikke så nøye vel? sikkert kjekt å ha.. liker å styre den biten selv egentlig.. en regnsensor gjør at viskeren går litt mer enn den burde... automatisk nivåregulering.. snakker vi da en sensor som justerer lysa etter helling på bilen? ESP er kun for sladd. Du kan ikke slå av din ABS. Det er kun kjøreskolebiler som brukes på glattkjøringsbane som har en bryter for å skru av den. ABS er best alltid uavhengig av føre. Ihvertfall de seneste utgavene av ABS. Selv på sommerføre vil du ha stor nytte av å kunne svinge på bilen under brems. Jeg har prøvd begge deler. Jeg har krasjet uten skyld inn i en annen som brøt vikeplikten sin fordi jeg ikke hadde abs. Jeg vil heller si at du har mindre behov for styring på is, for da får du ikke styrt så mye uansett... Det er noe artig som heter bl.a BAS... den har jeg testet ut.. er en slags panikk brems funksjon. Jeg pushet en bil til maks både på hastighet og rattutslag. Da bremset den sinnsykt helt av seg selv. uten at jeg rørte bremsepedalen! ganske festlig.. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 12. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2007 (endret) Ja... der var det jo mange svar og lite nye spørsmål..... Eller? BAS ja... IPS heter det på min.... Den registrerer blant annet rask tråkk på bremsepedalen og hjelper til ja... Selvsagt slår den av gassen med en gang eg trør på clutchpedalen! Men hva skjer om du ligger i fjerde gir i oppoverbakke med klampen i bånn, for så å trø inn clutchen uten å slakke av gassen før "høgrefoten skjønner at clutchen er på vei ned"? Da blir det litt gasspådrag før den slakker av.... Eg har som sagt begynt å bruke reset knappen før eg clutcher og girer.... Regnsensor er digg digg digg åkke som! Ikke så nøye? Denne er jo fabrikkmontert da.... Og eg spurte egentlig ikke om folk likte det, mer av interresse for som den automatiker eg er så er sånne dingser av interresse.... ESP er sladd, og antispinn.... Automatisk nivåregulering bak? Lyktejustering? Neppe.... Det er en funksjon på bakdemperne slik at hvis eg har tungt lass i bagasjerommet så vil ikke bilen "ligge bakpå" den vil ligge på samme høyde bak.... Endret 12. oktober 2007 av Jotun Lenke til kommentar
eab Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 Dette blir bare synsing.. Regnsensoren er vel en fotocelle eller noe annet finurlig som er innstilt slik at dersom sikten til enheten reduseres/blir borte/forandrer seg så aktiveres vindusviskerne. Hvordan dette blir hvis du starter bilen når det f.eks er is på ruta vet jeg ikke. Drar den viskerne da også? Kan jo være litt ugunstig hvis de er frosset fast Akkurat hvordan den automatiske nivåreguleringa på mondeo virker vet jeg ikke. Men det vanlige er jo en eller annen form for sensor som "ser" hvor lav bilen er (gjerne i forhold til et annet punkt på bilen, f.eks bærearm) og streber etter å holde den i en forhåndssatt høyde. Kan kanskje testes om du måler høyden fra asfalten og opp til hjulbuen med tom bil, for så å pakke fullt bagasjerommet og måle på nytt. Evt. få noen store kamerater til å sitte bakpå bilen ESP/ABS og hva for forkortelser du måtte ha er vel styrt av samme "hjerne". Så det blir nok vanskelig å deaktivere abs uten at noe annet påvirkes, hvis man ikke jukser med programvaren. Bilen din har en bryter på både brems og clutchpedal som deaktiverer cruisecontrollen når man tramper på en av pedalene. På clutchpedalen så vil kanskje cruisecontrollen huske hastigheten og prøve å gjenoppnå denne når pedalen kommer tilbake i rett stilling (f.eks etter girskift) Ditech: Å legge skylda på at bilen din ikke hadde ABS er litt dumt syns jeg. Dessuten får man kortere bremselengde på (tørr og fin) asfalt uten abs. Faktisk så bremser man best akkurat når hjulet er på slipp-punktet mellom låst og rullende. Da har man størst friksjon Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 ABS og ESP har 2 forskjellige hjerner. Men man trenger ABS for at ESPen skal fungere Deaktiverer du ABS slutter ESPen å funke også Mange biler har mulighet for å slå av ESP. På nye biler skal det mye til for at ABSen kobler inn på sommerføre Kjører du med cruise controll skal den deaktiveres når du trykker inn clutchen Gjør den ikke det er det noe feil. Når jeg kjørte opp slo kjørelæreren av motoren da vi skulle prøve uten abs Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 13. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2007 (endret) Hmmmmm...... Tydelig eg har uttrykt meg fryktelig dårlig i første innlegg angående cruise og clutch....Cruise blir deaktivert når eg trykker inn clutch, alt fungerer akkurat sånn som det skal.... OG DENNE VET EG HVORDAN FUNGERER ;) Bare lurer på om det er skadelig for drivverket i denne gitte situasjonen!Det eg lurer på er i et slikt tilfelle: eg kjører cruise på flaten, ligger i fjerde gir og på lavt og fint turtall og kommer inn i en stigning som er så bratt at eg må gire ned for å komme opp bakken. I det øyeblikket eg finner dette ut er jo pådraget fra cruise controllen det samme som å gi mye gass! I motsetning til når eg kjører manuelt så "slipper" jo ikke cruise controllen gasspedalen før eg trykker inn clutchen, og det som da skjer er at clutchen kobler ut motoren i fri akkurat når "gasspedalen" er trødd langt inn.... Altså, er det skadelig å trykke clutchen rett inn når motoren jobber med mye dreiemoment og turtall?Dritvanskelig å forklare det der.... hehehe.....Det blir samme opplegget som om eg ikke hadde sluppet gasspedalen før eg trødde inn clutchen, men samtitidig.... Da vil jo turtallet ruse seg? Regnsensoren er vel en fotocelle eller noe annet finurlig som er innstilt slik at dersom sikten til enheten reduseres/blir borte/forandrer seg så aktiveres vindusviskerne. Hvordan dette blir hvis du starter bilen når det f.eks er is på ruta vet jeg ikke. Drar den viskerne da også? Kan jo være litt ugunstig hvis de er frosset fastAkkurat hvordan den automatiske nivåreguleringa på mondeo virker vet jeg ikke. Men det vanlige er jo en eller annen form for sensor som "ser" hvor lav bilen er (gjerne i forhold til et annet punkt på bilen, f.eks bærearm) og streber etter å holde den i en forhåndssatt høyde. Kan kanskje testes om du måler høyden fra asfalten og opp til hjulbuen med tom bil, for så å pakke fullt bagasjerommet og måle på nytt. Evt. få noen store kamerater til å sitte bakpå bilenDen sveiper over en gang først ja ved oppstart av bilen, så helt korrekt, denne skal ikke være påslått om vinteren nei! Den reagerer også på is! (Dette er fra manualen, ikke prøvd sjøl! Men regner med at det blir samme prinsippet som med dugg på vinduet....Får teste med målebåndet ja! Ser ut for at det er det enkleste! Endret 13. oktober 2007 av Jotun Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 ...I det øyeblikket eg finner dette ut er jo pådraget fra cruise controllen det samme som å gi mye gass! I motsetning til når eg kjører manuelt så "slipper" jo ikke cruise controllen gasspedalen før eg trykker inn clutchen, og det som da skjer er at clutchen kobler ut motoren i fri akkurat når "gasspedalen" er trødd langt inn.... Altså, er det skadelig å trykke clutchen rett inn når motoren jobber med mye dreiemoment og turtall?Dritvanskelig å forklare det der.... For å si det enkelt, så mener du c.c. slipper gassen for sent/sakte opp når du clutcher, særlig med høyt gasspådrag? Dette blir jo synsing, men det er mulig denne sensoren/bryteren på clutchen kan justeres slik at den reagerer omtrent med en gang du rører clutchen, i stedet for ikke å reagere før den er omtrent helt nede. En enkel løsning kan jo være å trå clutchen saktere inn, men da sliter du mer på clutchen i stedet.. Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 Selv om du har regnsensor så må du slå på viskerne alikevell. Sensoren regulerer bare farten på viskerne og slår de av når de ikke trengs. På Opel er det slik at første hakket er regnsensor andre hakket med intervall tredje hakket er konstant og fjerde hakket er hurtig konstant. Vet ikke hvordan det er på mondeo. Må jo ha override på viskerne. Hvis man kjører i en tunnel og det pøsregner ute så vinner ikke regnsensoren å starte viskerne på full fart med en gang. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 Regnsensoren består av to komponenter - en sender og en mottaker. Senderen sender ut lys (eller infrarød stråling). Lyset reflekteres av frontruten, som fungerer som et speil. Mottakeren tar i mot lyset som reflekteres, så lenge mottakeren tar i mot like mye lys som senderen sendte ut, tolkes dette som om frontruten er fri for vann. Når det begynner å regne, eller havner vann på frontruten, forandres frontrutens overflate. Speileffekten reduseres eller forsvinner helt, noe som fører til at mindre lys reflekteres til mottakeren. Og vindusviskerne kobles inn. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 13. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2007 Regnsensoren består av to komponenter - en sender og en mottaker. Senderen sender ut lys (eller infrarød stråling). Lyset reflekteres av frontruten, som fungerer som et speil. Mottakeren tar i mot lyset som reflekteres, så lenge mottakeren tar i mot like mye lys som senderen sendte ut, tolkes dette som om frontruten er fri for vann. Når det begynner å regne, eller havner vann på frontruten, forandres frontrutens overflate. Speileffekten reduseres eller forsvinner helt, noe som fører til at mindre lys reflekteres til mottakeren. Og vindusviskerne kobles inn.Tusen takk for en super forklaring!!Vet ikke hvordan det er på mondeo.Må jo ha override på viskerne. Hvis man kjører i en tunnel og det pøsregner ute så vinner ikke regnsensoren å starte viskerne på full fart med en gang.Første hakk er av, så auto som er regnsensoren, så vanlig og så full fart....Trenger ikke ha den på noe annet enn auto, har ikke rørt bryteren bortsett fra å slå den av ved dugg e.l siden eg fikk den! Og ut av tunnellen og rett i regn så er den på lenge før eg selv hadde rukket å reagere...Eks: Har en foss i Sauda, når den er stor så står spruten over veien! Regnsensoren slår seg på og begynner et sveip i vanlig hastighet umiddelbart, før den er tilbake er det kommet mye vann og da går den på full spiker med en gang! Kommer gjennom fossen og den går en ekstra tur så slår den seg av!Trodde eg kom til å savne muligheten for å overstyre med intervall, men dette har vært en ikke sak fra første stund! For å si det enkelt, så mener du c.c. slipper gassen for sent/sakte opp når du clutcher, særlig med høyt gasspådrag? Dette blir jo synsing, men det er mulig denne sensoren/bryteren på clutchen kan justeres slik at den reagerer omtrent med en gang du rører clutchen, i stedet for ikke å reagere før den er omtrent helt nede. En enkel løsning kan jo være å trå clutchen saktere inn, men da sliter du mer på clutchen i stedet.. Nei, den slutter jo med en gang, men har man pedalen i bånn i fri så går jo ikke turtallet fra 3000 til 0 på et millisekund...Men DRIT i akkurat det! Cruise control funksjonen fungerer AKKURAT som den skal! Den kobler ut bare eg stryker litt over clutchen!Det eg lurer på: Er det farlig og dårlig for clutch og girkasse å bare trø clutchen i fri med så store momenter i aktivitet? Eg er egentlig ikke så redd for om rusingen er farlig, for det er den jo ikke! Men det er kanskje litt belastning på clutchen?Som sagt så vil jo det å trø clutchen inn være det samme som å trø clutchen inn uten å cruise aktivert og være i akselerasjon med gasspedalen trykt godt inn.... Same prinsipp! Og det trodde eg ikke var bra? Men konklusjon: Hvis eg ligger i oppover bakke så kan det være fornuftig å trykke reset først, så clutch, så gire og så trykke reset igjen!Istedet for reset via clutch, gire og reset knapp igjen! Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 det blir samme utkobling om du tramper inn clutchen eller trykker på reset Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 13. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2007 *sukk* eg gir opp Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 Er det farlig og dårlig for clutch og girkasse å bare trø clutchen i fri med så store momenter i aktivitet? Farlig for girkasse og clutch? nei, opphenget til motoren har derimot ikke godt av det. Når du virkelig belaster en motor så reiser/bikker den på seg, trør du inn koblinga brått i en slik situasjon så vil den "falle" tilbake til normalposisjonen med stor kraft noe som er dårlig nytt for foringene i opphenget til motoren. Over tid kan dette føre til at foringen slites ut og at hele bilen føles "løs" når du gir på eller slakker av. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 13. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2007 Takk NOK EN GANG til RebelRider for godt svar på spørsmål! Da gjør eg som eg har funnet ut kan være lurt! resetter cruise controllen på reset knappen når det er stigning og gasspådrag, det blir jo i prinsippet som å slippe gasspedalen! Merci merci! Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 Det er en bryter på clutchen som kobler ut cruise-kontrollen før den kobler girboksen fra motoren. Samme med bremsen. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 14. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2007 Det er en bryter på clutchen som kobler ut cruise-kontrollen før den kobler girboksen fra motoren. Samme med bremsen. Takk! Det er veldig supert at du deler med dine ekstreme kunnskaper! Men hvorfor? Har eg noen gang spurt om de tingene du har svart på angående cruise controllen? Du har jo bare mast og gnålt om switchen på cluthcen! Og eg har sagt så uendelig mange ganger at eg vet hvordan cruise controllen fungerer, men har spurt om noe annet! Hater når folk ikke kan lese tråden og svare på det som faktisk blir spurt om! Du og rebel-rider er jo i helt kver sin ende av skalaen! Men takk for at du svarer hvertfall....... Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 Automatisk nivåregulering - Har en sånn automatisk nivåkontroll på bakdemperne (mondeo), hvordan kan denne testes på enklest mulig vis? Har igrunn ingen grunn for å tro at den ikke fungerer, men vet aldri når man kan få bruk for å teste litt! Den automatiske nivåreguleringen ligger i demperen som du sier, demperen er stillt inn på å ha en viss høyde uansett last, så når du laster bilen så vil bilen sige på ræva for så å få normal høyde når du har kjørt litt. Dette har du sikkert lagt merke til. Det er ingen annen elektronikk eller noe duppeditter som styrer denne reguleringen. Om demperene begynner å bli dårlig vil du merke at bilen sitter lavere bak enn normalt, da bør du bytte demperene. Nivå dempere er en del dyrere enn vanlige dempere nettopp pga. nivå reguleringen. Det er ingen problem å sette vanlige dempere på bilen i ettertid. Så det du kan gjøre er jo å måle bilens høyde nå som demperene er fungerende.. og skulle du en dag mene at de er gåen, så er det bare å måle bilens høyde bak. Ellers så er den regnsensoren en genial sak, har selv lurt på hvordan det fungerer har man først hatt det så vil man ikke tilbake til den gamle manuelle justeringen. På min V50 kan jeg justere sensitiviteten på sensoren, noe som er veldig kjekt Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 14. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2007 Den automatiske nivåreguleringen ligger i demperen som du sier, demperen er stillt inn på å ha en viss høyde uansett last, så når du laster bilen så vil bilen sige på ræva for så å få normal høyde når du har kjørt litt. Dette har du sikkert lagt merke til. Det er ingen annen elektronikk eller noe duppeditter som styrer denne reguleringen.Om demperene begynner å bli dårlig vil du merke at bilen sitter lavere bak enn normalt, da bør du bytte demperene. Nivå dempere er en del dyrere enn vanlige dempere nettopp pga. nivå reguleringen. Det er ingen problem å sette vanlige dempere på bilen i ettertid. Så det du kan gjøre er jo å måle bilens høyde nå som demperene er fungerende.. og skulle du en dag mene at de er gåen, så er det bare å måle bilens høyde bak. Ellers så er den regnsensoren en genial sak, har selv lurt på hvordan det fungerer har man først hatt det så vil man ikke tilbake til den gamle manuelle justeringen. På min V50 kan jeg justere sensitiviteten på sensoren, noe som er veldig kjekt Stilig! Greit å vite at det bare er å bytte med vanlige om man egentlig ikke ser helt behovet Men merker på bilen at den ligger likt på veien selv om eg sist hadde fulle bagasjerommet med ved! Får ikke den "steilingen" eg fikk med den gamle primeraen! Kan du justere sensitiviteten under fart, altså med enkle grep? Det er jo snasent Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 Takk! Det er veldig supert at du deler med dine ekstreme kunnskaper! Men hvorfor? Har eg noen gang spurt om de tingene du har svart på angående cruise controllen? Du har jo bare mast og gnålt om switchen på cluthcen! Og eg har sagt så uendelig mange ganger at eg vet hvordan cruise controllen fungerer, men har spurt om noe annet! Hater når folk ikke kan lese tråden og svare på det som faktisk blir spurt om! Du og rebel-rider er jo i helt kver sin ende av skalaen! Men takk for at du svarer hvertfall....... Vil bare være sikker på at du vet alt! Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 14. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2007 hehehe... Konge! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå