Agrippa Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 Etter tre dager med en HP W2408 i hus tenkte jeg å avgi en liten stemningsrapport, i tilfelle det er andre der ute som vurderer denne skjermen. Selv hadde jeg masser av tvil før jeg traff et valg, så kanskje punktene under kan være til nytte for noen. Jeg tråla en del butikker før jeg shoppa for å kikke på skjermer mellom 4 og 7-8 tusen, fra blant annet Samsung, LG, Benq og Acer. Jeg følte egentlig ikke at noen av dem var allverdens bedre enn Samsung 225BW som jeg hadde før, så på tross av den heller negative testen fra ExtremeTech tok jeg sjansen på å bestille en HP W2408. Beste avgjørelsen jeg har tatt på en god stund.... Design: helt individuelt selvsagt, men jeg synes designet er glimrende. Sort og matt sølv får stjerne i min bok og selv om ramma er en del bredere enn på mange andre skjermer så utgjør det ingen praktisk forskjell på en så stor skjerm. Syns jeg da. Glossy panel: jeg var litt i tvil når det gjaldt å gå over til et glossy panel, men det kunne jeg spart meg. Jeg bruker skjermen i et relativt mørkt rom, men selv med masser av lys slått på (bak, ved siden av og over skjermen) har jeg ingen problemer med gjenskinn. Synsvinkel: skjermen har definitivt en noe mindre brukbar synsvinkel enn ikke-TN skjermer, men for min del har det ingen negative sider. Jeg sitter mer eller mindre rett på skjermen til enhver tid og beveger meg kanskje max. 20-25 grader til hver side. Innen det området merker jeg ingen nevneverdige forandringer i lys eller farge. Backlight bleed: i motsetning til Samsung 225BW har HP W2408 svært jevnt baklys. Ikke 100% jevnt, men der Samsung 225BW hadde klart synlig gjennomskinn i underkant og 2 hjørner er HP W2408 aldri så lite lysere på venstre side og i underkant, noe som avtar helt jevnt inntil det er borte halvveis mot midten av skjermen. Forskjellen er ellers så liten at den kun er synlig med svart skjerm og mindre enn på noen annen skjerm jeg har sett under proff-nivå. Billedkvalitet: dette er noe helt annet enn Samsungen. Svart er ordentlig svart, nær det beste jeg har sett på en LCD. Fargemetningen er helt enkelt av en annen verden - der de fleste billige > mid-range LCD-skjermer er temmelig blasse i forhold til en god CRT, er HPen nesten helt på høyden. Ikke helt, men ikke langt unna. Jeg regner med at en større enn vanlig (for forbrukermonitorer) fargespredning er mest skyld i de glimrende fargene, men jeg tror det glossy panelet bidrar mye til å unngå den vanlig LCD-blassheten. Funksjonalitet og denslags er dekket av ExtremeTech og andre, så jeg lar alt det ligge. Jeg synes imidlertid ExtremeTech bommet alvorlig med oppsummeringen på flere punkter, i alle fall i forhold til min egen subjektive oppfatning. Det vil selvsagt komme mye an på hvordan man bruker skjermen og hvor og hvordan man sitter i forhold til den. Med tanke på fargekorrekthet så er vel det det minst viktige for en normal bruker, siden de fleste PC-brukere neppe har sett en kalibrert proff-monitor i levende live. Blåskjæret ExtremeTech nevner i sin test er imidlertid ikke tilstede i mitt eksemplar og fargene fremtrer svært naturlige selv uten kalibrering. Forhåndsinnstillingene er stort sett ubrukelige, men det er de jo alltid. Det er selvsagt mulig at min monitor er usedvanlig bra i forhold til gjennomsnittet, men for min del tror jeg heller at ExtremeTech fikk tak i en dårlig en. Jeg er i alle fall usedvanlig fornøyd og anbefaler HP W2408 uten reservasjoner. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå