Gå til innhold

Ujevn strømtilførsel - Hvordan forhindre?

Anbefalte innlegg

Om man sliter med ujevn strømtilførsel, og dermed får en ustabil maskin; Hva må til for å fikse dette på en billigst mulig måte? Eieren av huset har ikke merket noe problemer med andre ting enn PC'en. Mulig det bare er ene kretsen?

Finnes det noe billig UPS eller lignende utstyr som forhindrer at spenningen blir ujevn? (Tilgi meg om jeg bruker feil terms, jeg er ikke akkurat noe elektriker ;))

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror grunnen til ustabil datamaskin er noe annetet variabel nettspenning. Strømforsyninger for PC-er skal gi de samme spenningene ut (+12V, +5V, +3,3V) selv om spenningen fra nettet er fra 100V til 250V (maksspenningen varierer litt.) Så enten er stømforsyningen i PC-en dårlig, eller så er det noe annet feil med PC-en.

Lenke til kommentar

Grunnen til at vi mistenker problemer med nettspenningen, er at den fungerer fint når den har vært inne til test hos leverandør i hele 2 uker.. Den fungerer også fint hjemme hos oss, men ikke hos eieren. Han fikk maskinen igjen og fikk spillt i 2 min før maskinen begynte å hakke og henge seg.

Lenke til kommentar

Du må nok i alle fall ut med ca 1000 kr for en UPS. Og mer dersom du også ønsker batterikapasitet til lengre oppetid ved strømstans.

Denne f.eks

http://www.powerware.com/Norge/UPS/NO_5110_UPS.asp?CC=1

http://www.psdata.no/ps.asp?it=112238&pdm=extspec

Kan ta imot inngangspenning på 178-275 V og gir ut 230V.

Det eneste som er litt synn er jo at du ikke finner ut om en UPS vil bedre situasjonen før du eventuelt får kjøpt en/lånt en, og testet.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Jeg vil tro at det er ganske sannsynlig at en UPS vil forbedre situasjonen, siden eier av maskinen responderte på teorien ved å si at det hørtes veldig logisk ut. Når naboen slår på komfyren hjemme hos seg, så blinker lyset hos han.. Og han har også hatt masse problemer med TV'en. Så jeg tror det er ganske sannsynlig.

Men, når en UPS koster såpass mye (må vel ha en online en) så er det kanskje på tide å ta tak i roten av problemet i stedet for å prøve å unngå det.

Lenke til kommentar

Dersom spenningen er så ustabil som det høres ut som, bør en nok ta kontakt med kraftselskapet som er ansvarlige for linjen inn til huset.

Ustabile spenninger kan i værste fall ta livet av finelektronikk som Tv-er, pc-er, osv. Så selv om en ups koster en del kan den bli en billig forsikring.

Lenke til kommentar
Dersom spenningen er så ustabil som det høres ut som, bør en nok ta kontakt med kraftselskapet som er ansvarlige for linjen inn til huset.

Ustabile spenninger kan i værste fall ta livet av finelektronikk som Tv-er, pc-er, osv. Så selv om en ups koster en del kan den bli en billig forsikring.

Helt enig. Hvis det er kraftselskapes skyld, så blir det feil om du bare skal akseptere det og punge ut for en UPS selv. Du må gjerne kjøpe deg en UPS, fint å ha uansett det, men du må også snakke med kraftselskapet.

Lenke til kommentar

Problemet med en offline UPS er dersom spenningen er veldig variabel over lengre tid.

Offline ups kobler av nettet når spenningsvariasjonen blir for stor og bytter til batteridrift. Så lenge spenningen er utenfor upsens grenser lader den heller ikke batteriet. Derfor kan man risikere å tappe batteriet og dermed bli uten strøm, selv om det ikke er strømstans på linjen.

sakset fra wiki:

Standby (offline)

With this design, the UPS may simply pass utility power through to the load until either a power failure, sag or spike occurs, at which point, the UPS switches the load onto battery power and disconnects the utility power until it returns to an acceptable level; most such units also have some power conditioning electronics to block fast spikes that might otherwise cause damage during the interval before the switch to battery power. In this design, the UPS unit only charges the battery when it is running on utility power. This design is the most cost effective and typically makes use of a square wave or modified square wave inverter. These units are typically found in units 600 VA and below and designed for home use. This design solves problem 1, however the disadvantage of this is that any of the power problems numbered 2 - 8 will cause the UPS to switch to battery, and may cause it to completely drain the battery and shut off even though line voltage is still present.

Andre ups design kan du lese mer om her http://en.wikipedia.org/wiki/Uninterruptib...ply#UPS_designs

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...