V-by Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 Hoy. Vet ikke om dette er rett kategori, eller om det finnes noen insektdreper forum her, så tar det bare her. Vi kjøpte druer for ikke så lenge siden, men med disse druene, så fulgte det med slike småe fluer, som formerer seg som faen, spesielt i matsøpla (bare i matsøppel?), som de har vist stor interesse for. Jeg har vasket kjøkkenet, tatt ut søppeldunker, og det jeg kan tenke på. De var en liten stund flere steder i huset, men er hovcedsaklig på kjøkkenet nå. Og det er der problemet ligger. Er det noe der ute som det går ann å bruke for å få de fjernet? Virker som det fungerer å lufte de ut, men det er lite aktuelt, når det begynner å bli kaldere og kaldere ute nå... Lenke til kommentar
Pherol Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 Vi hadde jevlig mange fluer ute før (i taket som ikke var ferdig i ute stua) men det var vist fordi de formerer seg i åkeren å kommer når kornet er høyt. Noe sjans for at det er en åker eller noe lignende rundt hos deg? kan nok hende de kommer inn til varme å lys akkurat som alle andre kryp. hadde f.eks noen inni skjermen en gang. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 12. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2007 Vi har to jorder utenfor her, en med hester, og en med kuer. Det merkelige er at vi ikke har opplevd dette før, og de fluene som surrer rundt kuruker er vel passe store? Disse er veldig småe fluer. Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 Bananfluer. Helt jævlige er de. Kommer alltid på denne tiden av året. Så vidt jeg vet må man bare holde det ryddig, få vekk dritten de spiser og formerer i. Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 (endret) Ikke la mat/frukt o.l. ligge åpent. Og bruk en søppelpose/søppelbøtteløsning som kan lukkes ordentlig igjen. Har de ikkeno å spise på eller legge egg i er de borte på et par dager. Alle forsøk på å rydde/gjøre det klinisk rent på kjøkkenet går selvfølgelig i dass hvis man er sløv og hiver fruktrester eller bananskall i papirkurven sin f.eks. Endret 13. oktober 2007 av Nonsens Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 Denne tråden var feilpostet og er blitt flyttet til riktig kategori. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 13. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2007 Jeg har flyttet ut søppeldunkene, men så greide jeg faen meg å legge igjen noe brukte talarkner, og glass på kjøkkenbenken i går kveld/natt, som de like godt Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 Alt av matrester og lignende må bort, men det skjønte du sikkert etter i går Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 Flasker må også vekk, spesielt ølflasker. Har et svært lager med tomflasker fra tidligere vorspiel bak baren i kjellerstuen. Og merket en del av dem når jeg ryddet i dag. Lenke til kommentar
Kirikiri Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 En del sånne fluer liker at det er litt fuktig. Hos oss dukker de typisk opp i fersk basilikum etc, hvis man vanner disse for mye. La potteplanter tørke litt ut. Tørk vekk vann fra benker etc. Fjern brødsmuler etc fra brødfjøl. Putt frukt i kjøleskapet et par dager. Og som du allerede har oppdaget, ta ut all søppel, og vask opp med en gang, eller sett i oppvaskmaskin hvis du har det. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 Jeg tror ikke dette er samme type fluer som dukker opp i blomster. Jeg innbiller meg at det er forskjell på sånne vanlige småfluer og bananfluer. Men jeg skal ikke si det for sikkert altså. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 14. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2007 druene kom fra noen druer, tror jeg. Kjøpte en haug med druer, og det var etter det de dukket opp. hehe Lenke til kommentar
tradhtare Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 Jeg tror ikke dette er samme type fluer som dukker opp i blomster. Jeg innbiller meg at det er forskjell på sånne vanlige småfluer og bananfluer. Men jeg skal ikke si det for sikkert altså. Jeg tror det samme som deg. Småfluer i planter ser mer ut som små lus, mens bananfluer som holder seg til frukt og mat er hakket og større(men fortsatt veldig små), og ganske brunoransje. Jeg har vært vasker i mange år, og en plass det kryr av dem er i søppelbøttene som står utenfor utesteder, der det blir kastet klissete flasker som fortsatt inneholder litt drikke, matrester fra 7/11 osv. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 15. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2007 Hadde fest i helgen, og merkelig nok så har jeg ikke sett noe til fluene i dag. hehe Sikkert en god blanding, av masse folk, høy musikk, og mye vasking i noen dager Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 Tenker du har skremt dem bort Eller kanskje de hang seg på en av gjestene på vei hjem? Hehe. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 15. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2007 Tenker du har skremt dem bort Eller kanskje de hang seg på en av gjestene på vei hjem? Hehe. Skulle ikke forundre meg på visse personer. hehe Lenke til kommentar
Chasseur Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 Jobber i matbutikk, og matbutikker er gjerne litt utsatt for bananfluer, her er hva vi gjør: 1: Ta ut dårlig frukt. Du kan helt fint la en hel banan ligge fremme, men i det de får tilgang til fruktkjøtt, tar de av. Samme gjelder appelsiner og epler og så videre. Epler med slagmerker går for det samme, da fluene "kommer gjennom" skinnet på slagmerkene, og etterhvert kan du se at saft pipler ut. 2: Edikk. Noen små beger med hvit eddik er bra - de hater lukta, og spray gjerne avfalls dunker med det, det fjerner lukta i samme slengen. 3: Hold det rent og ryddig Og så ett lite triks jeg bruker selv. Prøv å drikk rødvin i nærheten av bananfluer, det første de gjør er å hoppe opp i glasset. Kjøp deg noe billig rødvin på polet, sett neon små glass rundt omkring, og så skal du se at du dreper bananfluer i hopetall. Lenke til kommentar
Andyax Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 Sliter med samme problem. Men hos meg er det faktisk litt artig å ha så mange fluer, fordi jeg eier en MAX SMEKKER =) En "Max Smekker" støter fluene og dreper dem. De mister ihvertfall vingene og blir bevistløse. Det er litt gøy hehe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå