Gå til innhold

Test: Pioneer DVR-A05


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du allerede har en 2.4X brenner ville jeg ikke ha godt til anskaffe av en 4x brenner med mindre du har et usettvanlig stort behov til å brenne mange dvd-plater raskt. Dette av flere gunner.

 

Det er en fin brenner om du bare skal benytte deg av nye 4X mediene, men siden det er ganske mange medier av "billigere" kvalitet den ikke takler så bør du tenke deg om.

 

Det er verd å merke seg at Pioneer DVR-A05 ikke takler Billige DVD medier, i motsetning til tilligere brennere i fra Pioneer. Dette er bevist gjort i fra Pionner sin side. Så hvis du anskafer deg denne brenneren må du være forberett på at den ikke er den billigste i drift. Siden du må benytte deg av "dyrere" medier. Og da kan du like godt vurdere en "+" brenner. Merk det er ikke bare pionner sin DVD brenner som er slik. Sony sin DRU500A er mye bedre når det kommer til å takle bliige medier.

 

Her kan du lese hvilken medier "labels" som støttes med siste firmware (1.21). og samt laste ned siste version.

 

http://www.dvd-recordable.org/modules.php?...order=0&thold=0

Lenke til kommentar

I artikkelen om Pioneer DVD A105 brenneren kommer det frem påstander om at DVD+R og + RW trolig vil vinne format standarden. Dette er jeg ikke så sikker på, selv Sony er i tvil, de sverget jo til +R og +RW før men lager nå også -R og -RW. Det er dessuten store selskaper bak -R og -RW foruten DVD-forum som laget standarden f.eks Pioneer, Panasonic, nå også Sony samt en hel haug med Asiatiske merker som ASUS, LG, etc. som etterhvert vil lage de billigste brennerene av alle.

 

Jeg vil dessuten påstå at det formatet som eksisterende stasjonære eksisterende DVD spillere flest støtter er viktigst. Jeg kjøper ikke en brenner som ikke kan klarer å lage en film som jeg kan spille av i min stasjonære DVD spiller. Min spiller Samsung 611 takler ikke DVD+R f.eks. Greit det finnes kanskje bedre DVD spillere, men de fleste gidder ikke bytte.

 

For å sjekke utbredelsen av formatene tok jeg et kjapt søk på

www.vcdhelp.com, der fikk fant jeg 1011 ulike stasjonære spillere som har bekreftet støtte for DVD-R og 589 som støtter DVD+R.

 

Se selv:

DVD-R:

http://www.vcdhelp.com/dvdplayers.php?DVDn...1&Search=Search

 

DVD+R:

http://www.vcdhelp.com/dvdplayers.php?DVDn...1&Search=Search

 

DVS nesten dobbelt så mange DVD spillere i stuene til folk har bekreftet støtte for DVD-R som for DVD+R. Dette burde avgjøre utbredelsen av formatene, iallefall blant bevisste datakjøpere.

Lenke til kommentar

En annen ting i denne diskusjonen: Hva som er mest kompatiblet med eldre DVD-spillere (de fleste nye støtter begge deler) er ikke nødvendigvis det avgjørende for hvilket format som blir gjeldende som den "virkelige standarden" da det er mange andre faktorer med i bildet. Det viktigste er hvilket format som får størst støtte fra industrien, altså hvilket format vil det bli produsert mest av. I en situasjon der f.eks 70% av de store firmaene legger sin støtte på det ene formatet vil det trolig være det som vinner. Forløpig er det relativt jevnt

 

Per i dag er det ingen som vet med sikkerhet hvilket format som vil vinne, men det er liten tvil om at DVD+RW står sterkere nå enn tidligere.

Lenke til kommentar
Sorry guys men det nytter ikke trekke denne brenneren for "Lav hastighet på brente plater", det ER tregt å lese brente plater, test med hvilken som helst dvd-rom/brenner så ser dere det...!!

 

Er ikke helt sikker på om jeg forstår resonomentet ditt... fordi alle produktene som er på markedet per i dag er dårlig på et området så skal man ikke se på det som noe negativt?

 

Mange CD-brennere leser CD-R raskere enn trykte CDer, så det er fullt mulig å gjøre noe med saken, man må bare utvikle teknologien videre.

Lenke til kommentar

Nei, men det er ikkeno å trekke DENNE brenneren for, skal det være et minus så må det finnes noe bedre som man kan sammenligne med, ellers kan du ikke trekke for det... ingenting på markede leser brent dvd noe særlig raskt enda... Den leser iallefall like så bra som noe annet... Virker som det SKAL trekkes koste hva det koste vil i alle artikkeler. La spesielt merke til dette i en test av en cd-brenner (asus tror jeg) det var det trekk for at skuffen var tung å dytte inn... Da ble jeg bare rett og slett forbannet.

 

1. Man skal IKKE dytte inn skuffen på en cd/dvd enhet, det er ikke beregnet på det og sliter unødig på drivverket.

 

2. Hvis skuffen er hard å dytte inn så er det bare et pluss da dette tyder på et kompakt og godt drivverk.

Lenke til kommentar
Nei, men det er ikkeno å trekke DENNE brenneren for, skal det være et minus så må det finnes noe bedre som man kan sammenligne med, ellers kan du ikke trekke for det... ingenting på markede leser brent dvd noe særlig raskt enda... Den leser iallefall like så bra som noe annet... Virker som det SKAL trekkes koste hva det koste vil i alle artikkeler. La spesielt merke til dette i en test av en cd-brenner (asus tror jeg) det var det trekk for at skuffen var tung å dytte inn... Da ble jeg bare rett og slett forbannet.

 

1. Man skal IKKE dytte inn skuffen på en cd/dvd enhet, det er ikke beregnet på det og sliter unødig på drivverket.

 

2. Hvis skuffen er hard å dytte inn så er det bare et pluss da dette tyder på et kompakt og godt drivverk.

 

Man skal trekke fram de negative tingene med et produkt. Hele hensikten med testing av produkter er å trekke fram de positive og negative tingene ved enhetene, ellers er det meningsløst. Det er alltid opp til hver enkelt å legge forskjellig vekt på de negative tingene, og betyr ikke de negative tingene noe for deg er det flott, men du kan ikke nekte oss å trekke fram det som er negativt.

 

Jeg har lest andre tester av Asus-brennere i etterkant av tester Hardware.no har skrevet, og de har også trukket fram skuffen som en negativ ting. Dette kan være meget upraktisk for personer som har plassert PCen lavt fordi kanppen kan være vanskelig å få tilgang til under. Det er også noen produsenter som faktisk reklamerer for at skuffen er trykk-sensitiv.

 

Og det at ingen enheter på markedet i dag leser brente plater fort kan i beste fall si at denne brenneren ikke er dårligere enn andre brennere, men det er fortsatt en svakhet og bør omtales i en test.

Lenke til kommentar

Må si jeg støtter desertglow her. Alle negative ting bør påpekes, uansett. På den måten blir leseren klar over ulempen og leseren må selv velge hvor mye han selv skal vektlegge ulempen. Dette gjelder både positive og negative ting. Hvor fler elementer som blir kommentert hvor bedre er det.

 

Et godt eksempel på at negative sider bør påpekes uansett er 1. generasjons DVD+RW brennere. Disse kunne *ikke* brenne DVD+R plater, bare DVD+RW plater. Om en tester da hadde unnlatt å nevne at en brenner ikke ville klare DVD+R plater ville leseren kanskje kjøpt brenneren og senere følt at testen gjorde at leseren gjorde et kjøp han ikke ville gjort dersom han var klar over at brenneren ikke ville takle DVD+R plater. Kanskje hadde leseren ventet på 2. generasjons DVD+RW brennere eller kanskje han hadde valgt å gå for en DVD-R brenner?

 

Så det er riktig og viktig av testere å trekke produkter for alle negative sider uansett om det ikke finnes noen produkter på markedet som ikke har denne negative siden.

Lenke til kommentar

Jamen nå må dere skjønne at det ikke er brenneren... det er MEDIET... brente dvd'er leses IKKENO bedre i noen andre, jeg den brenneren det er artikkel om og har rippa inn orginale dvd'er på full skur med den... har også testa brente medier i 3 andre dvd-rom'er samt min egen... det har fint lite med A05 å gjøre at lesingen går tregt... test i veg å se at jeg har rett...

Lenke til kommentar
Jamen nå må dere skjønne at det ikke er brenneren... det er MEDIET... brente dvd'er leses IKKENO bedre i noen andre, jeg den brenneren det er artikkel om og har rippa inn orginale dvd'er på full skur med den... har også testa brente medier i 3 andre dvd-rom'er samt min egen... det har fint lite med A05 å gjøre at lesingen går tregt... test i veg å se at jeg har rett...

 

Hører du etter hva som blir sagt i diskusjonen? Hele poenget er at utviklingen går videre og sannsynlighten for at nye brennere vil kunne lese brente plater langt raskere enn denne. Om årsaken til dette er medie, brenner, produsent eller whatever så er det likevel et negativt trekk ved brenneren som må trekkes fram. Poenget som Anders drar fram her er meget godt og forklarer meget godt hvorfor man må ta fram negative sider ved produkter selv om ingen andre på markedet er bedre.

 

Mediene kan uansett ikke påta seg all skylden for at lesing går sakte. Gjør mediene det vanskelig må produsentene finne en teknisk løsing på problemet, og når den løsningen kommer (noe den helt sikker vil gjøre før eller siden) så skal vi trekke dette fram som en positiv del, noe som vil skille den nye brenneren med bedre ytelse fra den eldre typen med dårligere ytelse.

 

Hvis du ønsker at Hardware.no skal lukke øynene for negative sider ved produkter eller teknologien bak produktene så ber du om at vi ikke gjør jobben vår.

Lenke til kommentar

Det bør og påpekes i testen , noe som ikke kommer frem , men som er VELDIG åpenlyst om man faktisk eier den brenneren , eller leser litt på nettet.. det er en MEGET kresen brenner på media, har den selv.. det nytter rett og slett ikke med 2x og 1x mediaer.. selv om de brennes på

respektiv speed og , man må bruke 4x plater av kvalitet for at det skal

funke, ellers får man store lese problemer etterpå. Testet med bl.a princo,

verbatim 2x plater.. og smart buy platene fra komplett funker heller

ikke . MMore er det og rykter om at ikke går , eneste som sies

å funke bra og tilfredsstillende er plater med såkalt Ritek Dye, eller

andre 4x spesifiserte plater. Dette er litt kjipt med brenneren.. at en

ikke uten videre kan bruke rimeligere 2x media selv ved 2x eller 1x

brenning. Kjent problem det, sies å være firmwaren og pioeer som

gjør at det er slik , hvem vet.. håper bare det kommer ny og bedre

firmware snart, slik det har til Pioneer 2x brennerne.. de tar jo

alt av plater nå.

Lenke til kommentar
Det bør og påpekes i testen , noe som ikke kommer frem , men som er VELDIG åpenlyst om man faktisk eier den brenneren , eller leser litt på nettet.. det er en MEGET kresen brenner på media, har den selv.. det nytter rett og slett ikke med 2x og 1x mediaer.. selv om de brennes på  

respektiv speed og , man må bruke 4x plater av kvalitet for at det skal

funke, ellers får man store lese problemer etterpå. Testet med bl.a princo,

verbatim 2x plater.. og smart buy platene fra komplett funker heller

ikke . MMore er det og rykter om at ikke går , eneste som sies

å funke bra og tilfredsstillende er plater med såkalt Ritek Dye, eller

andre 4x spesifiserte plater. Dette er litt kjipt med brenneren.. at en

ikke uten videre kan bruke rimeligere 2x media selv ved 2x eller 1x  

brenning. Kjent problem det, sies å være firmwaren og pioeer som

gjør at det er slik , hvem vet.. håper bare det kommer ny og bedre

firmware snart, slik det  har til Pioneer 2x brennerne.. de tar jo

alt av plater nå.

 

Hmmm, merkelig... har ikke hatt noe problem med de Verbatim 2X-platene jeg har brukt.

Lenke til kommentar

har read errors i dvd rom ut mot slutten på verbatim 2x brent i 1x testa just .. ca mellom 3,4 og 3,8 gb .. kan være noe med imaget da har

bare testa med ett image (Lord of the rings two towers dvd 1) ..

skal teste med non andre og , men er litt irriterende. Sitter akkurat nå og

brenner samme image i 2x , og skal teste i xbox etterpå .. 1x brent

plata funka utmerka iaffal.

 

20 min til så er plata brent.. så får vi se .. uans så er det 4x plater

som må til, med tanke på kompatibilitet, og ikke minst brenne tid..

1x (55 min) og 2x (25-30) min er litt lenge å vente.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...