Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Har treningsstudioet begått avtalebrudd?

3raz3r

Anbefalte innlegg

Hei.

Ja, jeg fant ikke på noen god emnetittel. Tips mottas med glede :)

Så over til problemet mitt. Det har seg sånn at jeg nå har blitt medlem på Elixia i Hønefoss. Når en kamerat og jeg skrev under på avtalen så skrev vi under på at vi skulle betale 504 kr i måneden, inkl den første måneden også. Det er da 479 kr mnd + gebyr på kr 25 for bruk av faktura.

Over i går fikk jeg da en faktura som lød på 703 kr. De hadde da lagt til 199 kr for administrasjonsgebyr. Men dette hadde jeg ikke hørt noe om fra før av. Og på kontrakten så står det "Adm.gebyr: -199". Og den totale summen ble 504 kr. Da jeg kom på treningsstudioet i dag så tok jeg opp dette med damen bak kassen, og hun hentet da daglig leder. Hun sa da noe om at dette var et engangsbeløp og at den summen gikk til Elixias hovedkontor.

Så mitt spørsmål er da, har jeg retten på min side? Kan jeg slippe å betale 199 kr ekstra? Er student, og penger er ikke noe jeg har for mye av, for å si det mildt.

Spør gjerne om dere lurer på noe :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det avtalt at du skal betale 199,- så må du betale 199,-. Hvis dere ikke har avtalt det, så skal du ikke betale det. Avtalen vil i dette tilfellet være kontrakten, og eventuelt tilleggsopplysninger gitt av "selger". Jeg forstod ikke helt hva du mente stod der. Det er uansett ikke slik at man i ettertid kan komme med ekstragebyrer det ikke finnes avtale om.

Endret av klilleng
Lenke til kommentar

Det jeg avtalte med den som jobbet den dagen var at jeg skulle betale 504 kr. Og det står i avtalen/kontrakten at jeg skal betale 504 kr totalt første gangen. Jeg hørte ikke noe om at jeg måtte betale 199,- før jeg fikk faktura i posten.

Endret av 3raz3r
Lenke til kommentar

Gi beskjed om at du fikk muntlig beskjed om at du skulle betale 504 kroner. Det beste hadde vært om du hadde hatt det skriftlig. En muntlig avtale er like bindende som en skriftlig, men.. Siden det er vanskelig å bevise i ettertid (de færreste går med båndopptaker på seg) så ender du som oftest opp som den tapende part. Kjipt, men men...

Lenke til kommentar
Men det står i avtalen/kontrakten at jeg skal betale totalt 504 kr. De unnskyldte seg da med at det var regnefeil. Skal ikke de da egentlig ta dette på deres kappe? De kom med et tilbud, og jeg godtok tilbudet.

Man kan ikke komme med diverse ting etter at avtale er inngått, og si det er "regnefeil". Jeg ville helt klart nektet å betale. Du har det både muntlig og skriftlig at det er 504,- du skal betale: Det er avtalen, mens de 199,- inngår ikke i avtalen. Det er eventuelt opp til treningssenteret å bevise at avtalen ikke er på 504,-, noe som jo kan bli en interessant oppgave for dem...

Lenke til kommentar
Men det står i avtalen/kontrakten at jeg skal betale totalt 504 kr. De unnskyldte seg da med at det var regnefeil. Skal ikke de da egentlig ta dette på deres kappe? De kom med et tilbud, og jeg godtok tilbudet.

Ikke godta dette, si at du fikk ett tilbud som du syntes var bra på 500, du fikk ikke ett tilbud på 700, du fikk ett tilbud på 500 og dette akter du å betale, hvis det er regnefeil av vedkommende. Så får bedriften ta dette opp med han, da de har skrevet en bindende avtale på 500.- Dette burde du strengt tatt ikke trenge å krangle på. Krangler de, så kan du kalle det kontraktsbrudd og si at du skal ha pengene dine tilbake. Da det ikke var det beløpet dere ble enige om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...