-Sammy Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 (endret) Da er det snart på tide å hive seg på quadcore og 65nm. DX10, og snart DDR3 en gang, hvis brikkene noengang blir billigere da... Harddisk Western Digital Raptor X Denne blir til OS (xp64bit) spill, og tyngre programmer pga gode responstider. Jeg tar harddisken først fordi min nåverende har tatt kvelden pga ustabil spenning her i huset. -Jeg gikk for en POWERWARE 3105 UPS 500VA for å forhindre at noe mer tar skade. Du kan lese litt om såkalte "brownouts" her, skumle greier dette, så hvis du opplever mye sånnt i ditt hus kan det vere en ide å ta en titt på et UPS. Hovedkort: GIGABYTE GA-P35-DS3R Dette kortet er et ddr2 kort, så jeg sparer mye penger på å vente med ddr3. (som nå er sykt dyrt iforhold til ddr2, rundt 4 ganger dyrere for 2gig ddr3 vs 2gig ddr2 faktisk) Minne: Jeg valgte CRUCIAL DDR2 BallistiX PC6400 da jeg fikk anbefalt dette i denne tråden. Minnet er meget overklokk vennlig og holder seg stabilt. Prosessor: Nå kjøper jeg meg en 65nm firekjerners CORE 2 QUAD Q6600 (som nå ligger på ikke mer en 1900,-kr). Da taper jeg ikke så mye på å bytte ut denne senere for en 45nm. Jeg har skrevet litt mer info rundt om 4 kjerner og fremtidens spill litt lengre nede i tråden. (Mer om 4 kjerner i en annen tråd) -Kjøleløsning her blir en THERMALTAKE Big Typhoon VX Med en Noctua NF-S12-1200 vifte Dette oppsettet skal gi en god og stille kjøling. Mulig jeg går for en ekstra Nocuta til å plassere i kabinettet. Skjermkort: Jeg bestemte meg for et 8800GTS 640mb kort, men så var det da - hvilket ? Jeg leste gjennom en hel del tråder her på hw.no forumet. Jeg laget meg en egen tråd der jeg spør litt om der er forskjeller på kortene ytelsesmessig. Og fikk til svar at alle kortene har samme kjøleløsning (med mindre annet er oppgitt), og de er bygd av samme delene så de skal vere rimelig like på flere måter. De største forskjellene er vel fargene og klistremerkene. Jeg anbefaler at du går for det billigste / det med den bundle'n (medfølgende spill, kabler, etc.) som passer deg best. Jeg fallt for et Club3D 8800GTS 640mb GTS kortene er meget overklokk vennlige, mange har mer enn matchet 8800-Ultra spec's (les mer om overklokking av 8800GTS her) PSU: Ultra X-connect på 500w Denne psu'n har kun en 12V rail, men det er en grei rail på 34A. Jeg tror alikevel det mer og mer vil lønne seg med flere rail's fremover. Så denne blir ikke lenge i oppsettet mitt. Hele opplegget skal inn i mitt nåverende Chieftec Dragon Full tower. Da skal jeg renske ut -allt- og bynne fra scratch. Jeg skal hive ut all julepynten og kjøre "pureperformance." Så etter alt er oppsatt og fungerer blir det prosjekt støydemping av vifter/disker og chassideler. Så tilslutt skal jeg se over wattene mine og kanskje muligens sette i igjen et par katoder Det var vel det i runde en, mer kommer etterhvert. Har noen innvendinger er det bare å si fra! Takker for all hjelp M.v.h restify Endret 20. oktober 2007 av restify Lenke til kommentar
Dr.Ittsekk Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 Først og fremst, for en flott første post. Gjør det enkelt å hjelpe selv om det ser ut som om du er godt informert. Harddisk. Jeg vet ikke om man kan forsvare prisforskjellen på raptor disken sammenlignet med en standard 500GB disk. Selv ville jeg ha gått for en god 500GB disk nå og heller oppgradert til en basert på flashminne eller DDR når disse kommer siden det er ut som du allikevel ser ut som du skal oppgradere maskinen senere. Det skal sies at jeg ikke vet når disse kommer eller hvor dyre de blir. (Les mer her og her) Hovedkort / minne. Tror du gjør lurt i å vente med et rent DDR3 system pga prisene. Om kortet du nevner er bra vet jeg ingenting om, men MSI bruker å levere gode produkter så det er sikkert et godt valg. Jeg har OCZ Platinum settet du har skrevet opp og er svært fornøyd med det. Prosessor. Q6600 ville jeg også gått for. Skjermkort. Ville vurdert å gå for 320GB versjonen av 8800 GTS dersom du bruker lav oppløsning. Tror det ekstra minne først og fremst trengs dersom man bruker høy oppløsning på skjermen. Hvilken skjerm har du? PSU. Du greier deg nok med 500W foreløpig. Lykke til. Lenke til kommentar
-Sammy Skrevet 12. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2007 (endret) Takker meget for varme ord om tråden Jeg har en BenQ 19" FP937s+ Blir det da liten vits i 640mb utgaven når denne skjermen klarer maks 1280 x 1024? Jeg har 2 stk 250gb WD sata + 2 stk 120gb WD ide-disker, så det er ikke "mye" lagringsplass jeg er ute etter nå. Jeg er ute etter en disk som er rask, og samtidig har plass til OS + en del spill og store programmer, 3Dsmax etc. Jeg må egentlig ha en snarest mulig, ettersom at den OS er på nå har fått juling av strømnettet i huset vårt. Noen formeninger om UPS/ overspenningsvern foresten ? Takker for all hjelp ellers! M.v.h restify Endret 12. oktober 2007 av restify Lenke til kommentar
Dr.Ittsekk Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 Jeg har en BenQ 19" FP937s+ Blir det da liten vits i 640mb utgaven når denne skjermen klarer maks 1280 x 1024? Jeg tror ikke du kommer til å merke stor forskjell i 1280*1024 ettersom du har tenkt til å bruke XP. Skulle du ha brukt Vista og DX10 er saken en annen, der spiller oppløsningen mindre rolle og 640mb vil alltid være bedre enn 320mb. Jeg har 2 stk 250gb WD sata + 2 stk 120gb WD ide-disker, så det er ikke "mye" lagringsplass jeg er ute etter nå. Jeg er ute etter en disk som er rask, og samtidig har plass til OS + en del spill og store programmer, 3Dsmax etc. Jeg må egentlig ha en snarest mulig, ettersom at den OS er på nå har fått juling av strømnettet i huset vårt. Når jeg skrev opp disken på 500GB tenkte jeg først og fremst på ytelse og ikke lagringsplass. Ettersom disse diskene nå er såpass rimelige synes jeg ikke det er noen grunn til å velge en med mindre plass. (Med mindre man er ute etter en med enda bedre ytelse som raptoren.) Du blir helt sikkert fornøyd med raptor X. Den er tross alt svært rask, men for min del synes jeg ikke det er verd de ekstra 800 kronene. Dette blir en smakssak. Noen formeninger om UPS/ overspenningsvern foresten ? Jeg vet svært lite om temaet .Selv bruker jeg bare en svært enkel en. APC SurgeArrest Lenke til kommentar
kenzzz Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 (endret) Ganske bra setti opp, ryddig og fint. Men det som du kan gjøre er å sette opp de to 250gb sata diskene i raid0, da har du dobbel(?) så rask os-disk, men ulempen er hvis en av dem ryker, mister du all data.. Jeg selv ville gått for E6850 istedenfor Q6600, det er pga. jeg er mer opptatt av spill enn programering/multitasking osv. De har lik pris btw. Gå for X38 kortet, ser bra ut. Og ang kjøling til prossesoren, ta thermaltake big typhoon istenedfor, verdens beste kjøleribbe etter det jeg har hørt. Så kan du ha en vifte på sia/oppe eller der du har plass. Raptor disk er bare sløsing av penger, men søketiden er selfølgelig litt bedre enn en valig 500gb disk f.eks.. Angående strømforsyninga, vil jeg si at det kan akuratt være nok, men du må huske at q6600 (hvis du bestemmer deg for den) bruker mye strøm, tror det var 135W, og hvis du itillegg senere skal overklokke eller noe, vil størmforsyninga være for liten for det. Minnet ser også bra ut, men jeg selv hadde gått for balistix (sikkert noe vanesak eller noe, smak og behag). Big Typhoon: https://prisguiden.no/product.php?productId=34356 Balistix: https://prisguiden.no/product.php?productId=44237 Finnes ikke bedre 120mm vifte! : https://prisguiden.no/product.php?product_id=48328 Endret 12. oktober 2007 av kenz Lenke til kommentar
-Sammy Skrevet 13. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2007 Jeg selv ville gått for E6850 istedenfor Q6600, det er pga. jeg er mer opptatt av spill enn programering/multitasking osv.De har lik pris btw. Jeg tror nok jeg kommer til å velge 4 kjerner her, sånn jeg har skjønnt det så kommer det bare mer og mer spill som tar i bruk alle 4 kjernene. Eksempel er Crysis, de som bruker nye Unreal 3 eller Source engine. Lost Planet og Bioshock er vel også quad aktuelle tror jeg. Gå for X38 kortet, ser bra ut. Og ang kjøling til prossesoren, ta thermaltake big typhoon istenedfor, verdens beste kjøleribbe etter det jeg har hørt. Så kan du ha en vifte på sia/oppe eller der du har plass. Jeg bytter da altså ut vifta som kommer med big typhoon'n med den der Noctua viften? *Aha ser at Noctua viften er hakket bedre ja, Noctua: Støynivå: 8 dBA Rotasjonshastighet: 1200 rpm Luftmengde CFM: 81 CFM big typhoon orginalvifte: Støynivå: 16 dBA Rotasjonshastighet: 1300 rpm Luftmengde CFM: 54,4 CFM Minnet ser også bra ut, men jeg selv hadde gått for balistix (sikkert noe vanesak eller noe, smak og behag). Er det noen stor ytelses forskjell på ocz minnet og balistix minnet ? Takker for all hjelp m.v.h restify Lenke til kommentar
kenzzz Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 Vel kommer vel fler og fler spill som støtter quad ja.. Ang. minnet så er det minimal forskjell, kan hende ocz minnet er mer overklokkvenlig, men det kan jeg ikke svare deg på, gå for det som er billigst:p Vel den noctua vifta er dobbelt så stille på den som følger med big typhoon, så det er lurt å bytte den ut ja, jeg hadde kjøpt meg to sånne, satt en bak i kabinettet og en på prossesoren Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå