Gå til innhold

Klasse B: Totalvekt 3500kg + 750kg?


-Teddy-

Anbefalte innlegg

I teoriboka mi står det er høyeste tillatte sammenlagte totalvekt for hele vogntoget (bil + henger) er 3500kg for klasse B. På siden etter er det et bilde av en bil med henger; på bildet står det "Tillatt totalvekt for trekkbilen: 3500kg, tillatt totalvekt for tilhengeren: 750kg". Underteksten til bildet er "Dette er den største kjøretøykombinasjonen du lovlig kan kjøre med førerkort klasse B".

 

Jeg blir ikke klok av dette.

 

EDIT: kg, ikke kr. ^^

Endret av -Teddy-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I teoriboka mi står det er høyeste tillatte sammenlagte totalvekt for hele vogntoget (bil + henger) er 3500kg for klasse B.

Det er dette som er ufullstendig.

 

Hvis du har en henger med tillatt totalvekt på under 750 kg, så kan du alltid henge den etter bil med totalvekt 3500 kg eller mindre.

Lenke til kommentar

Takk. Tror teoriboka mi har flere feil / ufullstendige opplysninger. Syns boka flere steder virker amatørmessig laget. Er den typiske blå "Veien til førerkortet", 2007 utgave... Veldig kjedelig på teoriprøva, har opplevd flere spørsmål på testprøver som ikke dekkes av denne boka.

 

Noen som vet hvor det står om hva tegnene en politimann gir betyr om han/hun skal styre trafikken "manuelt"? Finner ikke noe om det i boka...

Lenke til kommentar

Kan jo gi deg svar på dette da ;)

 

Armene vannrett med siden mot deg - Grønt lys

Armen rett opp - Gult lys

Armene vannrett med ansikt/rygg mot deg - Rødt lys

De kan finne på å gi deg egne tegn, dette må du tolke selv.

 

Dette er bare helt basic da, husker ikke om det var mer :p

 

Edit: bytta om rødt og grønn :lol:

Endret av Oystein_
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Innehaver av førerett kl. B, kan trekke tilhenger med tillatt totalvekt inntil 750 kg.

 

Det kan også være tillatt å trekke tilhenger over 750 kg med samme førerett dersom

 

* tilhengerens tillatte totalvekt ikke overskrider bilens egenvekt, og

* den tillatte totalvekten for bil og tilhenger til sammen ikke overskrider 3500 kg.

 

Vegvesen.no

Lenke til kommentar
Innehaver av førerett kl. B, kan trekke tilhenger med tillatt totalvekt inntil 750 kg.

 

Det kan også være tillatt å trekke tilhenger over 750 kg med samme førerett dersom

 

* tilhengerens tillatte totalvekt ikke overskrider bilens egenvekt, og

* den tillatte totalvekten for bil og tilhenger til sammen ikke overskrider 3500 kg.

 

Vegvesen.no

 

Maks tillatt vogntogvekt ved førerkortklasse B er 4250 kg

3500 kg for bil, og 750 kg for henger.

Lenke til kommentar
Innehaver av førerett kl. B, kan trekke tilhenger med tillatt totalvekt inntil 750 kg.

 

Det kan også være tillatt å trekke tilhenger over 750 kg med samme førerett dersom

 

* tilhengerens tillatte totalvekt ikke overskrider bilens egenvekt, og

* den tillatte totalvekten for bil og tilhenger til sammen ikke overskrider 3500 kg.

 

Vegvesen.no

 

Er det ikke at tilhengerens tillatte totalvekt ikke må overskride bilens egenvekt da?

Lenke til kommentar
Innehaver av førerett kl. B, kan trekke tilhenger med tillatt totalvekt inntil 750 kg.

 

Det kan også være tillatt å trekke tilhenger over 750 kg med samme førerett dersom

 

* tilhengerens tillatte totalvekt ikke overskrider bilens egenvekt, og

* den tillatte totalvekten for bil og tilhenger til sammen ikke overskrider 3500 kg.

 

Vegvesen.no

 

Er det ikke at tilhengerens tillatte totalvekt ikke må overskride bilens egenvekt da?

 

Akkurat det står det i første linje.

 

For å oppsumere.

 

Alternativ 1: Maks vogntogvekt er 4250 kg. Her kan bilen ha en tillatt totalvekt på inntil 3500 kg og henger tillatt totalvekt på inntil 750 kg

 

Alternativ 2: Hengers tillatte totalvekt kan ikke være større enn bilens egenvekt. Dog kan ikke disse to tilsammen være på over 3500 kg

 

Det en må skille mellom er hengervekt. Er tillatt totalvekt på henger under 750 kg kan alle biler med maks tillatt totalvekt på 3500 kg trekke denne med klasse B

 

Samtidig er det viktig å ikke glemme hva vognkortet forteller. Den minste vekten vil til enhver tid være gjeldene.

Uansett om loven sier at en kan trekke en henger med den og den vekten kan en ikke gjøre dette om vognkortet sier noe annet og omvendt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Man må fremdeles tenke på vektbegrensninger med BE også. ;)

Dessuten så var J-B sitt innlegg veldig oppklarende.

fordelen med BE er jo at om man har en bil på 3 tonn, kan man ha en henger på 3 tonn også.. også er det den aktuelle total-vekta som gjelder, ikke egen-vekta slik det gjør om man bare har B-førerkort. så så lenge den aktuele totalvekta på hengern ikke overskrider egenvekta på bilen, kan man ha ha åssen henger man vil så lenge vognkortet ikke sier noe som er helt borti natta

Lenke til kommentar
Man må fremdeles tenke på vektbegrensninger med BE også. ;)

Dessuten så var J-B sitt innlegg veldig oppklarende.

fordelen med BE er jo at om man har en bil på 3 tonn, kan man ha en henger på 3 tonn også.. også er det den aktuelle total-vekta som gjelder, ikke egen-vekta slik det gjør om man bare har B-førerkort. så så lenge den aktuele totalvekta på hengern ikke overskrider egenvekta på bilen, kan man ha ha åssen henger man vil så lenge vognkortet ikke sier noe som er helt borti natta

 

Hehe... Er ikke lett dette. Og enig med deg at det er litt tull. Men egentlig ikke så vanskelig å forholde seg til. For. Om en bare har klasse B trenger en ikke tenke på de andre reglene for BE, C1E eller CE. (gidd ikke ta med buss da det egentlig ikke har noe å si). En en har klasse BE trenger en ikke tenke på hva reglene sier om klasse B.

 

Men er sant som du sier. Om en har klasse BE er det ikke tillatt total vekt som teller, men aktuell vekt. Så om vognkortet sier at en kan trekke henger på 2000 kg, kan en gjerne trekke en henger som har tillatt totalvekt på 2700 kg så lenge last samt egenvekt tilsammen ikke overstiger 2000 kg.

 

Men har en liten mening oppi dette. Jeg synes det skulle vært ulovlig å trekke henger uansett uten opplæring. Slik det er nå "unngår" folk klasse BE reglene ved å benytte henger med maks tillatt totalvekt under 750 kg. Disse hengerene har ikke mye på veien å gjøre. Det er svært liten vekt, slik at de "hopper" fra side til side. De er svært små, så er har problemer med å se den i speil hvor den befinner seg. Synes det at om en har behov for å trekke henger, så tar en opplæring i dette (ca. 4000,-), pg kan dermed trekke hengere som er mere sikker, og gjøre dette på en mere sikker måte. Dere som ikke har noen opplæring innen dette aner ikke hvordan lasten skal sikres eller plasseres for en sikker ferd langs veiene regner jeg med? Fint med ærlige svar. :)

Lenke til kommentar
Man må fremdeles tenke på vektbegrensninger med BE også. ;)

Dessuten så var J-B sitt innlegg veldig oppklarende.

fordelen med BE er jo at om man har en bil på 3 tonn, kan man ha en henger på 3 tonn også.. også er det den aktuelle total-vekta som gjelder, ikke egen-vekta slik det gjør om man bare har B-førerkort. så så lenge den aktuele totalvekta på hengern ikke overskrider egenvekta på bilen, kan man ha ha åssen henger man vil så lenge vognkortet ikke sier noe som er helt borti natta

 

Hehe... Er ikke lett dette. Og enig med deg at det er litt tull. Men egentlig ikke så vanskelig å forholde seg til. For. Om en bare har klasse B trenger en ikke tenke på de andre reglene for BE, C1E eller CE. (gidd ikke ta med buss da det egentlig ikke har noe å si). En en har klasse BE trenger en ikke tenke på hva reglene sier om klasse B.

 

Men er sant som du sier. Om en har klasse BE er det ikke tillatt total vekt som teller, men aktuell vekt. Så om vognkortet sier at en kan trekke henger på 2000 kg, kan en gjerne trekke en henger som har tillatt totalvekt på 2700 kg så lenge last samt egenvekt tilsammen ikke overstiger 2000 kg.

 

Men har en liten mening oppi dette. Jeg synes det skulle vært ulovlig å trekke henger uansett uten opplæring. Slik det er nå "unngår" folk klasse BE reglene ved å benytte henger med maks tillatt totalvekt under 750 kg. Disse hengerene har ikke mye på veien å gjøre. Det er svært liten vekt, slik at de "hopper" fra side til side. De er svært små, så er har problemer med å se den i speil hvor den befinner seg. Synes det at om en har behov for å trekke henger, så tar en opplæring i dette (ca. 4000,-), pg kan dermed trekke hengere som er mere sikker, og gjøre dette på en mere sikker måte. Dere som ikke har noen opplæring innen dette aner ikke hvordan lasten skal sikres eller plasseres for en sikker ferd langs veiene regner jeg med? Fint med ærlige svar. :)

Er enig med deg. Folk som ikke har noen opplering i bruk og lastsikkring av henger, gjør som oftest en elendig jobb. Har jobba på trelasthandler i 4 år, å DER har jeg sett mye dårlig last-sikkring. Alt fra bitte små hengere med matrialer som stikker 3-4 meter ut bakover, last som blir lagt på henger uten å bli sikkra, eventuelt bare surra fast med hyssing (det har null virkning), og bitte små hengere som er så ovverlasta at dem er helt på felgen. En henger som er lasta og sikkra korekt til 750 kg, som henger etter en bil, uten utstikkende last, er ikke store problemet å kjøre med, men det folk flest sliter med er lasting og sikkring. Er sikker på at over 70 % av alle jeg har sett med lasta henger, har lasta/sikkra feil. En ide hadde vøri å hatt obligatoriske timer med henger når man tar B-sertfikat, feks minst 3 kjøretimer med henger bak, og 2 timer last-sikkring. De få timene har ikke mye å si på det totale antall timer når man tar sertfikat. Men kunne godt vøri en lov som sa at man med B-sertfikat max kan ha en henger på 750 kg, istedefor slik det er nå, hvor totalvekta kan vøre 3500 kg. Da kan man på det meste kjøre henger på 1750 kg, og slike tunge hengere gir vogntoget noen helt andre kjøreegenskaper enn en vanlig bil på feks 2.000 kg og henger på 750 kg.

Lenke til kommentar
Er enig med deg. Folk som ikke har noen opplering i bruk og lastsikkring av henger, gjør som oftest en elendig jobb. Har jobba på trelasthandler i 4 år, å DER har jeg sett mye dårlig last-sikkring. Alt fra bitte små hengere med matrialer som stikker 3-4 meter ut bakover, last som blir lagt på henger uten å bli sikkra, eventuelt bare surra fast med hyssing (det har null virkning), og bitte små hengere som er så ovverlasta at dem er helt på felgen. En henger som er lasta og sikkra korekt til 750 kg, som henger etter en bil, uten utstikkende last, er ikke store problemet å kjøre med, men det folk flest sliter med er lasting og sikkring. Er sikker på at over 70 % av alle jeg har sett med lasta henger, har lasta/sikkra feil. En ide hadde vøri å hatt obligatoriske timer med henger når man tar B-sertfikat, feks minst 3 kjøretimer med henger bak, og 2 timer last-sikkring. De få timene har ikke mye å si på det totale antall timer når man tar sertfikat. Men kunne godt vøri en lov som sa at man med B-sertfikat max kan ha en henger på 750 kg, istedefor slik det er nå, hvor totalvekta kan vøre 3500 kg. Da kan man på det meste kjøre henger på 1750 kg, og slike tunge hengere gir vogntoget noen helt andre kjøreegenskaper enn en vanlig bil på feks 2.000 kg og henger på 750 kg.

 

 

 

Jeg har kun BC1. Ikke E lappen.

Jeg kjører likevell lovlig, med 1 400KG Campingvognen min.

Jeg ser heller ingen problemer med att dette er lovlig.

Selv ikke om jeg bytter til en 1 400Kg varehenger.

 

Når det gjelder lastsikkring, så er de verste tillfellene jeg har sett, gjort av foilk som kjører Vogntog til dagli.

Og det jeg har sett dem gjøre, er fra byggvaren, lasta opp med tårn, på en vanlig 2 aksla vare henger. (dem er vel ca 1 500 - 2 000 Kg), Plassert en gressklipper eller snøfreser oppå, ingen stropper og kjørt som en gris.

 

Og jeg ser noen av disse faktisk trøbler med å rygge til rampa. dette stusser jeg ofte over.

 

Jeg selv, har ingen problemer med rugging, men likevell sender jeg kona ut, for å skrike stopp, om det skulle komme noen eller noe i veien.

 

Så lenge jeg kan kjøre inntil bilens egenvekt, og holde meg under 3 500kg.

Så tar jeg aldri E-lappen

Lenke til kommentar
Jeg har kun BC1. Ikke E lappen.

Jeg kjører likevell lovlig, med 1 400KG Campingvognen min.

 

Så lenge det er en personbil du kjører med, så er campingvognen lovlig i henhold til reglene for klasse B.

Kjører du med lett lastebil (C1), så har du ikke lov til å trekke en tyngre henger enn 750kg uansett. Her gjelder ikke regelen om bilens egenvekt etc. 750kg maks på lett lastebil.

 

Skal du trekke tyngre henger, MÅ du ha C1E.

Lenke til kommentar
Jeg har kun BC1. Ikke E lappen.

Jeg kjører likevell lovlig, med 1 400KG Campingvognen min.

 

Så lenge det er en personbil du kjører med, så er campingvognen lovlig i henhold til reglene for klasse B.

Kjører du med lett lastebil (C1), så har du ikke lov til å trekke en tyngre henger enn 750kg uansett. Her gjelder ikke regelen om bilens egenvekt etc. 750kg maks på lett lastebil.

 

Skal du trekke tyngre henger, MÅ du ha C1E.

 

 

Jeg ser jeg glemte å skrive att bilen min har en egenvekt på 1 425kg.

Og med maks vekt i bilen, og med 1 400Kg henger, så blir den totale vekten godt under 3 500kg.

 

Maks lovlig vogntog vekt på bilen er 3 400Kg

Endret av KJLHGKJYHTGDF
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...