Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

worklog/showcase - '88 volvo 740 - Nå med alkohol i slangene


eab

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg ny bil i går. Gidder ikke skrive så alt for mye om den, da det er en helt ordinær og kjedlig bil.

 

1988 Volvo 740 GL

b230f med lh2.2

390000km

lesjø senk

 

Kjøpte den av en kompis, ganske rimelig. Saken var at bilen ikke gikk, den stoppet brått og brutalt for noen mnd. siden da vi kjørte ned i et stort hull. Har prøvd å feilsøke litt, men etterhvert ble det altså til at jeg kjøpte bilen.

 

Dro den hjem, feilsøkte litt mer og fant ut at kontakten til hallgiveren i fordeleren hadde slått i torpedoveggen og knust, samt dratt med seg no ledninger. Litt superlim og fingerferdighet lappa sammen kontakten/fordeleren og bilen fyra på første forsøk.

 

Noen bilder tatt tidligere i sommer, før jeg kjøpte bilen.

 

DSC00040.JPG

 

DSC00041.JPG

 

DSC00042.JPG

 

DSC00043.JPG

 

 

Ingen skjønnhet, litt rust her og der. Venstre forskjerm bør byttes, da det mangler en god bit av hjulbuen. Høyre bakskjerm har litt overflaterust som er behandla litt halvgjort med lakk. Samme med venstre bakdør, hvor det er slipa ned og lakkert en flekk. Dessverre har noen bomma på fargen, så det er litt forskjell :)

 

Må bare finne no billige piggfridekk nå, og legge på litt sveis i bakakselen, så er bilen klar for vinter'n

Endret av Erik Braseth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor ikke ta'n helt ut og hive i fk-motor, men beholde utseende helt standard og kjedelig? Bil til 2500 og motor/gir til 15000 :p

 

Litt ulv i fåreklær (spørs hvor "ulv" det blir med bare ~200hk og 330-350Nm på bakhjula).

Lenke til kommentar

Blir rå når du får piffa den opp med diskrêt styling som f. eks.

 

Felger

Senking

Front Lykter

Bak Lykter

Lakk

Stereoanlegg

Interiør

 

 

Men du sier at dette er en kjedelig bil, det er den aldeles ikke.

Kansje bilen ser gammel ut, litt sånn bestefar aktig. Men det er jo bare og gjøre den litt mer moderne ;)

Lenke til kommentar

Bilen er jo senka da, selv om han som fant på 40-40senking til volvo må ha vært blind..

 

Blir ingen forandringer utseendemessig, bortsett fra at metringene forsvinner, blinklysglass foran blir helhvite, plastsaken over takluka forsvinner og venstre forskjerm blir bytta, hvis jeg finner en i samme farge som ikke er opprusta.

 

Med denne bilen skal jeg drite mest mulig i utseende, heller bruke penga der det gjelder ;) Må bare få solgt scorpioen nå, ingen vits å ha to biler. Jeg klarer jo bare å bruke en om gangen uansett..

Lenke til kommentar
og folk sier ikke kjøp japansk bil fordi de ruster?

Det er stålet som ruster, ikke bilen. Kakker du et skrujern inn i skjermen på faren din sin nye audi så ruster den også etterhvert. Hvis det ikke er en A2 da.

 

Derfor det er så kjekt med skrudde skjermer. 10min så er skjermen av og ny kan settes på. Dette er faktisk eneste rusta å snakke om, bortsett fra litt overflaterust på hjulbuen bak. Bilen er visstnok galvanisert.

Lenke til kommentar

DSC00113.JPG

 

DSC00114.JPG

 

Vaske bil? Næææh...

 

Bilen har fått hvite blinklys foran og på sidene da. Jeg er nemlig allergisk mot oransje. Dessuten har jeg oppdaga hvor utrolig morsomt det er å ha en gammel drittbil som jeg ikke trenger å ta så godt vare på. Brukte usunnt mye penger på scorpioen, sammenlignet med hva jeg har planer om for volvoen.

Lenke til kommentar
Dessuten har jeg oppdaga hvor utrolig morsomt det er å ha en gammel drittbil som jeg ikke trenger å ta så godt vare på.

Du må ikke ødelegge gode gamle volvoen da :cry:

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
monter heller turbo :love:
Endret av WheelMan
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Hehe, ja. Hadde vært å kjørt en time eller to oppi bygda før det skjedde. Ble vel litt for ivrig tilslutt da vi skulle ned samme vei som vi kjørte oppover. Lå sidelengs gjennom en høyresving (i 3.gir), kontra gjennom påfølgende venstresving og så tilslutt shiftlock ned i 2.gir og begynner å styre gjennom svingen. Feilberegna jo totalt, da det var mildvær og mye glattere enn da vi kjørte oppover. Hadde ikke sjangs til å hente inn, da svingen i tillegg var helt feildosert.

 

Men noe må man ofre for å ha det morsomt. Det er noe annet å ligge i 2. og 3. gir gjennoms svinga, enn å skli rundt på en tom parkeringsplass og "lære" seg å kontrollere bilen. Gløtta såvidt på speedoen et par ganger på turen, og etter at hjulene sluttet å spinne ut fra svinga var hastigheten gjerne 90-100-110 på meteret. Det er bra når det bare såvidt er plass til bilen på tvers i veien, skraper brøytekanter både på innsida og utsida samtidig :D. Da kan man begynne å snakke om å lære bilen å kjenne.

 

Venstrebremsing, scandinavian flick, shiftlock og slike teknikker blir flittig brukt for å holde den undermotoriserte redskapen sidelengs gjennom svinga. Det er mye morsommere å sladde INN i svinga, enn å bare sladde UT ;)

Lenke til kommentar
Hehe, ja. Hadde vært å kjørt en time eller to oppi bygda før det skjedde. Ble vel litt for ivrig tilslutt da vi skulle ned samme vei som vi kjørte oppover. Lå sidelengs gjennom en høyresving (i 3.gir), kontra gjennom påfølgende venstresving og så tilslutt shiftlock ned i 2.gir og begynner å styre gjennom svingen. Feilberegna jo totalt, da det var mildvær og mye glattere enn da vi kjørte oppover. Hadde ikke sjangs til å hente inn, da svingen i tillegg var helt feildosert.

 

Men noe må man ofre for å ha det morsomt. Det er noe annet å ligge i 2. og 3. gir gjennoms svinga, enn å skli rundt på en tom parkeringsplass og "lære" seg å kontrollere bilen. Gløtta såvidt på speedoen et par ganger på turen, og etter at hjulene sluttet å spinne ut fra svinga var hastigheten gjerne 90-100-110 på meteret. Det er bra når det bare såvidt er plass til bilen på tvers i veien, skraper brøytekanter både på innsida og utsida samtidig :D. Da kan man begynne å snakke om å lære bilen å kjenne.

 

Venstrebremsing, scandinavian flick, shiftlock og slike teknikker blir flittig brukt for å holde den undermotoriserte redskapen sidelengs gjennom svinga. Det er mye morsommere å sladde INN i svinga, enn å bare sladde UT ;)

Kan du forklare disse litt mer? Anntar at Shiftlock er om du ligger i 3'a giret og låser den ned i 2 for å få en fin inngang i svingen?

 

Rimelig iverig på sladding jeg å. Parkeringsplass og sladding er KJEDELIG. Mye morsomere med lange svinger, og sladde fint gjennom hele, og gjerne et par kontra svinger.

 

Vet ikke om noen kjenner til langsvingen på drømtorp?(ski)

Lenke til kommentar

shiftlock: "låse" drivhjulene vha. motorbrems (høyt turtall i høyt gir, clutche, velge lavere gir, la turtall falle og så bråslippe clutch slik at hjulene låser).

 

Scandinavian flick (kan sikkert kalles mye annet også): "Forstyrre" bilen ved å dreie rattet raskt til motsatt side av der man vil, for så å svinge hardt dit man vil. Vektforskyvningen vil da kaste bilen ut i sladd.

 

Venstrebremsing: bremse med venstre fot

 

Et triks jeg bruker mye i krappe svinger og endel rundkjøringer av normal størrelse er å komme inn mot svingen i grei fart i 3 eller 4.gir, gjerne raskere enn du ville gjort om du skulle tatt svingen på normal måte. Så tramper man inn clutch så turtallet synker, bytter til 2.gir, river rattet motsatt vei av der du skal, slipper clutchen brått, henter sladden, og vrenger over rattet slik at man får kontra inn i svingen man skal gjennom. Da blir det bredt og fint, hvis man er god nok til å holde redskapen på veien. Dette er da litt risikabelt hvis man ikke vet hvor glatt det er i svingen.

 

Man kan også sløyfe hele den "kaste bilen feil vei" seansen og bare la bakhjulene skli ut til siden og så balansere bilen på bremsepedalen, slik at den sklir sidelengs, men likevel rett fram.

 

En annen ting som er utrolig kjekt er å bruke venstrefoten på bremsen samtidig som man gir gass med høyre fot. Dette brukes mye i f.eks rally. Fungerer fint både på forhjuls- og bakhjulstrekkere. Teorien bak dette er at brorparten av kraften går til forhjulene. Alle som har vært litt uheldige har opplevd å få en sladd/skrens som de ikke har klart å holde. Det mange da gjør er å bremse, for man vil jo stoppe farkosten før den treffer noe. Da vil man merke at bakenden av bilen vil skli ut enda mer, pga vektforskyvning (forover) og sentrifugalkraften. Bakhjulene prøver å ta igjen forhjulene. Dette kan man utnytte til sin egen fordel dersom man oppdager at sladden ikke blir brei nok. Man kan bremse svakt slik at bakenden sklir ut enda mer og man kanskje klarer å holde sladden gjennom hele svingen.

 

Jeg har vært borti flere ganger at venstrebremsing har redda fronten på bilen. Senest i går (på turen der bildet ble tatt) brukte jeg venstrebremsing for å unngå å treffe brøytekanten på innsiden av svingen. Bremset svakt, bakenden (og hele bilen) skled lenger ut mot midten av veien og jeg slapp å hekte fangeren inn i snøen.

 

Men før man begynner å bremse med venstrefoten er det lurt å øve litt ;) Første gang man prøver å bremse med venstrefoten (hvis man ikke er vant med det) så bremser man alt for mye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...