Gå til innhold

Stemning for nytt prosjekt? TIPS TIL NAVN ?

Anbefalte innlegg

Trenger plexi på 45x35 cm jeg.

Uansett, usikker på om det er noen som selger plexi her i omegn, men finner det vell ut.

Spør om du kan få noe avkapp hos glassmester'n, kan sikkert bli dyrt å kjøpe.

Endret av Bjonnar
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Som jeg sikkert sa tidligere så er det et veldig spennende og unikt konsept, før jeg hadde realisert noe slikt ville jeg tegnet prosjektet i 1:1 i SketchUp med komponenter og alt for å være sikker på plassering og luft gjennomstrøming ;)

Men hadde det ikke vært mer spennende å bygget dette av aluminium? tenkte da at du kunne bygge en ramme med firkantede aluminiums profiler og kle det med aluminiums plater. Så "trer" du bare rører i toppen og fester det med braketter, lim "you name it"

I allefall fra et slikt utgangspunkt er det mye lettere å oppnå en bra finish på lakkeringen :)

Lenke til kommentar

hmm, jeg har veldig lyst. Men jeg tipper eg får det til bedre i tre (former osv).

Det er også et lite problem å få tak i, vet ikke om det selges noe serlig med slikt her.

Men nå har jeg laget ferdig grunnskissen, mangler bare å stette inn komponenter. Noe jeg jeg veldig dårlig i, må få noen andre til å gjøre det.

Lenke til kommentar

Hvor ville du ha plasert komponenetene Klekkus, vis viftene stod slik:

Side 1: 3 vifter trekker inn

Side 2: 3 vifter trekker ut

Bak: 1 vifte trekker inn/ut?

Topp: en 250mm vifte trekker inn

Bare å komme med forlag dere andre også.

Edit:

Nitrob har hjelpt meg litt med skissene nå, hva synes dere?

Nyttprosjekt02.jpg

Nyttprosjekt01-1.jpg

Tusten takk til Nitrob:)

Endret av Mr.Anki
Lenke til kommentar

Hvor ville du ha plasert komponenetene Klekkus, vis viftene stod slik:

Side 1: 3 vifter trekker inn

Side 2: 3 vifter trekker ut

Bak: 1 vifte trekker inn/ut?

Topp: en 250mm vifte trekker inn

Bare å komme med forlag dere andre også.

Da gjør jeg det.

Det vifteoppsettet der vil jeg overhodet ikke anbefale. ;)

Kanskje bortsett fra hvis du hadde satt HK-et på høykant inni der, og laget det sånn at luften fra de tre viftene som trekker inn går opp på den ene siden av HK-et, ned på den andre siden og deretter ut av de tre viftene på andre siden.

Men gjør det heller sånn:

• De tre viftene på begge sider blåser inn. (Det holder nok mer enn nok med to på hver side, men kan være enig i at det kan være tøft med overdrevet mange. :p )
  • Den store på toppen blåser ut.
  • Vifta bak blåser også ut. (Denne er nok også litt overkill, men det kan jo være en ide å sette PSU-en der til å gjøre den samme jobben, hvis ikke det var det du siktet til...)

Grunner til dette:

1. Den varme luften i kabinettet vil stige oppover, derfor er det ikke noen vits i at viftene strever med å motarbeide dette, bedre at de drar nytte av det.
  2. Lufta ved gulvet er kaldere enn den oppe, derfor er det best at den suger alt inn ved gulvet, og blåser det ut i toppen.
  3. Det er bedre å ha overtrykk enn undertrykk i kabinettet (altså flere vifter som blåser inn enn ut), spesielt hvis du har filter på innsugsviftene, så slipper du at den suger inn støv i alle kriker og kroker.
  4. Hvis viftene nede både blåser inn og ut, vil den kalde lufta som kommer inn bare legge seg langs bunnen av kabinettet (kald luft synker), og vil aldri rekke opp til komponentene lenger opp før den suges ut igjen av de andre viftene. Du vil med andre få det meste av luftgjennomstrømningen i bunnen, og mindre sirkulasjon lenger opp.

Men, for å svare på spørsmålet ditt:

Ville nok ha satt HK-et på høykant omtrent midt i, så det blir truffet på begge sider (selvfølgelig viktigst på framsiden) av luften fra viftene på sidene. Så kan du sette harddisker på rekke og rad i luftstrømmen fra sideviftene, og sette PSU-en så den blåser lufta ut på baksiden. ;)

:thumbup:

Endret av I.A.G.
Lenke til kommentar
Har kommet frem til at det blir unødvendig med støy vis jeg har tre vifter på hver side.

Så jeg tar en vifte langt fremme på begge sidene, en i toppen og en bak.

Det burde vel holde det??

Det holder sikkert, men er ikke sikkert det blir mer støy med flere vifter, i alle fall ikke hvis du har viftestyring. To vifter på halv styrke kan ofte bråke mindre enn én vifte på fullt. Men det kommer jo an på viftene også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...