Gå til innhold

Lodder jeg feil?

Anbefalte innlegg

Er ikke så lenge siden jeg kjøpte meg en 50w loddestasjon, med temperaturinnstilling.

Har småloddet litt, men ikke gjort så mye.

Jeg har den stilt på ca 400 grader, er dette for mye eller for lite? Problemet mitt kommer når jeg skal smelte loddetinnet, det smelter bare, og renner ikke, eller setter seg ikke "fast" i loddepennen, det går bare rett av. Har brukt en type 100kr loddebolt før, og der "festet" det seg, og da var det mye letter å få til ting. Er det noe jeg gjør feil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva mener du med at loddetinnet skal feste seg til loddebolten?

400 grader er kanskje litt varmt. Kommer an på hvilket loddetinn du bruker og hva du skal lodde. Loddetinn med bly/tinn legering krever ikke så høy temperatur som et av bare tinn (om jeg ikke husker feil). Mengden flussemiddel i tinnen er også avgjørende for hvor godt det flyter utover og hvor godt det fester seg til forskjellige metaller.

På den andre siden, når en lodder skal en normalt ikke ta loddetinnet på loddebolten men på det som skal loddes, så ser ikke problemet med at det ikke fester seg til loddebolten, det skal jo ikke feste seg til loddebolten. "Korrekt" loddeteknikk er: ta den varme loddebolten bort til det som skal loddes og start å varme det opp, ta så loddetinnet bort til det som skal loddes, tinnet skal flyte pent utover av seg selv. Når nok loddetinn er kommet på ta bort loddetinnet, ta så bort loddebolten. Avhengig av hva du lodder kan hele denne prosessen ta fra 2-3 sekunder og oppover.

Skal innrømme at det av og til er kjekt å ha litt loddetinn på loddebolten når en skal lodde enkelte ting, hovedsaklig fordi at dette gir bedre varmeoverføring fra loddebolten til det som skal loddes.

Lenke til kommentar
Hva mener du med at loddetinnet skal feste seg til loddebolten?

Skal innrømme at det av og til er kjekt å ha litt loddetinn på loddebolten når en skal lodde enkelte ting, hovedsaklig fordi at dette gir bedre varmeoverføring fra loddebolten til det som skal loddes.

Er bolten/spissen/det som skal loddes oksidert/skittent vil loddetinnet danne "perler" som ikke flyter utover, men forsvinner dit du minst ønsker det, og varmeoverføringen til arbeidsstykket blir også dårlig. Mulig det er det som er problemet hans? :hmm:

Lenke til kommentar
Er bolten/spissen/det som skal loddes oksidert/skittent vil loddetinnet danne "perler" som ikke flyter utover, men forsvinner dit du minst ønsker det, og varmeoverføringen til arbeidsstykket blir også dårlig. Mulig det er det som er problemet hans? :hmm:

Det slo meg det også, men glemte å nevne det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Enig med Inge Rognmo. Tuppen på loddebolten er oxydert.

Den er svart ? ikke blank (fortinnet)?

Dersom den er svart kan du bruke stålull evt fint sandpapir til å gjøre den ren. Med det samme den er ren må den fortinnes. Det finnes spesielle rensemiddler som brukes på verksteder etc. som du bare dypper spissen oppi, men jeg tenker du ikke har det.

For å få en riktig lodding må spissen være blank slik at den smelter "sammen" med tinnet ellers så får du en feil og treig varmefordeling og risikerer å brenne ihjel det du skal lodde.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Enig med Inge Rognmo. Tuppen på loddebolten er oxydert.

Den er svart ? ikke blank (fortinnet)?

Dersom den er svart kan du bruke stålull evt fint sandpapir til å gjøre den ren. Med det samme den er ren må den fortinnes.

sandpapir og andre ting som skraper bort oxid belegg er ikke og anbefale. De fleste lodde spisser har et veldig tynt jern belegg utenpå kobberspissen, så hvis du pusser bort det (og det er fort gjort siden det bare er noen få micrometer tykt) så vil loddebolten bli fortere "svart" neste gang.

For rengjøring av loddebolten så er en fuktig (ikke bløt) svamp det beste.

for 40/60 tinn bly loddetinn er ca 340 grader en fin temperatur hvis loddepunktet ikke er for stort. (jordplan etc)

For blyfritt loddetinn bør temperaturen økes til 360-380c. Hvis du bruker før mye varme eller varmer tinnet for lenge,så vil strukturen i loddetinnet endres, overflatespenningen øker og tinnet har vanskeligere for og flyte utover.

-Frode Johansen

Veritas sertifisert lodder

Endret av mono3
  • Liker 1
Lenke til kommentar
for 40/60 tinn bly loddetinn er ca 340 grader en fin temperatur hvis loddepunktet ikke er for stort. (jordplan etc)

For blyfritt loddetinn bør temperaturen økes til 360-380c. Hvis du bruker før mye varme eller varmer tinnet for lenge,så vil strukturen i loddetinnet endres, overflatespenningen øker og tinnet har vanskeligere for og flyte utover.

-Frode Johansen

Veritas sertifisert lodder

Jeg vil si at bly holdig tinn holdler det med rundt 300 grader avhengig av loddelandet. Mens "sunt" (det er det ikke men) blyfritt tinn trenger rundt 380 grader. Pass også på komponentene du lodder, det er ikke alt som tåler store mengder varme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...