Gå til innhold

Assassin's Creed struggling to fit on 360 DVD and PS3 memory causing problems


Mala

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

se her ja..men kom dette som noko sjokk..?

 

veldig rart att sony har valgt denna jalla strukturen på ps3 egentlig..kansje dei føle seg litt dumme no i ettertid..tenke seg til...x360 med Blu-ray...da hadde saken vore biff..:)

 

kansje noen techno hoder her som veit hvilken platform ubisoft har størst problem med..

 

er det verre og fordele minne, eller og krympe data inn på skiva..eg er forsatt skeptisk til ps3 versjonens lanseringsdato..når ubisoft har lastet ned Winrar og fått det pakka ned så er det nok i orden..:p

Lenke til kommentar

Assassins creed slit med DVD storleiken?

 

AC blir sikkert stort nok det, men...

 

Mass Effect.

'Nuff said.

 

Dette er sikkert ei "nyheit" som dei legg ut, for å kunne ha ei unnskuldning, for å utsettje begge versjonane. Dei slit sikkert med ein av dei (sikkert PS3) sidan me aldri har sett noko video frå denne. Og må difor kome med ein eller anna "plausible" unnskyldning for å utsettje begge.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Ser ut som utviklerne har problemer med både X360 og PS3. Men ser ikke de har noen problemer med Wii enda. De klager ikke over for dårlig oppløsning, lite plass, kranglende hardware eller noen verdens ting. Hm.

Endret av Zeph
Fjerna kommentar til fjerna innhald
Lenke til kommentar
Assassins creed slit med DVD storleiken?

 

AC blir sikkert stort nok det, men...

 

Mass Effect.

'Nuff said.

 

Åh, så Mass Effect er konklusjonen på at en DVD er stor nok? Kjekt å vite. Hvor lang tid brukte du på å spille igjennom det?

Lenke til kommentar
Assassins creed slit med DVD storleiken?

 

AC blir sikkert stort nok det, men...

 

Mass Effect.

'Nuff said.

 

Er noe sannhet i det. Får Mass effect plass på en DVD, så bør "de fleste" spill (i alle fall denne generasjonen) få plass på en dvd. Men Bioware utvikler Mass Effect KUN til 360 og har da endel mer resurser på å optimalisere det til den.

Lenke til kommentar

Ser ikke helt poenget.. Siden Mass effect får plass på 1 dvd så bør alle spill denne generasjonen få plass. Er dette basert på antall kvadratkilometer spillet er på? Eller er det gameplay timer? Har spilt romspill for 15 år siden som sikkert var større en mass effect i antall kvadratkilometer/lysår? Eller er det antall timer?

Lenke til kommentar
Ser ikke helt poenget.. Siden Mass effect får plass på 1 dvd så bør alle spill denne generasjonen få plass. Er dette basert på antall kvadratkilometer spillet er på? Eller er det gameplay timer? Har spilt romspill for 15 år siden som sikkert var større en mass effect i antall kvadratkilometer/lysår? Eller er det antall timer?

 

nei du vet, hvis et xbox spill passer på xbox discen så må resten, å ingen har problemer med det. for dere har vel jobba en del med ubisoft og de produksjons team? kan godt være problemet har eksitert før, bare at ubisoft er de eneste som har gått ut med det.. jeez=)

Lenke til kommentar
Fint at du endelig har funnet ut hvordan man setter inn bilder i en tråd Gaz West, men kan du slutte å sette det "Thread failed" bildet i envær tråd du kommer over? Begynner å bli småirriterende.

 

Anyway.

 

Ser ut som utviklerne har problemer med både X360 og PS3. Men ser ikke de har noen problemer med Wii enda. De klager ikke over for dårlig oppløsning, lite plass, kranglende hardware eller noen verdens ting. Hm.

Tror det heller har noe med grafikken å gjøre, selvsagt er det lettere å lage noe enkelt enn å lage noe vanskelig å komplisert som eks. Mass Effect eller MGS4

Lenke til kommentar

Tull, det sier seg selv at man med 8.5GB tilgjengelig vil ha enormt mye gjenbruk i et spill som Mass Effect.

 

MS var smarte når de designet XBox360 HW. De gjorde det enkelt å dele minne mellom CPU og GPU, og man får praktisk talt 4X anti-aliasing gratis fra on-die 10MB eDRAM. Der de derimot feilet, var med å bruke vanlig DVD og ikke HD-DVD. Konsollen har vært på markedet i 1.5 år og utviklere begynte for lenge siden å klage på plassen. Løsningen er selvfølgelig gjenbruk av objekter og textures, noe som hindrer spill i å fremstå som dynamiske og levende.

 

Sony gjorde en dårligere jobb med sin minnearkitektur på PS3, der må man hoppe gjennom flere ringer for å dele minnet. I tillegg er også skjermkortet i PS3 mindre fleksibelt enn hos XBox360. Sony skulle kostet på seg 512MB systemminne og 256MB grafikkminne, da ville ikke forskjellene spilt noen rolle overhodet.

 

Cell derimot er et jævla beist, og utnytter man mulighetene i denne kan man gjøre ting man bare kan drømmer om på 360. Spørsmålet her er om SDK'et til Sony kan bli såpass intelligent at den kan hjelpe utviklerne med å utnytte SPE'ene bedre.

 

Alt i alt burde Sony fått mer skryt for å tørre og lage en spennende konsoll utenom det vanlige. XBox360 fremstår som en rimelig traust type rent teknologisk, bortsett fra den fiffige skjermkortløsningen nevnt over.

Lenke til kommentar

Kunne vært moro å høre hva folk tror det er som tar opp mest diskplass på en spill-DVD.

 

På gamle Xbox var det mange spill som tok tett oppimot 4,5 GB (og noen ganske få gikk opp i rundt 5-6 GB også) et av de aller mest detaljerte spillene med tanke på hva du kunne gjøre, hvor stor verdenen var og hvor lenge du måtte sitte med det for å fullt ut utforske hele spillet var Morrowind (forrige elder scrolls generasjonen)

 

Etter fjerning av unødvendige filer gikk Morrowind inn på en CD (<700MB) med god margin. Hadde de derimot lagt inn noen pre-rendered FMV sekvenser her og der i historien (a la final fantasy spillene f.eks.) ville det nok fort kommet opp i 4,5 GB det også

 

Sikker mange som ville gjettet på at Morrowind tok større plass enn det det faktisk gjorde.

 

Blir spennende å se hva det er som gjør AC så stort. Om det er filmer eller faktisk innhold. Jeg håper i alle fall på det siste - filmsnutter er ikke viktig for spill-opplevelsen for min del.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Om jeg forstod artikkelen Mala linker til riktig, har de 5 språk på en dvd-plate, og det er jo noe som tar plass. Skal ikke påstå noe da jeg ikke vet hvor mye dialog det er i spillet...

Lenke til kommentar
Åh, så Mass Effect er konklusjonen på at en DVD er stor nok? Kjekt å vite. Hvor lang tid brukte du på å spille igjennom det?

Snakk om å plukke ting utav ræva.

 

Ser folk har gått heilt utor sine sinn - pga uttalelsen min.

 

@ bear^ - postar bilete der eg føl for det :)

 

Ein treng ikkje væra rakettforskar for å sjå at Mass Effect er eit utruleg stort spel. AC ser og stort ut, men på eit heilt anna nivå. Det har korkje noko med xbox eller mass effect å gjere. Var eg meir klår no?

 

Forøvrig, er dette berre kløning ifrå Ubi sin side. Dei slit med ei av utgåvene - og difor kjem dei med ei unnskuldning om den andre - slik at dei kan utsettje begge. Dette er min teori.

 

No kan dykk få fortelje meg kor utruleg feil eg har:

Lenke til kommentar
Man hadde jo Elite serien som i utgangspunktet kom på en 5 1/4" diskett. Det var jo kanonsvært. Så egentlig burde vi holdt oss til de gode gamle 5 1/4" floppyene.. :!:
Var enklare tider det der :thumbup:
Tull, det sier seg selv at man med 8.5GB tilgjengelig vil ha enormt mye gjenbruk i et spill som Mass Effect.
Og dette vært ikkje mogleg i eit spel som AC?

 

Ikkje at eg tvilar på dine kunnskapar, du er tross alt ein guru, i linux ikkje minst.

Du lovprisar(?) Cell, og SPE'ane, men ein anna kar, seier følgande:

"Investing in the Cell, investing in the SPE gives you no long-term benefits. There's nothing there that you're going to apply to anything else. You're not going to gain anything except a hatred of the architecture they've created"
Gabe Newell. Endret av Gaz West
Lenke til kommentar
ja det må være ps3 sin skyld, kan vel ikke forvente noe annet enn en som kunn har xbox.. men men samma f. spillet kommer mest sannsynlig i november til begge plattformer
Som sagt, eg berre resonerar meg fram til det, av den enkle grunn at eg har aldri sett PS3 utgåva av spelet. Korkje på presangtasjonar, eller i videoar. Kvifor skulle ubisoft ikkje ha lyst å vise spelet fram?

 

Edit: E3 video. Check. Skal prøve å finne denne. Om du har link, set eg pris på det. :)

Endret av Gaz West
Lenke til kommentar

Vil si meg delvis enig med Gaz West: Jeg tror UbiSoft begynner å få kalde føtter etter lunkne previews på diverse nettsteder, og ønsker derfor å utsette det for å gjøre noen middels store gameplay-endringer, og ikke optimalisering.

Forøvrig har jeg også kun sett spillet demonstrert på 360. Når jeg var på Electroworld demonstrerte de nettopp E3-demoen på en dev-utgave av XBox 360.

Lenke til kommentar
Og dette vært ikkje mogleg i eit spel som AC?

Det gjelder selvfølgelig for alle spill du begrenser til en DL-DVD.

 

Ikkje at eg tvilar på dine kunnskapar, du er tross alt ein guru, i linux ikkje minst.

Du lovprisar(?) Cell, og SPE'ane, men ein anna kar, seier følgande:

Gabe Newell.

Gabe Newell er en tidligere MS-ansatt, og hvis du søker litt rundt så har han meninger om mangt og mye. Men han har forøvrig et poeng, hvis du tillater meg å spinne litt videre.

 

MS har monopol på OS-siden, og alle Windows-utgivelser siden Windows98 (?) har hatt DirectX. Gjennom sitt monopol på OS-siden, har over tid DirectX tatt over for all bruk av OpenGL i spillutvikling for PC-plattformen. Og hva gjør så Microsoft med sin XBox-plattform? Jo selvfølgelig, de bruker DirectX slik at et spill utviklet for PC med enkle grep også kjører på XBox360 og motsatt.

 

OpenGL er en åpen standard for mange plattformer - DirectX er en lukket standard for MS-plattformer. Med andre ord bruker MS sin monopol-makt på OS-siden for å få innpass i konsollmarkedet. Og her kommer vi til hele poenget fra Gabe Newell: Får MS fortsette, så blir konsollmarkedet en standardisert PC-aktig boks som kjører nedlåst Windows programvare, og får stort sett de samme spillene som PC-plattformen. Forskjellen kontra PC er at du kjøper bra hw billig, mot at du betaler dyrt for spill. Dritbillig for utviklere som Gabe Newell, siden han alt sitter på et og samme SDK fra MS, som tillater han å nå kundegrupper både på PC og konsoll.

 

Sony derimot bruker en OpenGL 2.0-variant, dvs forskjellene er at de bruker nVidia Cg istedet for OGSL. I tillegg har de altså en radikal CPU-arkitektur i Cell, som krever tilpasning. Hva betyr dette for Gabe Newell? Jo, firmaet må faktisk jobbe for å utvikle spill for PS3 - de får ingenting gratis, ettersom de primært er PC-utviklere.

 

Fordel / Ulempe? Vel, det kan argumenteres godt for begge deler, men sannheten er at et monopol fostrer ingen innovasjon overhodet. Og konsollmarkedet kommer til å bli svært grått og kjedelig den dagen MS kommer ut som seierherre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...