Athelas Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 (endret) Som tittel sier, så er det på tide å oppgradere mitt nvidia 7800GT kort. Jeg har for tiden et oppsett med Vista på et Asus P5K Deluxe/Premium hovedkort, en E6400 intel dual core CPU (tror jeg) og 2GB RAM. Jeg ønsker å kunne spille Crysis på et bra nivå, samtidig som det er viktig å ha god HDMI utgang/ytelse for å koble PC opp mot min Samsung 40M86. Jeg har sjekket litt rundt, lest noen stickies her på forumet. Jeg fant bl.a. dette kortet hos komplett: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=340685 Jeg har hatt ATI før og var relativt fornøyd med det, men gikk over til nvidia ved forrige anledning. Hvem er det som er "best" for øyeblikket? Jeg er ute etter den beste ratioen mellom å være fremtidsrettet, pris og ytelse. Endret 17. oktober 2007 av Athelas Lenke til kommentar
Gjest Slettet-UUbruw Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 Hvem som er best av ATI og nVidia, vet jeg ikke, men jeg vil anbefale dette http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=335354 Du trenger noe med litt mpff skal du klare å dra crysis i HD oppløsning med bra detaljer og god FPS... Lenke til kommentar
Athelas Skrevet 12. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2007 Hvem som er best av ATI og nVidia, vet jeg ikke, men jeg vil anbefale dette http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=335354 Du trenger noe med litt mpff skal du klare å dra crysis i HD oppløsning med bra detaljer og god FPS... Yeppers. Det ser utvilsomt bra ut, men jeg glemte å nevne at budsjettet mitt ligger på omkring 3000,- Lenke til kommentar
Gjest Slettet-UUbruw Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 hehe ok Da er jo resten av 8800 serien bra. Siden du skal spille mye Crysis vil jeg velge nVidia, siden de har vert med under utviklingen, og "optimalisert" spillet etter deres skjermkort. Ta en titt på denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=337912 Og hvis jeg ikke er helt på jordet, så bruker HD serien til ATI ganske mye strøm (krever større PSU) i forhold til nVidia sine 8800 kort Lenke til kommentar
kavorka Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 Nå er det mer eller mindre sikkert at 8800 GT kommer i slutten av denne mnd og 2950 Pro/XT kommer i slutten av november (rundt den 19) så jeg hadde kanskje ventet på en av de før jeg bestemte meg. Om de har HDMI vet jeg ikke. Info om slike ting pleier å komme en uke eller to før kortet kan kjøpes. Lenke til kommentar
Athelas Skrevet 12. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2007 Nå er det mer eller mindre sikkert at 8800 GT kommer i slutten av denne mnd og 2950 Pro/XT kommer i slutten av november (rundt den 19) så jeg hadde kanskje ventet på en av de før jeg bestemte meg. Om de har HDMI vet jeg ikke. Info om slike ting pleier å komme en uke eller to før kortet kan kjøpes. Hmm. God idé. Kan du utdype litt mer om forvented specs etc? Lenke til kommentar
kavorka Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 De eneste resultatene jeg har sett er disse: 3dmark06 8800 GT 512 MB: 9646 3dmark06 8800 Ultra 768 MB: 11611 Merk deg at dette er med 4xAA Kilde: 8800GT VS. 8800 Ultra, scores out! Specs på 8800 GT kan du finne her: 8800GT Spec is out! 65NM Confirmed Merk deg at forventet pris er mellom $199 og $249 (tipper prisen her i Norge blir mellom 2000 og 2500 kr) så det blir mye ytelse for pengene. Når det gjelder 2950 serien så sier ryktene følgende: Our good friend CJ brings us more information on the upcoming RV670 GPU from AMD where it will officially replace the Radeon X1950 Pro. Do check out our discrete graphics roadmap. RV670 is projected to run as fast as the current R600 but with lower GPU temps and TDP. AMD calls RV670 a Gaming Applications Processor which bridges 3D HD gap. RV670 is 55nm based, has 320 stream processors and a 256-bit memory interface. There will be 2 versions of RV670; Gladiator and Revival. Gladiator is clocked at 825MHz core and 1.2GHz memory while Revival is clocked at 750MHz core and 900MHz memory. Gladiator has 512MB of GDDR4 memory and Revival comes with either 256MB or 512MB of GDDR3 memory. These cards will be single slot and is fully DX10.1/SM4.1 compliant. It supports PCI Express 2.0, UVD as well as the next generation Crossfire technology. RV670 is scheduled for sampling in September, MP in December and expect it to launch in end 2007 or early 2008. RV670 will be officially known as Radeon HD 2950 Pro when launch and will probably priced between $199 to $249. Kilde: HD 2950Pro (RV670) Cards & Specs Revealed Lenke til kommentar
Athelas Skrevet 14. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2007 Det er imidlertid en ting jeg ikke skjønner helt. Når jeg ser på specs til mange av disse kortene, så står det ofte "HDTV" etc. Når jeg imidlertid ser på bildene av kortene, så ser jeg aldri en HDMI utgang. Hvordan henger disse to begrepene sammen i denne forbindelse? Jeg trenger et kort med HDMI-utgang. Lenke til kommentar
Mr.Garibaldi Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 Vet ikke hvordan Nvidia løser problemet, men hos ATI (HD serien) bruker man ett adapter på en DVI kontakt for å få tilgang til HDMI. Grunnen til dette er fordi man nødig vil ofre en DVI kontakt samtidig som man ønsker å tilrettelegge for HDMI. Lenke til kommentar
Athelas Skrevet 17. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2007 Vet ikke hvordan Nvidia løser problemet, men hos ATI (HD serien) bruker man ett adapter på en DVI kontakt for å få tilgang til HDMI. Grunnen til dette er fordi man nødig vil ofre en DVI kontakt samtidig som man ønsker å tilrettelegge for HDMI. I see. Skjønner ikke hvorfor det må være sånn. Det må jo være ufattelig mer hensiktsmessig å ha en dedikert HDMIutgang, om så bare til bilde. Så den eneste måten man kan få dette på nVidiakort, er å bruke en DVI-overgang? Lenke til kommentar
Mr.Garibaldi Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 I see. Skjønner ikke hvorfor det må være sånn. Det må jo være ufattelig mer hensiktsmessig å ha en dedikert HDMIutgang, om så bare til bilde. Så den eneste måten man kan få dette på nVidiakort, er å bruke en DVI-overgang? Det er jo ganske dårlig plass til utganger på skjermkort, så synes ikke det er så rart at de velger å kombinere DVI og hdmi... Og dette gjelder som sagt AMD/ATI, men ville tro det var det samme hos nvidia... Men etterhvert som hdmi blir mer og mer utbredt vil du nok også se kort med en dedikert hdmi utgang. Lenke til kommentar
M`kululu Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 Så et nvidiakort med hdmi utgang på mpx.no geforce med hdmi Lenke til kommentar
Athelas Skrevet 23. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2007 Så et nvidiakort med hdmi utgang på mpx.no geforce med hdmi Det er så irriterende at man må ofre ytelse for å få HDMI-utgang. Jeg håper GT-serien til nvidia vil ha samme støtte. Lenke til kommentar
tacomodo Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 Hvor ligger "GT" navnet i forhold til ytelse og de andre kortene? GTS -> GT -> GTX -> Ultra ? Lenke til kommentar
Athelas Skrevet 23. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2007 Hvor ligger "GT" navnet i forhold til ytelse og de andre kortene? GTS -> GT -> GTX -> Ultra ? Det er en kort artikkel på forsiden til HW.no for øyeblikket hvis du scroller litt ned. Lenke til kommentar
tacomodo Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 Ser ikke noe, såfremt du ikke mener GT artikkelen.. Link? Lenke til kommentar
hairball Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 å hva er egentlig poenget med hdmi, er det ikke bedre da å bruke en rein dvi kabel, hdmi er jo for lyd og bilde, man får jo ikke noe lyd ut av skjemkortet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå