juwa Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 Jeg har lest endrebjorsvik sin guide og det som er av sticky. Jeg sliter fremdeles med å forstå hvordan man skal lese den riktige effektive hastigheten på minnebrikker. Det finnes sikkert mange kombinasjoner avhengig av plattform etc. Men er det så enkelt at man for Double Data Ram, ganger oppgitt hastighet med 2? Så hvis komplett har på sine sider oppgitt en minnehastighet på 667Mhz. Da er effektiv minnehastighet 1334Mhz? Jeg snublet over denne enkle problematikken da jeg tenkte jeg skulle bestille nytt hovedkort og CPU. Valget på CPU falt på Intel Core 2 Quad Q6600 med Busshastighet på 1066. HK ble EVGA nForce-650i Ultra, Socket-775, GbLAN, DDR2, SATAII, ATX, PCI-Ex16 som støtter PC 4300, 5400 og 6400 med maks databus hastighet på 1333Mhz. Utifra ren logikk tenkte jeg at PC6400 var da effektiv minnehastighet på 1333Mhz. Nå har ikke jeg tenkt å overklokke så jeg har ikke tenkt å kjøpe overdimensjonert Minne mtp frekvens. Hvis man bruker logikken at man ganger med 2 så vil PC6400 gi en effektiv minnehastighet på 2*800=1600Mhz stemmer dette? Hvis det stemmer, så har vel det ikke noe for seg å kjøpe dette med mindre man overklokker, men heller PC5300 som blir 1334Mhz siden HK i seg selv har en begrensing på 1333Mhz? Og har busshastighet for CPU noe å si, i dette tilfelle 1066? Prøvde å ringe Komplett å spørre om dette, men det var jo håpløst og jeg vil kalle det latterlig. Jeg ble hvertfall ikke klokere på utsagn som: -"Spiller ingen rolle hvilke minne du kjøper bare det er støttet av HK" (stemmer det, men jeg betaler ikke mer enn jeg må og spesielt ikke siden jeg ikke skal overklokke) -"2 brikker tilsammen gir deg dobbel så rask minnehastighet" -"Under HK står det hvilke minne hastigheter som er støttet, da er det bare å kjøpe en av dem......" (joda, men igjen prøver jeg å finne minstekravet som vil fungere greit og gi best ytelse uten overklokking Mulig det er meg som bæsjer på leggen fullstendig og ikke skjønner stort, men hvis ikke tror jeg dama på komplett bør ta et kurs om PC arkitektur før hun selger hummer og kanari til folk. Lenke til kommentar
Quintero Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 (endret) Men er det så enkelt at man for Double Data Ram, ganger oppgitt hastighet med 2? Så hvis komplett har på sine sider oppgitt en minnehastighet på 667Mhz. Da er effektiv minnehastighet 1334Mhz?Nettbutikker vil nok som regel oppgi effektiv datarate, dvs at de allerede har ganget frekvensen med to. Det kan du være tilnærmet sikker på hvis de inkluderer "DDR(2)" fremfor: DDR2-667 = PC5300 = 333 MHz egentlig frekvens = 667 MT/s datarate (MegaTransfers pr sekund) Utifra ren logikk tenkte jeg at PC6400 var da effektiv minnehastighet på 1333Mhz. Nå har ikke jeg tenkt å overklokke så jeg har ikke tenkt å kjøpe overdimensjonert Minne mtp frekvens. Hvis man bruker logikken at man ganger med 2 så vil PC6400 gi en effektiv minnehastighet på 2*800=1600Mhz stemmer dette? Hvis det stemmer, så har vel det ikke noe for seg å kjøpe dette med mindre man overklokker, men heller PC5300 som blir 1334Mhz siden HK i seg selv har en begrensing på 1333Mhz? Dine beregninger stemmer. PC5300 i dualchannel som kjører synkront med FSB vil tilsvare dataflyten til 1066 MT/s FSB. Men hvis du finner PC6400 til omtrent samme pris så kan det være et greit alternativ. Raskere minne kan nok være litt lettere å få solgt, og du kan få litt å gå på (mtp fremtidige systemer). Og har busshastighet for CPU noe å si, i dette tilfelle 1066?Hvis dataraten til begge kanalene tilsvarer FSB så er minnet "bra nok". Men man kan tjene litt på å kjøre minnet raskere enn FSB. Dette er ikke noe stort poeng for en som ikke skal overklokke. Endret 13. oktober 2007 av Quintero Lenke til kommentar
juwa Skrevet 24. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2007 Takk for svar! Nettbutikker vil nok som regel oppgi effektiv datarate, dvs at de allerede har ganget frekvensen med to. Det kan du være tilnærmet sikker på hvis de inkluderer "DDR(2)" fremfor: DDR2-667 = PC5300 = 333 MHz egentlig frekvens = 667 MT/s datarate (MegaTransfers pr sekund) Ok, dvs at nettbutikker som oftest har gjort doblingen av frekvens allerede (salgsargument). Så da blir: PC 6400 = 2*400=800 PC 8500 = 2*533=1066 PC 9600 = 2*600=1200 Stemmer dette? Og hvis det stemmer så vil det si at selv om det finnes HK som støtter maks databushastighet på 1333Mhz, så finnes det sjeldent lite DDR2 minne som opererer på denne hastigheten? Som feks dette HK: EVGA nForce 680i SLI,Vers-A1, DDR2, ATX, Socket-775, 2xGbLAN, 1333FSB, 2xPCI-Ex16? Og har busshastighet for CPU noe å si, i dette tilfelle 1066?Hvis dataraten til begge kanalene tilsvarer FSB så er minnet "bra nok". Men man kan tjene litt på å kjøre minnet raskere enn FSB. Dette er ikke noe stort poeng for en som ikke skal overklokke. Jeg vet ikke om jeg skjønte denne helt. Hvis man feks har et HK med maks databsuhastighet på 1333Mhz og finner DDR2 RAM i samme hastighet, vil disse gjøre seg nytte av 1333Mhz hastigheten hvis CPU, feks Intel Core 2 Quad Q6600 / 2.4 GHz prosessor 1066Mhz Bus, eller er det bare hvis man velger å overklokke slik at CPU kjører på en raskere bus som feks 1333Mhz? beklager hvis dette er grunnleggende og kjedelig kunnskap for mange :-) Lenke til kommentar
Quintero Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 Dine beregninger er korrekte. Et viktig poeng er at man må legge sammen dataraten til *begge* minnekanalene - den bør tilsvare FSB. Så hvis prosessoren har 1333 MT/s FSB så vil altså DDR2-667 i dualchannel ha samme overføringskapasitet som FSB. Da vil minnet kjøre synkront med FSB, og dette forholdet mellom overføringshastigheten kan anbefales som minimum minneklokke. Minnet kan kjøres raskere enn FSB, men det er ikke så mye ytelse å hente på det. For overklokkere så er det nok et større argument å kunne overklokke FSB (og dermed CPU) uten at minnet blir "hengende etter". Derfor kjøper mange raskere minne. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå