Gå til innhold

Maskinen rebooter av seg selv - trenger hjelp

Anbefalte innlegg

Har problemer med maskinen. Når den skal utføre litt tyngre arbeidsoppgaver, skjer det litt oftere enn jeg setter pris på at den rebooter (dvs nå har jeg gått inn my computer => advanced => startup recovery (settings), og tatt bort haken ved "automatacally restart). Får da istedenfor bluscreen.

Nå sist skjedde dette når jeg overførte store mengder data fra partisjon c: til partisjon d: . Hørte jo at maskinen jobbet hardt, men dette skal jo ikke i seg selv føre til noen krasj. Hadde forøvrig ingen andre prosesser gående. Dette har tidligere skjedd når jeg har holdt på med videoredigering, og jeg hadde da mistanke om at det var et eller annet med skjermkortet. Men som sagt denne gangen skjedde det flere ganger mens jeg overførte data fra c: til d: .

Når blåskjermen kommer opp for jeg følgende melding:

kernel_stack_inpage_error

beginning dump of psysical memory.

Noen glupe hjerner der ute som kan hjelpe meg med denne?

På forhånd TAKK!

AMD Duron 1,3 GHz

ASUS A7V-E ACPI BIOS Revision 1004

Matrox Marvel G400 AGP - English

512MB SDRAM

COMPAQ P70 Color Monitor

PLEXTOR CD-R PX-W1210A

CREATIVE CD4834E FC101

Maxtor 120 GB ata 133

Creative SB Live!

ADMtek AN983 network adapter

windows xp Sp1

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan høres ut som ett minne problem.

Har du ECC minne ? i såfall ja, slå den på i BIOS.

Nei, ta ut en minne brikke, slik at du evt har bare 128 mb. Prøv deg frem

Hadde samme problem før, men jeg har ECC ram, som utelukker feilen i rammen slik at alt kan forgå på en normal måte :) Genialt

Lenke til kommentar
jeg har ECC ram, som utelukker feilen i rammen slik at alt kan forgå på en normal måte :) Genialt

Takk for svarene gutter :) , Morpheus^, kan du forklare det jeg har sitert litt nærmere. Jeg hang ikke helt med i svingene der. Jeg har også ECC ram. Denne var disablet i BIOS'en, men det er først nå i det siste jeg har hatt disse problemene, så jeg vet ikke om det hjelper at den nå er enablet?

Takk for linken shivac, skal teste ut programmet. Var egentlig på jakt etter noe slikt.

Skal prøve å ta ut en minne brikke om gangen. Vet dere om noe som virklig fremprovoserer en krasj? Krasjen kommer nemlig ikke nå når jeg virkelig trenger den (lol), for å få testet ut en og en av brikkene.

Lenke til kommentar
Nå sist skjedde dette når jeg overførte store mengder data fra partisjon c: til partisjon d: . Hørte jo at maskinen jobbet hardt, men dette skal jo ikke i seg selv føre til noen krasj. Hadde forøvrig ingen andre prosesser gående. Dette har tidligere skjedd når jeg har holdt på med videoredigering, og jeg hadde da mistanke om at det var et eller annet med skjermkortet. Men som sagt denne gangen skjedde det flere ganger mens jeg overførte data fra c: til d: .

Når blåskjermen kommer opp for jeg følgende melding:

kernel_stack_inpage_error

beginning dump of psysical memory.

Jeg hadde akkurat samme problem da det var noe feil med partisjonstabellen på den ene disken min,. (Partitionmagic ville ikke starte for det var noe feil med tabellen) Slettet partisjonen det gjalt og opprettet den på nytt, siden har alt virket bra.

Eirik

Lenke til kommentar

Sjekk opp at temperaturer på hardware'n ikke er for høy ... og at du har god nok strømforsyning og at spenningene som blir levert på de respektive kursene er "greie". Enheter idag skal etter ATX-standarden tåle spenningsforskjeller på opptil +/- 5% ... men hvis de varier mer, så er helsikke ute med en gang. Hvis +5V'n synker for mye f.eks (under 4,75V / over 5,25V) så tryner nok maskina FORT. Reboot er det vanligste ... men totalt heng/låsing kan forekomme.

Det skal vel være noen programmer som logger slikt?

Eller så har du jo "Event View'er" om du har Win2k/XP. Dette er en funksjon i Windows som logger viktige hendelser. Hvis en driver har problemer sekunder/minutter før kræsj, så har du sannsynligvis synderen. (skal du prøve dette, så kan det være lurt å la en diskett stå i eller noe sånt, slik at tiden mellom siste logging FØR kræsj, skiller seg markant ut fra første hendelese rett etter reboot. Kan være vanskelig å finne ut når maskina eeegentlig tryna hvis du ikke sitter i forran den. Det er ikke alle kræsj som blir logført... )

Lenke til kommentar

Få maskinen til å stoppe ved blåskjerm så du får lest hele feilmeldingen (System - Avansert - Innstillinger - Fjern haken ved "Start på nytt automatisk")

Skriv så ned feilmeldingen som ser slik ut: ?x???????? der ? = siffer.

Søk deretter på denne tallkombinasjonen i Google!

Lykke til!

Lenke til kommentar

Takk for alle svar. Veldig lærerikt.

Jeg startet maskinen med PM Rescue disk. Her sjekket jeg de forskjellige partisjonene for feil. Jeg fikk opp feilkode 1516, etter en sjekk på nettet, fant jeg at denne feilkoden står for: "partition improperly dismounted".

Kan dette være årsaken til mine problemer?

Har kjørt chkdsk /f, og får får ikke lenger feilmeldingen når jeg sjekker partisjonene for feil.

Men spørsmålet var altså, kan dette være årsaken til mine (forhåpentligvis tidligere) problemer?

Lenke til kommentar

http://support.microsoft.com/?kbid=315266

http://support.microsoft.com/?kbid=228753 Den er til win2k/NT.

http://www.microsoft.com/technet/treeview/...md_stp_ogli.asp

http://msdn.microsoft.com/library/default....ccodes_9xgn.asp

Håper disse lingene kan forklare hva du må gjøre for å fikse problemet ditt.

Det virker for meg etter å ha lest disse dokumentene at det er disken/partisjonen eller bad bloks på disken din? :wink:

Lenke til kommentar

Igjen mange takk gutter!

Kjørte burnintest og 3Dmark samtidig. Maskinen gjennomførte testene uten å krasje. Tyder vel bra!! Resultatet ble riktignok ikke allverden. :)

Oppskriften for mitt vedkommende var altså å kjøre chkdsk /f.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...