Gå til innhold

Valg av prog språk til webside


Anbefalte innlegg

Trenger litt hjelp til valg av programmeringsspråk til en e-sport ligaside.

 

Har fra før av en del erfaring med Java og C++, og noe C#.

Har også fiklet litt med PHP, men det er en stund siden så det er ikke sikkert det er så relevant nå.

Har i det siste kikket en del på ASP .NET og det ser ut til å være et veldig greit språk når det kommer til sideoppsett, blant annet ved hjelp av master pages, men utover det mest basic har jeg ikke utforsket ASP .NET så mye.

 

Det jeg lurer på er hva som vil være best egnet å bruke til å lage en ligaside. Siden skal inneholde login for admins og vanlige brukere. Vanlige brukere skal kunne registrere lag og invitere andre brukere til disse lagene. Lag skal kunne settes opp i forskjellige divisjoner og resultater fra matcher skal kunne oppdateres av "eierene" av lagene. Stillingen i ligaen skal oppdateres automatisk på bakgrunn av disse resultatene. Fra et admin panel skal det kunne legges ut nyheter og klaner/brukere administreres. Samt skal de forskjellige divisjonene og match oppsettene kunne administeres herfra.

 

Det er i hovedsak funksjonaliteten til siden, og jeg lurer på hva som vil være best å bruke av PHP og ASP .NET. Hvilket språk er lettest å komme inn i og lage litt mer avanserte funksjoner med, og hvilket språk har flest guider og kode eksempler? Av det jeg har sett hittill så heller jeg litt mot ASP .NET fordi det virker mer objektorientert, men er som sagt en stund siden jeg har kikket noe særlig på PHP. Er det eventuelt andre fordeler/ulemper ved å benytte det ene språket foran det andre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PHP er jo letter å lære seg enn ASP.NET, mens ASP.NET åpner for mer avanserte og omfattende funksjoner. Alt i alt blir dette en smakssak, og videre avgjort etter behov. Uansett skal du kunne klare deg med begge serverside-script. Ettersom det tar tid å sette seg inn i et nytt språk, særlig om du ikke har erfaring fra før av, kan valget være vesentlig for hvilke retninger du tar i fremtiden. Men om du fortsetter med PHP, som du jo har fiklet en del med, kan du helt sikkert ta et mye enklere steg over til ASP.NET i fremtiden.

Du kan gjøre mye av det samme med begge språk.

Lenke til kommentar

Hvilket språk er egentlig avhengig av hva du liker. Synest du objektorientert er best så er .NET et godt alternativ, evt. Java.

 

.NET gir deg bedre arbeidsflyt når du først har lært basisen i det. Jeg vil anbefale det hvis tid er viktig, samt om en del tvungen kompabilitet (f.eks. MS SQL-server, Exchange osv) er krav i løsningen.

 

Jeg vil anbefale PHP om man trenger enkel og rimelig drift (PHP kan kjøre på Apache webserver på en Linux/BSD maskin så det koster = 0,-). Samtidig vil bruk av PHP frigi deg fra Microsoft-helvete (når du først har låst deg til MS produkter er det vanskelig å slippe unna) ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...