Basusjernet Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 I den kommunen jeg bor i har de no kommet fram til at Reklame skilt er ulovlig. Alle bedrifter i kommunen blir pålagt og fjerne alle sine reklame skilt. Har kommunen lov til dette? en annen spennende ting er at i min kommune har vi et stort skisenter, som de fleste veit er det eneste du finner mer av enn snø i et skisenter, reklame. Jeg tviler på at svenske giganten skistar fjerner all sin reklame i og rundt heisen.. Så har kommunen lov til dette? eller kan vi nekte og fjerne våre reklame skilt.. Det er ihvertfall urettferdig om det bare er de små privat bedriftene som må fjerne reklamen sin.. Lenke til kommentar
Basusjernet Skrevet 13. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2007 Ingen som har noe peiling på dette? Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 Ingen som har noe peiling på dette? Kommunen kan selvsagt vedta lokale forskrifter. Om de ønsker å forby reklameskilt som står ute på veien, så vil jeg tro de har anledning til det, i og med at kommunen som regel eier veien. Å ha reklameplakater f.eks. i butikkvinduet tror jeg er meget problematisk å ha forbud mot. Dette har jeg egentlig ikke greie på, så det blir synsing basert på sunn fornuft. Lenke til kommentar
frevild Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 Det offentlige kan ikke gripe inn overfor private borgere (herunder bedrifter o.l.) uten tilstrekkelig hjemmel. I mange tilfeller vil lovene gi kommunene myndighet til å utarbeide lokale vedtekter og reglementer. Men hvor langt kommunen kan gå, beror først og fremst på hva loven sier. Og hvordan det er med skilt, det aner jeg ikke. Kanskje er det noe plan- og bygningsmessig? Mener å huske at plan- og bygningsloven har regler om skilt, uten at jeg gidder å sjekke det. Det er for øvrig generelt meget tvilsomt om eiendomsretten kan gi tilstrekkelig hjemmel for slike forbud. Og uansett er det vel lite trolig at kommunen eier grunnen disse skiltene står på? Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 Aldri hørt om en kommune hvor reklameskilt i seg selv er forbudt. Regner med at det som har skjedd er at kommunen har nedlagt forbud mot å plassere reklameskilt på fortau og andre steder hvor de er i veien. Eventuelt at bygningsetaten eller riksantikvaren har grepet inn overfor store endringer i fasaden på næringsbygg i forbindelse med skilting. Det er i og for seg greit, har sett mange grelle eksempler på fotobutikker og lignende som forsøpler fasaden på verneverdige bygg med grelle skilt. Lenke til kommentar
Basusjernet Skrevet 14. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2007 Aldri hørt om en kommune hvor reklameskilt i seg selv er forbudt. Regner med at det som har skjedd er at kommunen har nedlagt forbud mot å plassere reklameskilt på fortau og andre steder hvor de er i veien. Eventuelt at bygningsetaten eller riksantikvaren har grepet inn overfor store endringer i fasaden på næringsbygg i forbindelse med skilting. Det er i og for seg greit, har sett mange grelle eksempler på fotobutikker og lignende som forsøpler fasaden på verneverdige bygg med grelle skilt. Alt av skilt skal fjernes, vi har fått beskjed om å fjerne skilt som henger på bygget. Det eneste som er lov til å ha er vilmarkspannel plater med håndskjært skrift i Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 Det er i tråd med hva jeg skrev. Så vidt jeg vet så er kommunen i sin fulle rett til å sette krav til hvordan næringsbygg forvalter fasaden på sine bygg. Regner med det er Hemsedal det er snakk om, da er det vel denne vedtekten som er gjeldende: http://www.hemsedal.kommune.no/apps/pbcs.d...NESTER/70412001 Lenke til kommentar
Basusjernet Skrevet 14. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2007 Det er i tråd med hva jeg skrev. Så vidt jeg vet så er kommunen i sin fulle rett til å sette krav til hvordan næringsbygg forvalter fasaden på sine bygg. Regner med det er Hemsedal det er snakk om, da er det vel denne vedtekten som er gjeldende: http://www.hemsedal.kommune.no/apps/pbcs.d...NESTER/70412001 Men burde ikke dette gjelde alle? for jeg har mine tvil om at heisen fjerner sin hoved inntekts kilde, Reklame... Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 Men burde ikke dette gjelde alle? for jeg har mine tvil om at heisen fjerner sin hoved inntekts kilde, Reklame... Antakeligvis så gjelder det bare sentrum. Hemsedal kommunes nettsider linker meg til intranettet, så jeg får ikke tak i vedtaket, men om du tar kontakt med kommunen så får du det sikkert tilsendt. Regner med at område hvor dette gjelder er spesifisert. Om det gjelder hele kommunen og Skistar strider mot regelverket så kan du selvsagt på pur faen klage til Plan og bygningsetaten Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 Skilt og reklame er søknadspliktig ihht. Plan- og bygningsloven. Det er allikevel normalt at kommunen har vedtekter eller retningslinjer som sier hva som er søknadspliktig og hva som er unntatt for å unngå masse unødvendig saksbehandling. Man bør derfor ta kontakt med kommunen og be om en skriftlig redegjørelse for hva som gjelder i din kommune. Dersom kommunen krever en søknad, så må man gjøre dette. Det som derimot kommunen plikter da er å begrunne et ev. avslag. Et avslag kan også påklages til Fylkesmannen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå