kyrsjo Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 Hei! Kjører i dag Fedora 7 på laptop'en, og det fungerer forsåvidt fint. Men nå er jo 8'ern like rundt hjørnet, så jeg vil jo gjerne teste denne... Vil også gjerne teste ubuntu. Hvordan kan jeg enklest mulig installere en "virituell maskin" oppå F7, og hvordan vil hastigheten være på dette? Har forøvrig støtte for viritualisering i CPU'en (Core 2 duo cpu), vil dette hjelpe meg? Lenke til kommentar
VirtualBox Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 VirtualBox er uten tvil det beste du kan kjøre når det gjelder "footprint", integrering og pris. Open Source er det også. Mange kule nyheter i siste utgave. Last ned fra Virtualbox.org. Jeg har brukt virtualbox lenge for å unnslippe Win-tvang på jobben ;-) Har prøvd det med hell på Ubuntu-boksen hjemme også. VB Lenke til kommentar
alec1 Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 VMware fungerer også veldig fint til dette. Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 Last ned VMware Server. Er vel .rpm-fil som Fedora liker. Det skal gå ganske fort. Kjører Ubuntu desktop 7.04 gnome, OpenSUSE 10.3 kde, slackware 12 kde, win2k3server og ubuntu server 7.04 text.mode samtidig her. Eneste som lagger er slackware siden jeg ikke har fått inn VMware tools. Dette på en Pentium D 3ghz og 3gb RAM Lenke til kommentar
AudunSæther Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 Både Virtualbox og VMWare Server fungerer godt. Virtualbox er kanskje hakket kjappere å sette opp, ytelsesforskjellen vet jeg lite om. Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 Etter min erfaring har vmware server masse ting som du egentlig ikke har bruk for når det kommer til privat virtualisering. Virtualbox burde holde i massevis. Mer åpent er det også. Men husk på at du trenger virtualbox guest additions. Og for å installere dette i en virtuell ubuntu boks er du bare en sudo aptitude install build-essential unna for installasjon + å installere det fra virtualbox så klart Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 14. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2007 Har installert viritualbox, ser fint ut Ready for testing! Lenke til kommentar
olear Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 Hvordan er ytelsen til Virtualbox og lignende programmer? Har bare erfaring med QEMU, ikke det kjappeste på jord. For tiden kjører jeg trippelboot, da jeg vedlikeholder forskjellige brancher av Draco. Har vært veldig kjekt å kunne vedlikeholde to av branchene i et virtuell miljø. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 Hvordan er ytelsen til Virtualbox og lignende programmer? Har bare erfaring med QEMU, ikke det kjappeste på jord. For tiden kjører jeg trippelboot, da jeg vedlikeholder forskjellige brancher av Draco. Har vært veldig kjekt å kunne vedlikeholde to av branchene i et virtuell miljø. Virtualisering og emulering er to forskjellige verdener. I en emulator gjøres alt i software, men når man virtualiserer er det fortsatt den fysiske prosessoren som utfører instruksjoner. Noen få instruksjoner, de priviligerte, som ikke OSet tillater den å kjøre, blir "fanget", og akkurat disse blir nok emulert på et vis. Annen hardware er det nok også forskjellige grader av emulering på, ellers er det nok bare mapping av adresser til riktige steder. Kort sagt, virtualisering er kjapt. Til enkelte oppgaver (primært cpu-avhengige applikasjoner i user-space spesielt) er ytelsen nær 100% av native. Til andre oppgaver (applikasjoner som trenger masse IO), er det en del tregere. Å virtualisere et OS på den måten du beskriver er helt uproblematisk, og vil ikke ha noen særlig merkbar slowdown. Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 Jeg er litt interessert i dette jeg også, for å teste nye/andre distroer. Men jeg ser ingen her nevne KVM. Hvordan stiller KVM opp mot QEMU, VirtualBox og VMware? btw, om jeg ikke tar feil må en bruke qemu som en "frontend" for KVM så ... ... Lenke til kommentar
olear Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 (endret) Får prøve meg på Virtualbox da, men var innom siden. De tilbyr binærfiler til Virtualbox, og kildekode til en fri versjon. Er det noen forskjell på disse som jeg burde merke meg? EDIT: Binærfilen fungerte ikke, ser ut som jeg må bruke den frie versjonen. EDIT2: For mange depends til at jeg orker å handkompilere OSE. Endret 15. oktober 2007 av olear Lenke til kommentar
slettet_konto Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 bruk VMware player eller VMware server mye bedre å mer stabilt , også gratis . Lenke til kommentar
olear Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 Ble for mye arbeid (holder meg til trippelbooting istedenfor) Lenke til kommentar
slettet_konto Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 vmware server er jo sabla lettvint og lett og lære seg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå