stor_gutt_87 Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 (endret) Hei og hopp folkens. Har en oppgave på skolen i markedsføring hvor jeg skal lage en komplett markedsplan for et produkt. Jeg har da valgt iMac, og forretningsideen min er å selge IMAC med Windows ferdig installert, rett fra butikk. Målgruppen er da den dumme og uerfarne forbruker, som gjerne kun har hørt om Windows. Målet er å etablere nye mac brukere. Det jeg trenger er statistikk,gode kilder på salgstall og dvs på iMac. Gjerne kontra Windows baserte PC-er. Alle synspunkter på oppgaven og ellers er også veldig velkommen. Hva mener dere er fordelen ved en iMac fremfor Windows? Ønsker også å høre fra dere som er iMac brukere, kanskje noen av dere også benytter Windows paralellt med MAC OS X? Fortell gjerne. Skal basere meg på en litt eldre målgruppe, rundt 30 + da jeg tror det er her Windows har det helt klare overtaket som operativsystem, ihvertfall blant de uerfarne brukerne, som ønsker en helt vanlig familie pc. Så alle innspill mottas med stor takk:) Har litt dårlig tid, så svar gjerne raskt om dere kan. Mvh Tomas. Endret 22. oktober 2007 av stor_gutt_87 Lenke til kommentar
Slurt-is Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 (endret) Du kan begynne med å skrive iMac, istedenfor IMAC. Men hvorfor akkuratt iMac? Det er bare én Mac. Det er flere forskjellige Mac'er. Det er vel ikke Mac generelt du tenker på da? Dette er en iMac: Dette er noen andre Mac'er: En Windows stasjonær PC er generelt ikke mer atraktiv med Windows enn med Mac OS X. Ingen som har prøvd Mac OS X sier slik ihvertfall (med unntak av noen). Har du prøvd en Mac? Før du skriver noe, så tror jeg det hadde vært lurt av deg å prøve en Mac. Det er bare å stikke innom en Mac butikk, som f.eks. Eplehuset, Macbutikken (nå heter den Tellit) og flere andre... De som har/bruker Mac, har av og til en Windows partiosjon. Dette er pga. noen tjenester er låst til Windows. Ikke fordi tjenesten ikke ville funket på Mac, men at de som gir ut tjenesten har basert seg på propertiære formater (formater som er lukket og låst). Ellers har noen også en virtuell Windows, slik at de kan kjøre de programmene som ikke finnes til Mac OS X. Men de aller fleste prøver så godt de kan å unngå Windows. Selv har jeg ikke brukt Windows på to år, og jeg er en ganske krevende bruker. Windows er intet must, man må bare finne tilsvarende programvare til Mac, og svært ofte er de bedre. Dessuten ville nok Windows vært veldig glade om de hadde fått lov å distrubiere Mac'er med Windows. Det er Apple som ikke vil la det skje, bare slik at du vet det. Apple er av den oppfatning at produsenter av hardware, burde også produsere sin egen software. Jeg har dessverre ingen salgstatestikk å komme med til deg nå, men kan nevne at Apple har aldri vært større enn nå, og kommer til neste år å bli større en IBM (mener analytikerne). Håper dette ga deg litt mer innsikt Endret 13. oktober 2007 av Slurt-is Lenke til kommentar
martbo Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel slik at du unngår at en moderator stenger tråden. Vennligst forsøk å tenk på dette neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler. Bruk -knappen i første post for å endre emnetittelen. Tråden bryter også med tre-ords-regelen. (Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men ta gjerne og dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.) Lenke til kommentar
Gaute Holmin Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 En forretningside må være grunnlagt i et behov... hvilket behov er det du skal dekke ved å selge en iMac med Windows? Av de jeg kjenner som er 30+ (siden jeg er det selv, kjenner jeg endel...) som kjøper Mac, så har de ingen problemer med overgangen til Mac OS X, faktisk finner de alle sammen det som en befrielse iforhold til Windows. De som er 30+ spiller ikke noe særlig spill på PC, og det er eneste grunn jeg kan komme på, for å kjøre Windows. Salgstall for Mac kan du f.eks. finne her: http://www.macworld.com/news/2007/07/25/ap...nings/index.php Lenke til kommentar
stor_gutt_87 Skrevet 22. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2007 Okei, tusen takk for svar folkens, spesielt TopDog for litt statistikk. Jeg innser at jeg ikke forklarte oppgaven grundig nok. Jeg baserer meg på en (unnskyld ordvalget) komplett idiot familie far som har aldri har tatt i en iMac før. En som nesten ikke har hørt om mac før. Men er også klar over Apples strategi, men la oss utelukke den, og si at de ville ta rotta på Windows helt, og satte alle kluter til verks. Tror du ikke en vanlig bruker(som igjen, aldri har hørt om mac) ville bli fristet om han så en stilig ''to i en'' datamaskin med både Windows og Mac OS? Har da forsøkt mac før, men aldri noe ordentlig. Må innrømme at jeg heller ikke er noen pc ekspert. Når det er sagt så takker jeg for presise og ordentlige svar. Mvh Tomas. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå