Theodorl Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 (endret) Hei! Jeg holder på å lage en database for et lite firma som ønsker en lett oversikt over hva av utstyr de har inne og hva av utstyr som er ute. Jeg har laget en tabell for ting som UTE og en for ting som er INNE. Samtidig har jeg jo tabeller for de ansatte og utstyret. Skjemaene som jeg har laget er for Vis/legg til ansatt, Vis/legg til utstyr, men så er det siste skjemaet hvor jeg skal signere ut eller signere inn ustyr, hvordan kan jeg unngå at en og samme vare både ligger i UT og INN tabellen? Ble veldig uoversiktlig dette her, men håper det kan forstås. -Theo Endret 12. oktober 2007 av Theodorl Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 Hvorfor i all verden er inne og ute to tabeller? Jeg kan virkelig ikke se noe fornuftig med det der. Hva med å bruke en bool/bit/ettellerannet som settes "inne=1" eller "inne=0"? Lenke til kommentar
Theodorl Skrevet 12. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2007 Jeg kan forstå at det virker ulogisk, men det skal skrive ut to forskjellige rapporter, en for hva som er inne og en for hva som er ute. Og den beste måten jeg kunne få til det med mine begrensede egenskaper innen access så var det å bruke to tabeller.. En annen grunn er at varene skal scannes inn og ut med en strekodeleser og den er ikke akkurat kompatibel med å skrive ja eller nei samtidig som den skriver inn koden på utstyret. En tredje ting er at jeg har to skjemaer, et for innlevering og et for utlevering, for å gjøre det lettere for brukerne og strekkodeleseren... Any ideas? Er veldig åpen for andre løsninger utenom den jeg har kommet frem til for å si det slik. Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 fortsatt... "inne=1" eller "inne=0" Jeg kan absolutt ikke på noen måte se hvordan i all verden du kan få det til å bli enklere med to tabeller! Lenke til kommentar
Theodorl Skrevet 12. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2007 Hehe! Okey, testet litt ut nå og er forsåvidt enig med deg.. *bøyer meg i støvet* Men det blir vanskelig å få strekkodeleseren til å oppfatte alt sammen, men det får bli på mandag. Takk for hjelpen hvertfall! Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 Strekkodeleseren leser jo uansett bare tallet som står der. Du trenger jo ikke to skjemaer, men f.eks en checkbox som settes til "inn" eller "ut". Det er jo ikke særlig hokus-pokus, liksom Lenke til kommentar
Frank2004 Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 (endret) Hvis dere vil ha historikk, og det går jeg ut ifra, kan du f.eks. lage en tabell for utlån, med ut- og innleveringstidspunkt. Hvis ikke holder det faktisk å lage en kobling fra utstyr til ansatt. "WHERE inn_tid/ansatt_id IS [evt. NOT her] NULL" skulle hjelpe deg å filtrere bort uinteressante rader. Ikke nødvendigvis noen dårlig ide med egne skjermbilder for ut og innlevering, kan tenke meg flere måter å lage gui hvor det gir mening. Endret 12. oktober 2007 av Frank2004 Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 Det er helt greit med forskjellige skjermbilder for inn- og utlevering, men det er ikke like logisk å ha forskjellige tabeller for det? Lenke til kommentar
Frank2004 Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 Det er helt greit med forskjellige skjermbilder for inn- og utlevering, men det er ikke like logisk å ha forskjellige tabeller for det? Det opprinnelige forslaget til OP har to tabeller også, ja. Men diskusjonen utover i tråden ser da vitterlig ut til å handle om skjermbilder, ihvertfall for meg. Lenke til kommentar
roac Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 Det er helt greit med forskjellige skjermbilder for inn- og utlevering, men det er ikke like logisk å ha forskjellige tabeller for det? Helt riktig. To entiteter som er sterkt beslektet, som f eks at begge er spesialtilfeller av en tredje mer overordnet entitet, bør slås sammen. Det vil f eks heller ikke være naturlig i et motorvognregister å ha en tabell for biler og en for motorsykler, men heller en for kjøretøy. Dette er ganske så grunnleggende databaseteori, og uten å skulle gå til angrep på noen som helst her på forumet så er jeg skremt over nivået på en del av deltakerene, og håper inderlig at det ikke er snakk om kommersiell utvikling. Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 Som det har blitt sagt: Ønsker man en historikk bør man kjøre en egen historikk-entitet på dette, men likevel ha beholdningen i én og bare én tabell. Så har man heller utlåns-entiteten som består av pk_id, fk_item_id, fk_user_id, in/out, datetime... osv... Lenke til kommentar
Wackamole Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 Kanskje jeg er litt frekk nå (men spør uansett) Når du er ferdi, kan du legge ut scriptet her eller sende meg en PM? Jeg har sett etter et slikt script lenge,.. Men har ikke mulighet for og betale for det (kanskje litt mye forlangt) -Fredrik Lenke til kommentar
Theodorl Skrevet 13. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2007 Først tol roac: Jeg er langt ifra noe god i access, driver mest med design. Det skal brukes inne på et lite utstyrslager til en liten bedrift, ikke noe fancy eller noe. Og jeg trodde at når en la ut noe her på forumet så kunne en få hjelp samme hva nivå en er på innen ulike systemer, så lenge det ikke gjelder å skrive ut et helt script eller lage et helt program. Beklager for at jeg spurte i så fall. Til MicrosoftBruker: Ja, det kan jeg gjerne, sender det til deg tomt da selvfølgelig så kan du jo legge inn det du ønsker selv.. - Theo Lenke til kommentar
roac Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 Jeg er langt ifra noe god i access, driver mest med design. Det skal brukes inne på et lite utstyrslager til en liten bedrift, ikke noe fancy eller noe. Og jeg trodde at når en la ut noe her på forumet så kunne en få hjelp samme hva nivå en er på innen ulike systemer, så lenge det ikke gjelder å skrive ut et helt script eller lage et helt program. Beklager for at jeg spurte i så fall. Hva er problemet? Har ikke jeg eller andre hjulpet? Det jeg kom med var en genrell betraktning, som ikke gikk på deg som enkeltperson, og den står jeg ved. Og hvis du ikke godtar å få kritikk, så har du heller ikke noe som helst i et forum å gjøre. Nå har jeg selv et lite firma, samtidig som jeg jobber i et konsern, og i begge tilfelle så vil jeg faktisk forlange at de som gjør en jobb har et minimum av kvalifikasjoner innen det de holder på med. En person som skal utvikle en databaseløsning, liten eller stor, vil jeg kreve at vet et minimum om hvordan man gjør en slik utvikling. DET satte jeg fingeren ned på, og slik jeg ser svaret ditt så følte du deg støtt av det, og det i seg selv sier vel ikke så rent lite. Hvis vi skal ta dette videre, jeg snakker da ikke om deg men snarere bransjen generelt, så ser jeg symptomene av en ny .konk bølge. Det er så og si umulig å få tak i folk, og folk trekkes inn i IT-jobber som er ganske langt i fra det de strengt tatt er kvalifiserte for. Du kan høre webdesignere spørre hva en minuskel er, personer som setter opp nettverk som ikke kan redegjøre for hva som må være tilfelle for at en enhet i nettverket sender en pakke til default gateway, personer som skrur hardware som ikke kan se noen nytte av å bruke SCSI eller FC disker når de er så mye dyrere enn SATA. Når dette blir mer og mer vanlig så ser jeg symptomer på at det er flere og flere folk som ikke kan jobben sin, noe som strengt tatt er naturlig i det arbeidsmarkedet som er i dag. Og det er skremmende, for det er spørsmål om tid før den neste knekken kommer. Og bare så det er klart, jeg forlanger ikke at de som skal designe databaseløsninger har INF3100 fra UiO, det går godt an å være selvlært også, men man må ha satt seg noe inn i stoffet. SQL er et enkelt språk å lære seg, men det er bare en liten del av jobben. Det var helgens lille flammekast fra undertegnede, så får jeg bare bli upopulær Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 Å vite hva en minuskel betyr er neppe ett krav jeg hadde satt for å si om noen var gode webdesignere eller ikke. Praktisk å vite webdesignere seg imellom, men neppe nyttig mellom webdesigner og kunde. Lenke til kommentar
roac Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 Å vite hva en minuskel betyr er neppe ett krav jeg hadde satt for å si om noen var gode webdesignere eller ikke. Praktisk å vite webdesignere seg imellom, men neppe nyttig mellom webdesigner og kunde. Forsåvidt enig i at det ikke er spesielt nyttig mellom webdesigner og kunde, men et minimum av kunnskap om typografi er strengt nødvendig, og begreper som f eks minuskel og versal må kunne regnes som svært grunnleggende, og det er begreper som jeg mener at man skal beherske i en slik jobb. Lenke til kommentar
Theodorl Skrevet 15. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2007 Roac: Forstår veldig godt hva du snakker om! Ingenting som er mer irriterende enn folk som tjener penger på ting som de egentlig ikke har noe kunnskap eller bakgrunn for å kunne håndtere. Men jeg ble spurt i denne sammenhengen og sa at jeg kunne se om det var mulig. Kommer ikke til å tjene penger på det eller noe, og kommer mest sannsynligvis aldri til å drive me access etter dette, tror ikke det er noe for meg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå