chokke Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 Og de som synes det er synd at Al Gore ble snytt for presidentembetet pga valgreglene i USA (som på mange måter minner om fordelingsnøkkelen for stortingsrepresentanter som gir overrepresentasjon av bygdefolk her hjemme), kan jo lese om hva den forbannede kjerringa hans bedriver: http://no.wikipedia.org/wiki/Tipper_Gore Hun burde fått prisen istedet da! Det hindrer jo krig det og, dersom folk gjennom media ikke hører "stygge" ord så vil de bli mindre aggressive! Lenke til kommentar
spacekim Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 Ja, men jeg lurer på hvorfor Al Gore får den også. Er det bare fordi han har laget denne naturfilmen og er kjent fra før fordi han var tidligere visepresident i USA. Vet ikke, men jeg blir irritert over at han har fått den. Al Gore var et av de første politikerne som tok opp problematikken med klimaforandringer, faktisk allerede i 1977. Han ledet den første utredningen i Kongressen angående menneskeskapte klimaforandringer og har vært en stor drivkraft for et mer miljøvennlig USA gjennom hele sin karriere i Kongressen, samt tiden som visepresident. Som visepresident jobbet han hardt for å få USA til å signere Kyoto-avtalen, men ble nedstemt i Senatet. Da han tapte presidentvalget i 2000 valgte han å starte med foredragene sine om klimaforandringer. Filmen er basert på en del av dette arbeidet. Jeg for min del er storfornøyd med Nobelkomiteens valg. Som sagt har Gore jobbet med denne saken i 30 år, noe som er uten sidestykke fra andre politikere. Han har også gjort mye for å informere folk om klimaforandringene. IPCC har gjennom sitt arbeid vist at klimaforandringene er et globalt problem som må tas på alvor. Den siste klimarapporten viser klart hva som er i ferd med å skje. Så Al Gore får ikke prisen bare pga en film, men på grunn av sitt store engasjement gjennom 30 år for å få klimaproblematikken på dagsordenen. Forøvrig stemmer jeg ikke SV hvis noen hadde tenkt å sette det stemplet i panna på meg. Lenke til kommentar
Sonja84 Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 takk for svaret, kimmern 123 Lenke til kommentar
aspic Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 (endret) Ein liten ting: I historieboka mi står det fylgjande: "Kvart år på dødsdagen til Alfred Nobel, 10. Desember, blir Nobels fredspris delt ut i rådhuset i Oslo." Er vel totalt feil dette då? Endret 12. oktober 2007 av aspic Lenke til kommentar
Thend Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 Nei. Utdelingsseremonien er 10. desember. Lenke til kommentar
aspic Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 Nei.Utdelingsseremonien er 10. desember. Ahh.. That makes sense, takk Lenke til kommentar
HeHauken Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 (endret) 1: Jeg er grunnleggende skeptisk til å gi prisen til amerikanske politikere, hvor mange lik tror dere ikke de har gått over for å komme i den posisjonen de er? (Men bevares - Carter fikk jo prisen for ikke så lenge siden, og vi må da ikke glemme at terrorister som Israel og Arafat har mottatt prisen før.) 2: Hva har miljø med krig å gjøre? At fremtidige kriger KAN være basert på miljø, blir etter min smak for tåpelig. Hvorfor har ikke Greenpeace fått prisen tidligere da? Eller andre miljø-organisasjoner? Kanskje vårt lille land elsker mektige menn med blod på hendene. Ikke vet jeg. Endret 13. oktober 2007 av HenHau Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 Al Gore får prisen? For hva da? Den elendige filmen hans som ikke beviser en dritt? Kloden har offisielt blitt hjernevasket, på en alt for enkel måte enn det jeg først hadde trodd. Dessuten er det latterlig å få en FREDSpris for å få mennskene til å "åpne øynene" for klima. Nå har han nemlig kun skapt mer fattigdom å elendighet dersom u-landene skal følge de hensynsløse klimakravene hans. I tilleg synes jeg det er ekstra tåpelig å få en pris for noe som kanskje ikke eksisterer. Leger uten grenser, Martin Luther King...De har alle fortjent Nobelsprisen for å ha gjort en arbeid for å bekjempe noe som tydeligvis eksisterer, mens seriøst - AL GORE?! Ikke få meg til å le. Nobelsprisen har sunket til et lavmål og mistet mye av min respekt. Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 1: Jeg er grunnleggende skeptisk til å gi prisen til amerikanske politikere, hvor mange lik tror dere ikke de har gått over for å komme i den posisjonen de er? (Men bevares - Carter fikk jo prisen for ikke så lenge siden, og vi må da ikke glemme at terrorister som Israel og Arafat har mottatt prisen før.) 2: Hva har miljø med krig å gjøre? At fremtidige kriger KAN være basert på miljø, blir etter min smak for tåpelig. Hvorfor har ikke Greenpeace fått prisen tidligere da? Eller andre miljø-organisasjoner? Kanskje vårt lille land elsker mektige menn med blod på hendene. Ikke vet jeg. 1. Ja, selvfølgelig. Gore har drept sin andel mennesker for å komme dit han er... 2. Yes, miljø har ingenting med krig å gjøre. You know, ihvertfall ikke akkurat i denne delen av landet. Andre steder er det konflikter over mangelen på ressurser pga. miljøet. Hvorfor arbeide forebyggende mot nedbrytningen av klimaet? Som vi alle vet, har det jo ingenting å si. Til tross for at det er drakamper i alle retninger om hvor ille den menneskeskapte effekten er så VET vi at vi påvirker miljøet. Og det på en negativ måte. Kanskje fordi NGOs som Greenpeace faktisk kriger bokstavelig talt for miljøet og er ikke akkurat fredsfremmede. Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 Til tross for at det er drakamper i alle retninger om hvor ille den menneskeskapte effekten er så VET vi at vi påvirker miljøet. Og det på en negativ måte. Wrong mister. Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 Wrong mister. Du skal bo langt på jordet for å ikke skjønne at vi påvirker miljøet. Det som diskuteres blant forskere er i hvilken grad vi påvirker det. Du mener å påstå den globale utvinningen av ressurser, forurensning, industri og all mulig ekspansjon ikke påvirker miljøet i det hele tatt? Lenke til kommentar
HeHauken Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 Jeg synes jeg skal få fredsprisen neste gang. Må bare forutse noe som kommer til å skje først, for så å lage en video om det... Det er jo slik en får fredsprisen i disse dager. De som blir slaktet i Burma for en sak som virkelig kan skape fred og harmoni blir jo oversett. Lenke til kommentar
jon67 Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 Jeg synes de som forsker på nye energikilder skal få fredsprisen. Arbeidet deres kommer til å avverge mange konflikter i dette århundret. Lenke til kommentar
chokke Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 Du skal bo langt på jordet for å ikke skjønne at vi påvirker miljøet. Det som diskuteres blant forskere er i hvilken grad vi påvirker det. Du mener å påstå den globale utvinningen av ressurser, forurensning, industri og all mulig ekspansjon ikke påvirker miljøet i det hele tatt? Må si meg relativt enig. Vi påvirker miljøet, ikke det globale klimaet. Lenke til kommentar
kommando Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 IPCC fikk også fredsprisen, her er det kort oppsumert hva de har kommet frem til: http://www.aftenposten.no/meninger/komment...icle1769773.ece For ti år siden var de 60 prosent sikre på at klimatrusselen var menneskeskapt. Nå er de mer enn 90 prosent sikre. Litt risky å satse på de 10%? Nå har han nemlig kun skapt mer fattigdom å elendighet dersom u-landene skal følge de hensynsløse klimakravene hans Det er bred internasjonal enighet om at u-land skal få hjelp og bistand fra iland til utbygging av miljøvennlig energiproduksjon. Eksempler på dette kan du finne her: http://www.regjeringen.no/nb/dep/md/aktuel....html?id=464633 http://www.regjeringen.no/nb/dep/md/aktuel....html?id=484932 I tilleg synes jeg det er ekstra tåpelig å få en pris for noe som kanskje ikke eksisterer. Nobelkomiteen ønsker å påvirke verden og vil derfor ikke vente med prisen til konfliktene er løst. http://www.dagsavisen.no/utenriks/article318005.ece Jeg synes jeg skal få fredsprisen neste gang. Må bare forutse noe som kommer til å skje først, for så å lage en video om det... Det er jo slik en får fredsprisen i disse dager. Al-Gore får ikke fredsprisen pga. sin film - En ubeleilig sannhet, men for sitt utrettlige arbeid i over 25 år for å rette fokus på menneskeskapte klimaproblemer. Dette er også nevnte flere ganger tidligere i tråden. Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 jeee raiiit vet du hva al gooooore er h00mo gnooom. nananana Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 Nobelkomiteen ønsker å påvirke verden og vil derfor ikke vente med prisen til konfliktene er løst. http://www.dagsavisen.no/utenriks/article318005.ece Så nobelkomiteen har en politisk agenda, med andre ord? Lenke til kommentar
Sodd Ball Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 Alle vet jo at den egentlige grunnen er fordi han jakter på ManBearPig. Half man, half bear, half pig... Men fra spøk til halvor. Tror det var et ganske smart trekk. Nå vil kanskje flere amerikanere bli klar over klimaproblemene når det er en kjent amerikaner som fikk prisen. Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 ARS Technica - Nobel Peace Prize goes to... One of the factors that is likely to heighten any controversies surrounding this award is that both the IPCC and Gore's film are generally recognized to be somewhat flawed, if well intentioned. Godt å se at ikke hæla står i taket overalt i utlandet, men at sunn skepsis fortsatt eksisterer. Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 Det er bred internasjonal enighet om at u-land skal få hjelp og bistand fra iland til utbygging av miljøvennlig energiproduksjon. Ja, for ingenting mixer bedre enn fattige land, diktaturer, islamske land osv. som alle sammen har atomkraft. Hurra for fred! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå