Gå til innhold

*Den Store Nobels Fredspris 2007 Tråden*

Anbefalte innlegg

På disse 30 årene som miljøforkjemper har Gore alikevel tilegnet seg enorme eiendommer, et enormt hus, med høyt strømforbruk, hvor han bare bor av og til med sin lille familie, mens han reiser verden rundt på førsteklasse og privatfly...

Hmmmm... :hmm:

Ja det er nesten på grensen til dobbeltmoral spørr du meg; sier at alle må ta ansvar for miljøet og være med på å få ned utslippene, men kanskje det hadde vært en idé å feie for sin egen dør først Mr. Gore.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
På disse 30 årene som miljøforkjemper har Gore alikevel tilegnet seg enorme eiendommer, et enormt hus, med høyt strømforbruk, hvor han bare bor av og til med sin lille familie, mens han reiser verden rundt på førsteklasse og privatfly...

Hmmmm... :hmm:

Hehe. Har tenkte det samme selv. Synes det er mest interessant at han reiser rundt i privatfly. Noe særlig mindre miljøvennlig kan jeg ikke tenke meg. Minner meg litt om at da Madonna skulle belære oss alle om vårt felles miljøansvar i forbindelse med Live Earth. Endret av computerwelt
Lenke til kommentar
Akkurat. Så hvis han bodde i en tømmerhytte med utedass og red på hest til foredragene sine så hadde budskapet blitt mer gyldig?

Ja :tease:

Neida, men det vi snakker om er at det går ikke an å være moralens forkjemper om en har mange mørke skjeletter i skapet sitt. Hvorfor kan han ikke reise med vanlig fly til sine foredrag, hvorfor trenger han et enormt hus?

Håper du forstår tankegangen vår ...

Endret av Kenny_NOR
Lenke til kommentar

Hvis vi ikke har det verre her i verden enn at Al Gore får fredsprisen, så har vi sannelig ikke mye å klage over.

Nei, synes dette var merkelig. For det første er det helt spekulativt om han har bidratt til noe som helst fredsfremmende, og for det andre blir det veldig lite konkret "fredsarbeide" det er snakk om.

Det virker nesten som om komiteen er mer opptatt av å være politisk korrekt, enn å finne et menneske som virkelig har bedrevet konkret fredsarbeide.

Jeg tar denne tildelingen med et skuldertrekk, dessverre.

Endret av klilleng
Lenke til kommentar

Synes Bono fortjener prisen bedre..

Al Gore har jobbet i kun "ett" år med å belære oss mennesker om noe vi egentlig vet fra før..

Mens Bono har arbeidet i flere tiår med bekjempelse mot fattigdom og Aids.

men er flere som er enda bedre kandidater.. men akk.. gitt er gitt..

Lenke til kommentar

Jeg trodde ikke det var Nobels Miljøpris vi deler ut! Ærligtalt, greit nok at duden forsøker å gjøre noe for miljøet, men det har absolutt ingenting med fred å gjøre. Det finnes uttallige gode kandidater innenfor menneskerettighetsforkjempere, humanitære organisasjoner og andre som mer eller mindre direkte jobber med fred, og så skal man altså velge Al Gore og IPCC? Direkte skammelig :(

Endret av Ernie
Lenke til kommentar

Nobel selv roterer i sin grav. Har virkelig fredspris-komiteen mandat til å fjerne seg så langt fra det jeg trodde var intensjonen med denne prisen: nemlig å fokusere på de som har gjort noe ekstraordinært for å skape fred i verden? Komiteen tar seg jaggu friheter. Ja, de har tatt seg friheter før som beskrevet av trådstarter, men denne gangen blir det mer synlig enn noensinne.

Sakset fra statuttene skal fredsprisen deles ut til:

"....to the person who shall have done the most or the best work for fraternity between nations, for the abolition or reduction of standing armies and for the holding and promotion of peace congresses."

Al Gore og miljøpanelet er ikke i ballparken engang.

All ære til miljøpanelet (ikke til Al Gore) for deres jobb, men noen fredspris fortjener de ikke.

Endret av tendilenz
Lenke til kommentar
Nobel selv roterer i sin grav. Har virkelig fredspris-komiteen mandat til å fjerne seg så langt fra det jeg trodde var intensjonen med denne prisen: nemlig å fokusere på de som har gjort noe ekstraordinært for å skape fred i verden? Komiteen tar seg jaggu friheter. Ja, de har tatt seg friheter før som beskrevet av trådstarter, men denne gangen blir det mer synlig enn noensinne.

Sakset fra statuttene skal fredsprisen deles ut til:

"....to the person who shall have done the most or the best work for fraternity between nations, for the abolition or reduction of standing armies and for the holding and promotion of peace congresses."

Al Gore og miljøpanelet er ikke i ballparken engang.

All ære til miljøpanelet (ikke til Al Gore) for deres jobb, men noen fredspris fortjener de ikke.

Å jobbe for å prøve å redusere global oppvarming er absolutt fredsarbeid. Tørke, flom og div. andre naturkatastrofer vil kunne føre til store folkeforflytninger, konflikter og kriger.

Lenke til kommentar
Å jobbe for å prøve å redusere global oppvarming er absolutt fredsarbeid. Tørke, flom og div. andre naturkatastrofer vil kunne føre til store folkeforflytninger, konflikter og kriger.

Nå er jo det forutsatt at det stemmer da, og det er det langt fra alle som mener. Jeg må si personer som Martti Ahtisaari, Lida Yusupova, Rebiya Kadeer og Thich Quang Do gjør seg mer fortjent til prisen. De har faktisk gjort noe for fred, og ikke bidratt til noe teoretisk pjatt. Det blir vel ekstra skammelig om man på tross av alt oppstyret ikke får ned utslippene og når de "kritiske" verdiene uten at tørke, flom osv. oppstår. Da har man jo isåfall gitt en fredspris til noen som ikke har gjort noe som helst for å fremme fred ...

Lenke til kommentar
Synes Bono fortjener prisen bedre..

Al Gore har jobbet i kun "ett" år med å belære oss mennesker om noe vi egentlig vet fra før..

Mens Bono har arbeidet i flere tiår med bekjempelse mot fattigdom og Aids.

men er flere som er enda bedre kandidater.. men akk.. gitt er gitt..

Han har nok ikke bare jobbet i et år du, MYE lengre enn det.

Jeg er litt forundret, hvorfor gi Al Gore FREDsprisen sammen med FN sitt klimapanel? Fredsprisen blir til klimapris. All ære til Al Gore og alt det arbeidet han har gjort, men jeg føler at det blir feil setting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...