Gå til innhold

*Den Store Nobels Fredspris 2007 Tråden*

Anbefalte innlegg

Da er annonseringen igang ....

Prisen blir tydligvis delt i to i år, to like store deler og den blir tildelt Al Gore og FNs miljøpanel.

Håper vi i denne tråden kan diskutere hva du mener om denne utdelingen, hvorfor fortjener Al Gore og FNs miljøpanel denne prisen, hvorfor skulle de ikke fått den. Hvis du ikke er enig med Nobelkomiteen, hvem mener du at da egentlig burde fått den.

Lykke til med diskusjonen, og håper den kan holdes på et sakelig nivå, og bekreftes med henvisning til kilder der noen måtte komme med påstander.

1-2-3 Diskuter ivei :)

Fredric Hauge om fredsprisen: - Fantastisk morsomt:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=174294

Vil styrke arbeidet for ny klimaavtale:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=174293

Hva mener du ?

Endret av Kenny_NOR
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Off Topic: Sier ifra for sikkerhets-skyld! Husk treords-regelen i emnetittel hvis du vil unngå at slemme moderatorer stenger tråden!

On Topic: Jeg mener Al Gore fortjente prisen, ihvertfall hvis det har seg sånn at det han sier er korrekt. Uansett har han fått opplyst en del spørsmål på en god måte. Jeg ble ihvertfall mye klokere av å se filmen hans!

Synes også det er greit å dele prisen i to!

Leno

Lenke til kommentar

Da må vel jeg sette igang ... :p [Edt]: Noen som var kjappere enn meg... doh

Igår kom vel Britisk høyesterett med en dom med at hans film [Al Gore] inneholdt 9 store faktafeil.

Er Al Gore en stor løgner ?

Det er jo kjent at flere andre anerkjente forskere ikke vil være enig med at klimaproblemet er menneskeskap; de mener snarere at det er noe som går i sykluser på jorda, mens andre forskere mener at det er solas økte aktivitet som er grunnen til at vi idag merker økte temperaturer. Hva tror du?

Økt solaktivitet kan forandre klimaet

http://www.forskning.no/Artikler/2003/mars/1048498478.57

Jeg merker også at Nobelkomiteens fredssyn og perspektiv på hva som er fredsskapende har blitt betraktelig økt i de senere år, det startet med utdelingen av prisen til Wangari Maathai i 2004, og fortsatte med tildelelsen av prisen til Muhammad Yunus og Grameen Bank i 2006, og da i år til Al Gore og FNs klimapanel.

Er det blitt slik at Nobelkomiteens fredssyn har blitt alt for vidt og de må vende tilbake til det "gamle" og tradisjonelle synet som de hadde tidligere ?

Gore fusker i timen:

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/10/12/514846.html

De ni usannhetene

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/10/12/514847.html

Endret av Kenny_NOR
Lenke til kommentar
Off Topic: Sier ifra for sikkerhets-skyld! Husk treords-regelen i emnetittel hvis du vil unngå at slemme moderatorer stenger tråden!

Ops den har jeg ikke hørt om ...

Tror du jeg kan kalle den for *Den Store Nobels Fredspris 2007 Tråden* siden vi var først opp med tråden...? :hmm:

Lenke til kommentar
Hvordan har Al Gore og FNs klimapanel bidratt til at verden (eller deler av den) har blitt bedre å leve i? DET lurer jeg på.

De har ikke gjort det enda, men det nobelkomiteen ser er på framtidig basis (Tror jeg, må være nåe slikt). Siden at det har blitt satt fokus på det nå kan vi forhindre de store problemene som måtte komme iframtiden, hvis vi følger deres [Al Gore og FNs miljøpanel] vei

Endret av Kenny_NOR
Lenke til kommentar

IPCC har gjort verden verre å leve i for forskere, bønder og fattige, som lider under at maten deres eksporteres som biobrensel til rike land. De har også terrorisert verdens befolkning med dommedagsprofetier som skaper unødvendig frykt og angst.

Fullt fortjent at Al Gore og FNs klimapanel får Nobels Fredspris for 2007. Å si noe annet blir for dumt.

Verdens eldste og dårligste hersketeknikk ;)

Endret av guardianpegasus
Lenke til kommentar
Fullt fortjent at Al Gore og FNs klimapanel får Nobels Fredspris for 2007. Å si noe annet blir for dumt.

Det der er ikke et argument engang... Du må utdype hvorfor de fortjener den. Det der er bare elendig bruk av hersketeknikk... og de funker ikke på oss her inne :thumbdown:

Lenke til kommentar
IPCC har gjort verden verre å leve i for forskere, bønder og fattige, som lider under at maten deres eksporteres som biobrenser til rike land.

Fikk du med deg Urix på Nrk igår, der pratet de om dette, var vel bare 7% av maisen som kunne brukes til å lage bioetanol av, resten av planten har de ikke utviklet noen teknologi for å bruke enda. Det var jo faktisk mange eksperter og forskere som ropte varsku når biobrensler ble sett på som en stor løsning på i den store løsningen 'CO2-kutt'.

Endret av Kenny_NOR
Lenke til kommentar
International Panel of Climate Communists og Al "filmenminerforbudtpåskolerogjegerenhykler" Gore får altså prisen... svært skuffende.

Foreslår at vi dropper Nobel biten og bytter navn til Norwegian Kristin Halvorsen Far Left Political Prize.

HAHA! Snakker om å se spøkelser på høylys dag!

Lenke til kommentar

Jeg har ofte lurt på hvor annerledes verden ville sett ut hvis Al Gore ble president i 2000. Var det ikke slik at han hadde fler stemmer, men tapte pga de ulike staters vekttall? Al Gore kjemper for en god sak i hvertfall, og har til de grader hjulpet å sette klima på dagsorden. Hvorvidt det gjør at han skal ha en fredspris vet jeg ikke helt.. klima=fred?

Lenke til kommentar

Jeg mener nå klimadebatten er satt ettertrykkelig på plass uten hjelp fra Gore og IPCC.

Dog bør det vel nevnes at Al Gore har holdt på med dette i 30 år og det overgår de fleste andre profilerte miljøforkjempere. Så jeg kan vel spise i meg noen ord, men mener fortsatt at IPCC ikke har fortjent noen pris.

Edit: fjernet noe tull jeg tydeligvis tok feil på :whistle:

Endret av Leviath
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...