Gå til innhold

Evaluering av HTPC oppsett

Anbefalte innlegg

Slik ser planen ut foreløpig:

Disse to har jeg:

Silverstone SST-LC17

NorthQ 4001S 500W

Dette er det jeg vurderer:

Samsung DVD-brenner SH-S202J:

Jeg sto mellom denne og en nærmest tilsvarende en fra NEC, men sistnevnte hadde et dårlig rykte om mye støy, kan noen avkrefte/bekrefte dette?

Hauppauge! WinTV-NOVA-T-500

For digitalt bakkenett

ASUS P5K-E

Veldig usikker på HK, men dette hadde WIFI, kjekt tenkte jeg=P ellers hadde det fått ros også

Intel CoreDuo socket 755 E6750

Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2 2048 CL4

Seagate Barracuda 7200.10 250GB IDE ATA/100 16MB 7200RPM

Visstnok mer stillegående en sin litt større bror i SATA variant?

Jeg vet ikke om jeg skal ha integrert grafikkort, eller om jeg skal kjøre HD, og tilfelle om det blir vannkjøling osv. Det blir isåfall noe av det siste jeg handler, får se hvordan ting utvikler seg!

Tilsammen ca kr6000

Nå, hvordan ser dette ut foreløpig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. NorthQ er sikkert greit, men ville vurdert en Seasonic e.l. Se ihvertfall etter AktivPFC

2. Støy begrenses med software. Sett denne?

3. Lykke til med det. Blir vel bare NRK du evt får inn? Hvis ikke fortell hvordan.

4. Hovedkort: Ingen formening

5. CPU: Overkill!

6. RAM: OK

7: Samsung er valget (T166-serien). Søk og les litt, bl.a. på SPCR

8: Skjermkort? Hovedkortet har ikke integrert skjermkort. Anbefaler ATi 2400/2600 eller nVidia 8x00-serien.

Gudd løkk!

Endret av Spragleknas
Lenke til kommentar

Ang. tv-kortet har jeg sett litt rundt, og det skal visst ikke være noe problem! Får bare prøve og se=)

Og så var det prosessoren, jeg synes det er greit at det er litt fart i den, særlig når den ikke koster noe mye! Om plassen tillater deg, tror jeg vil gå for vannkjøling også, så varme blir ikke noe problem.

Når det gjelder grafikkort har jeg ikke så mye tro på integrert. Igjen vil jeg ha muligheten til å oppgradere senere hvis jeg skulle ønske det=) Jeg tror jeg går for et PCIe kort til rundt tusenlappen osm gir mest for pengene.

Lenke til kommentar

Har nå bestillt HK, CPU, ram og skjermkort. Jeg valgte (etter å ha sett litt i lommeboken) å gå litt ned i pris, samt at jeg etterhvert innså at prosessoren var litt overkill, og da også med tanke på varmeutvikling gikk jeg for en litt svakere prosessor

slik ser det nå ut:

edit: slengte like greit med DVD-brenner og HD når jeg først bestillte

Kabinett

Silverstone SST-LC17

PSU

NorthQ 4001S 500W (har tatt denne fra den gamle PC-en)

HK

Asus P5B, P965, Socket-775, ATX, GbLAN, 6xSATAII, PCI-Ex16

CPU

Intel Core 2 Duo E4400 2.0GHz Socket LGA775, 2MB, BOXED m/vifte

RAM

Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2 2048 CL4

Skjermkort

Gainward GeForce 7300GT 256MB DDR2, PCI-Express, "BP7300GT-256-TV-DVI"

HD

Seagate Barracuda 7200.10 250GB IDE ATA/100 16MB 7200RPM

DVD-brenner

Samsung DVD-brenner SH-S202J

Ørlite over kr 5000

Endret av Marius5051
Lenke til kommentar

Hvorfor ønsker du å bruke P-ATA (IDE)? Jeg ville heller brukt S-ATA pga luftgjennomstrømnig og ytelse. Jeg har flere T166 Samsung harddisker, og ser ikke noen grunn til å kjøpe noe annet. De er støysvake og tåler høy temperatur.

Ville kjøpt DVD brenner med S-ATA grensesnitt også.

Syns du har bommet litt på skjermkortet. Burde valgt et HD 2400/2600 eller 8000-serien til nvidia pga HD-decoding i maskinvare.

Når det gjelder tv-kort for norsk DVB-T, er det per dags dato ikke noe som fungerer med tanke på lyden.

Lenke til kommentar

Jeg har lest litt rundt om alle komponentene, fra flest mulige kilder.

Jeg valgte IDE siden jeg har lest at de er støysvake samt at den HD'n hadde positve brukeranmeldelser. Dessuten, hvis jeg senere skal ha en disk til må det jo bli en SATA, da det er bare ett IDE spor på HK, da får jeg jo prøvd begge, yay!

Ang. grafikkortet må jeg innrømme at det var noe jeg bestemte meg for uten alt for mye omtanke. Jeg visste bare at jeg ville ha noe for rundt 500kr, og etter å ha sett litt på de forskjellige radeon 2500 kortene bestemte jeg me for å prøve et GeForcekort som hadde svært like spesifikasjoner og gode bruker anmeldelser (uten at jeg stoler blindt på dem, selvfølgelig). Mener å si at jeg leste at korte var HD-ready, uten at jeg kan si at jeg kan noe særlig om emnet..

Hva er egentlig fordelen med en SATA DVD-brenner?

Flott med tilbakemeldinger! La dem komme=)

Endret av Marius5051
Lenke til kommentar
Hva er egentlig fordelen med en SATA DVD-brenner?

Fordi at et trangt HTPC kabinett ikke skal bli trangere. Blir også bedre generell kjøling uten flatkablene.

HD ready er et lite brukt uttrykk på skjermkort. Det en bør se etter er HDCP støtte og decoding av HD-materiale i hardware for å avlaste CPU mest mulig. Per i dag, gir HD 2400/2600 mest avlastning etter tester å bedømme. Disse kortene er ikke rå på 3D, men er perfekte til htpc (også pga lavt effektbruk -> passiv kjøling).

Hardware.no test

Endret av goli4th
Lenke til kommentar

Ah, sant å si så er det lenge siden jeg så mye som sett inni noen pc nå, men jeg kan sannelig ikke huske noen forskjell på kablene til SATA-disken og kablene til IDE-DVD-spilleren. Isåfall bare at SATA'n har litt smalere kabler?

Ang. uansett har jeg slettet HD'n og skjermkortet fra ordren. Jeg har bestemt meg for at jeg skal se bruke en 200gb seagate jeg har i en annen pc inntil videre. Og jeg skal stikke innom datakjeden en dag, for å se om de har noen vifteløse radeon kort, 2400 eller 2600. Jeg bøyre meg i støvet og innser at de virket noe bedre en geforce-kortet jeg hadde sett på.

Et annet spørsmål:

Kabinettet jeg har kjøpt har noen små vifter som jeg er redd kommer til å bråke en del, med mindre jeg setter ned farten betraktelig. Bør jeg heller sette inn noen litt større vifter i stedet? Jeg skal iallfall sette en svær northQ eller Zalman (minst 96mm) på CPU'n. Kanskje det sammen med kabinettviftene på laveste hastighet blir bra nok kjøling?

Lenke til kommentar
Ah, sant å si så er det lenge siden jeg så mye som sett inni noen pc nå, men jeg kan sannelig ikke huske noen forskjell på kablene til SATA-disken og kablene til IDE-DVD-spilleren. Isåfall bare at SATA'n har litt smalere kabler?

Ang. uansett har jeg slettet HD'n og skjermkortet fra ordren. Jeg har bestemt meg for at jeg skal se bruke en 200gb seagate jeg har i en annen pc inntil videre. Og jeg skal stikke innom datakjeden en dag, for å se om de har noen vifteløse radeon kort, 2400 eller 2600. Jeg bøyre meg i støvet og innser at de virket noe bedre en geforce-kortet jeg hadde sett på.

Et annet spørsmål:

Kabinettet jeg har kjøpt har noen små vifter som jeg er redd kommer til å bråke en del, med mindre jeg setter ned farten betraktelig. Bør jeg heller sette inn noen litt større vifter i stedet? Jeg skal iallfall sette en svær northQ eller Zalman (minst 96mm) på CPU'n. Kanskje det sammen med kabinettviftene på laveste hastighet blir bra nok kjøling?

SATA kablene er mye smalere og lettere å håndtere (føringsveier). SATA kommuniserer seriellt i stedet for parallellt (S og P -ATA). Ytelsen på SATA er bedre enn PATA/IDE.

Jeg kjenner ikke kabinettet ditt, så vet ikke hvor store kabinettvifter du kan ha. Men se litt rundt på Microplex for å finne stillegående vifter.

Personlig har jeg ikke kabinettvifter i min HTPC. Men den er selvbygd og er veldig luftig.

PS: du skriver ikke hvilket media center software du skal bruke. Om det er Windows media center, anbefaler jeg å kjøpe Microsoft sin MCE fjernkontroll (ir-mottaker medfølger). Den er veldig grei.

Endret av goli4th
Lenke til kommentar

Jeg har dette kabinettet. Der står det to 80mm vifter bakerst. Disse vil jeg tro bråker en del om jeg lar dem stå på for fullt.

Hvis det er slik at MC egentlig er et lite skall utenpå XP, så tror jeg at jeg vil gå for et vanlig standard OS. Faktisk har jeg i det siste blitt usikker på hvor nødvendig et TV-kort egentlig er i mitt tilfelle.

Jeg trenger i tilfelle et kort for digital-kabel, og hittil har jeg ikke kommet over et kort som har kostet mindre enn 1000 kr. Hvis den eneste bonusen er at jeg kan ta opp noe fra tv, noe jeg ikke har hatt behov for på minst 5 år så ser jeg ikke noen verdi i det.

edit: Det begynner egentlig å se ut som en vanlig pc med høy WAF, slik at dama godtar at den står synlig :p

Endret av Marius5051
Lenke til kommentar
Jeg har dette kabinettet. Der står det to 80mm vifter bakerst. Disse vil jeg tro bråker en del om jeg lar dem stå på for fullt.

Hvis det er slik at MC egentlig er et lite skall utenpå XP, så tror jeg at jeg vil gå for et vanlig standard OS. Faktisk har jeg i det siste blitt usikker på hvor nødvendig et TV-kort egentlig er i mitt tilfelle.

Jeg trenger i tilfelle et kort for digital-kabel, og hittil har jeg ikke kommet over et kort som har kostet mindre enn 1000 kr. Hvis den eneste bonusen er at jeg kan ta opp noe fra tv, noe jeg ikke har hatt behov for på minst 5 år så ser jeg ikke noen verdi i det.

edit: Det begynner egentlig å se ut som en vanlig pc med høy WAF, slik at dama godtar at den står synlig :p

Du kan ikke ha større vifter enn 80x80mm i det kabinettet. Er ikke plass til det. Men bytt dem ut om de bråker...

Hva mener du med standard OS? XP/Vista uten media center? Eller skal du bruke media portal eller noe?

Kort for digital-tv har ikke jeg greie på. Har analogt med dobbel tuner og rikstv boks

Lenke til kommentar

"Standard OS" var kanskje en litt vag forklaring. Men du skjønte visst hva jeg mente, XP eller vista ja. Jeg har hørt at HTPC med vista og media portal blir ganske bra!

Jeg åpnet kabinettet og så på det for et par timer siden, det var ganske åpenbart ikke plass til noe større nei:p Men hvis du ikke har noen vifter i det heletatt, så er det vel en ganske stor sjanse for at jeg kan kjøre de to viftene på laveste hastighet sammen med en stor CPUvifte, ikke sant?

Lenke til kommentar
"Standard OS" var kanskje en litt vag forklaring. Men du skjønte visst hva jeg mente, XP eller vista ja. Jeg har hørt at HTPC med vista og media portal blir ganske bra!

Jeg åpnet kabinettet og så på det for et par timer siden, det var ganske åpenbart ikke plass til noe større nei:p Men hvis du ikke har noen vifter i det heletatt, så er det vel en ganske stor sjanse for at jeg kan kjøre de to viftene på laveste hastighet sammen med en stor CPUvifte, ikke sant?

Ja, det vil nok gå bra, hvis du har noe å regulere hastigheten med. Men er ikke sikkert at de er noe særlig høylytte uansett... Bare å se når du er ferdig med resten. Microplex er uansett en grei plass å handle vifter, pga at de oppgir luftgjennomstrømning og lydstyrken (dB). De har også en del ulike produkter for å regulere viftehastigheter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...