Gorn Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 (endret) I går satt jeg lykkelig og spilte på min nye selvbygde maskin, som har fungert prikkfritt siden jeg bygde den for en måned siden. Plutselig slo den seg helt av, uten blåskjerm, uten reboot. Bare helt av. Prøvde å skru på igjen, og da går alle viftene unntatt viften på hovedkortet. Ingen diskaktivitet kan spores. Intet output til skjermen. Det jeg har på maskinen er følgende: xfx nForce 680i LT, Intel Q6600 CPU, Antec Truepower 650, 4 gb crucial 800mhz RAM, eVGA 8800ultra, 2 WD Caviar 320 SATA disker, trådløst nettverkskort PCI, Creative X-fi lydkort PCI. Kabinettet er Antec P182. Har ikke rukket noe feilsøking, men lurte bare på om noen har noen tips til hvordan jeg skal gå fram for å finne feilen? Har ikke overklokket, eller gjort noe som helst rart annet enn at jeg oppdaterte BIOS for et par dager siden, som anbefalt på sidene til XFX. Har kjørt maskinen 24/7 de siste dagene og hatt 35-40 grader på systemet, og 65-70 på beistet av et skjermkort. Setter pris på alle tips og hjelp! EDIT: Leif og adda CPU Endret 12. oktober 2007 av Gorn Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 Det kan høres ut som det jeg slet med, selv om det var et annet HK. Mitt HK er nå inne hos komplett for en RMA-vurdering. Prøv å bytt ut minne, cpu, og skjermkort, og se om det hjelper. Ta vekk alt på HK og start opp, fjern alle disker, etc, etc. Desto mer som fjernes eller byttes ut, dess mer ka nvi si om hva som er galt.. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 Det kan være powersupply. Hvis du har et voltmeter så sjekk spenningene. Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 Fader.. Kanskje jeg skal sjekke det selv... hehe Lenke til kommentar
Gorn Skrevet 12. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2007 Det kan være powersupply. Hvis du har et voltmeter så sjekk spenningene. Her går du litt utover min kompetanse Hvordan går jeg frem for å sjekke dette? Forøvrig takk for svar! Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 Du må stikke pinnene på voltmeteret ned i ATX kontakten. Velg en av de sorte som jord, og så måler du på 3.3 Volt, 5 Volt, og 12 Volt. Her finner du pinout for ATX: http://www.google.com/search?hl=en&q=a...G=Google+Search Du må også sjekke den 4-pins kontakten som gir strøm til CPU (P4 kontakt). Her skal det være 12 Volt, men det er ikke nødvendigvis samme 12 Volt som i 20/24 pins kontakten. Du har antagelig 12 Volt siden viftene går. Så det er mest interessant å sjekke 3.3 og 5 Volt. Lenke til kommentar
Gorn Skrevet 12. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2007 Har gjennomført feilsøk med voltmeter og alt. Må være HK tror jeg så jeg sender det tilbake til Komplett. Håper det ikke blir noe fuzz med den saken. Kan ikke skjønne at jeg har gjort noe galt... Takk for hjelpen dere som har svart... Lenke til kommentar
Larfen Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 Hadde lignende problem for litt siden.....Fikk blåskjerm mens jeg flyttet "plass" mellom 2 partisjoner (fra D til C:). Endte me å formatere C:(windows) å nå klarer jeg ikke å installere windows på nytt pga. blåskjerm som kommer hele tiden. sendte hovedkort inn te komplett men de fant ingen problem. Har også prøvd å koble ut harddisken uten hell. Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 (endret) Du har 680i. Bios innstillinger må være nogenlunde riktig. Du må resette cmos. Følg det som står i my faq 680i(sign) Får du bootet skriv inn innstillinger i faq. Når du uppdater bios,må du skrive inn innstillinger i bios. Dette er det mange som har hatt problemer med 680i. Fans is blowing,screen is black no boot. Ja ca 1000 poster på asus sitt forum på 680i. Endret 13. oktober 2007 av SNIPPSAT Lenke til kommentar
Gorn Skrevet 13. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2007 Du har 680i.Bios innstillinger må være nogenlunde riktig. Du må resette cmos. Følg det som står i my faq 680i(sign) Får du bootet skriv inn innstillinger i faq. Når du uppdater bios,må du skrive inn innstillinger i bios. Dette er det mange som har hatt problemer med 680i. Fans is blowing,screen is black no boot. Ja ca 1000 poster på asus sitt forum på 680i. Jeg fiksa innstillingene i bios og maskinen funka perfekt i et par dager etter oppdateringen. Rart hvis det skal være årsaken... Lenke til kommentar
Gorn Skrevet 27. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2007 Nå er HK og PSU sjekka på verksted faktisk (turde ikke jumpstarte psu selv), og PSU'en har knela. Den er kjøpt hos Amentio, så nå gleder jeg meg til den kverna Satser på at ting ordner seg fort! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå