Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Mulig å unngå skatt ved å låne bort formue?

John-B

Anbefalte innlegg

La oss si jeg har 200 000kr i formue. En bekjent trenger penger til kjøp av leilihet. Hvordan blir det med skatt for meg dersom jeg låner vedkommende disse pengene? (ikke diskuter hvorvidt dette er lurt - dette er et fiktivt eksempel, jeg er bare nysgjerrig på hvordan skattereglene er)

Endret av _named_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
La oss si jeg har 200 000kr i formue. En bekjent trenger penger til kjøp av leilihet. Hvordan blir det med skatt for meg dersom jeg låner vedkommende disse pengene? (ikke diskuter hvorvidt dette er lurt - dette er et fiktivt eksempel, jeg er bare nysgjerrig på hvordan skattereglene er)

Det er jo ingen forskjell - du fører opp fordringen som formue.

Lenke til kommentar

Ok, men om jeg hadde gitt disse pengene til vedkommende som skal kjøpe seg leilighet for de - måtte jeg betalt noen form for eiendomskatt eller lignende da? Eller blir det bare helt vanlig formueskatt? (dvs, har det noen betydning hva vedkommende bruker de på?)

Og hvordan skal det i praksis gjøres dersom jeg "gir" i stedet for å "låne" bort? (hvor meningen er at disse skal gis tilbake senere)

Endret av _named_
Lenke til kommentar
Ok, men om jeg hadde gitt disse pengene til vedkommende som skal kjøpe seg leilighet for de - måtte jeg betalt noen form for eiendomskatt eller lignende da? Eller blir det bare helt vanlig formueskatt? (dvs, har det noen betydning hva vedkommende bruker de på?)

Det har naturlig nok ingen betydning hva personen du låner ut pengene til bruker dem på. Det er ikke dine penger, din formue ligger i fordringen.

Og hvordan skal det i praksis gjøres dersom jeg "gir" i stedet for å "låne" bort? (hvor meningen er at disse skal gis tilbake senere)

Da må mottaker afaik føre opp disse som mottatt gave (og dermed betale en god slump skatt), mens du bare oppfører den gjenværende formue din som vanlig (nå redusert med X antall kroner). Og så når han "betaler tilbake gaven" må du også betale skatt på gave. :wee:

Det beste er nok et (evt rentefritt) lån - formueskatten utgjør ikke akkurat voldsomme summer.

Endret av klilleng
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...