Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Toyota avensis 2009 modellen.. Noen som har bilder/info?


Thomas-A

Anbefalte innlegg

Et typisk eksempel på divisjonsforskjellen; Ta en titt på både utforming og teknikk på Toyotas automatkasser...

De opererer vel fortsatt med 5-trinns kasser og klarer heller ikke, på en 2009 modell, å få til rett sjaltegate på automatkassa. Utrolig. Tyskerne selger til sammenligning både 6,7 og 8-trinns automatkasser, som gir ubetydelig driverksstap og merforbruk og samtidig veksler like effektivt som mannen i gata klarer med manuell kasse. Dette har de sågar gjort i flere år. Det er vel 5 år siden DSG/S-tronic ble lansert hos VW/Audi f.eks. Rette sjaltegater har de vel hatt siden tidlig på nittitallet alle sammen...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Et typisk eksempel på divisjonsforskjellen; Ta en titt på både utforming og teknikk på Toyotas automatkasser...

De opererer vel fortsatt med 5-trinns kasser og klarer heller ikke, på en 2009 modell, å få til rett sjaltegate på automatkassa. Utrolig. Tyskerne selger til sammenligning både 6,7 og 8-trinns automatkasser, som gir ubetydelig driverksstap og merforbruk og samtidig veksler like effektivt som mannen i gata klarer med manuell kasse. Dette har de sågar gjort i flere år. Det er vel 5 år siden DSG/S-tronic ble lansert hos VW/Audi f.eks. Rette sjaltegater har de vel hatt siden tidlig på nittitallet alle sammen...

 

Nå har ikke jeg giddi og sette meg å mye inn på automat kasser da det er for folk som ikke kan kjøre eller liker biler har :tease:

 

Men Toyota var iallefall første bilprodusent med 8 trinns automatkasse. og Avensis 2009 har Multidrive S transmission

 

Multidrive S gives an incredibly smooth, refined shift action, automatically optimising torque and fuel consumption by always using the ideal engine speed. When the engine is pressed a little harder, the transmission operates like a seven-speed automatic, which helps eliminate the characteristic whining associated with CVTs.

 

The transmission’s Sport mode gives a sportier drive, selecting a more responsive and power-maximising ratio in line with driver input. And for an even more involving drive, the system has a seven-speed sequential manual mode, letting the driver change gear using the shift lever or, exclusively on the 2.0 Valvematic, paddle shifts mounted on the steering wheel.

 

The Toyota engine is mated to the world's first eight-speed direct sport-shift transmission. A new torque-converter lock-up control was developed that allows for a direct, crisp gear change through the constant lock-up of the torque converter in second through eighth gears. In Drive mode, the IS-F transmission performs with great smoothness, and the torque converter allows for great launch ability for fast standing-start acceleration that will register a zero-to-60 time in less than 4.9 seconds. This unique transmission also features an advanced Manual mode. A pair of paddles located within a fingertip's reach behind the steering wheel enables the driver to make ultra-fast up-shift gear changes within a tenth of a second. Downshifts are accompanied by automated and incredibly precise throttle blips to match engine RPM to vehicle speed.
Endret av Dennis87
Lenke til kommentar
"Opplevd kvalitet" har ingenting med faktisk kvalitet å gjøre. Avensis kan sikkert ha mye bedre driftssikkerhet og ha mindre feil enn en BMW 5-serie etc. Poenget er FØLELSEN bilen gir. Materialbruk, overganger, interiørdetaljer, eksteriørdetaljer: Følelsen, tyngden og lyden når du lukker dørene, funksjonsdetaljer etc. For ikke å snakke om kjøreegenskaper, styrerespons, følelsen av at bilen sitter limt på veien, følelsen av trygghet, følelsen av luksus og premium. Alt VIRKER gjennomført og solid. På ALLE nevnte områder faller Avensis totalt i gjennom målt opp mot en BMW 5-serie, eller 3-serie for den saks skyld. BMW ER per definisjon premium, Toyota er det ikke vil trolig aldri bli det. De har LEXUS som skal konkurrere i dette segmentet, men heller ikke de gir den samme følelsen. Det blir plastic fantastic i forhold. I konkurrerende segment er det kun Audi og TIL DELS Mercedes som kan konkurrere. (Ja, Mercedesstjernen har falmet) Det er dette TYSKERENE KAN. Der tyskerne spiller i Premium League, driver japsene med løkkefotball. Bevares, de kan driftssikerhet, men å vekke følelser, det kan de ikke.

 

Okei en tysker liker at bilen føles trygg, Aveneis er fakktisk bevist trygg.

BMW er for meg ikke noe premium, tenker med en gang kebaltralle, så dette er igjen veldig forskjellig fra person til person.

 

Sitter som limt på veien? BMW 5 har multi link understell, Avensis har double-wishbone og alle vet hva som er best av de to :tease:

 

Kan jo nevne noen biler som bruker double-wishbone: McLaren F1, Koenigsegg, Ferrari F50, Rolls-Royce Phantom. Men er vell bare drit fordet? :!:

 

Tyskerne blir jo også slått på hjemmebane (nurburgring) av både japanerne og amerikanerne.

Porsche var jo så lei seg at de måtte ut å si at Nissan hadde jukset, bruk bedre dekk eller hva det var :!:

Morsomt at Porsche Carrera GT, 911 turbo og 911 GT2 er slått av både Toyota, Nissan, Dodge og Chevrolet på nurburgring :D

Noe produksjonmodell fra BMW så ikke jeg på listen over rekorder der, giddet ikke bla så veldig langt ned.

Endret av Dennis87
Lenke til kommentar
"Opplevd kvalitet" har ingenting med faktisk kvalitet å gjøre. Avensis kan sikkert ha mye bedre driftssikkerhet og ha mindre feil enn en BMW 5-serie etc. Poenget er FØLELSEN bilen gir. Materialbruk, overganger, interiørdetaljer, eksteriørdetaljer: Følelsen, tyngden og lyden når du lukker dørene, funksjonsdetaljer etc. For ikke å snakke om kjøreegenskaper, styrerespons, følelsen av at bilen sitter limt på veien, følelsen av trygghet, følelsen av luksus og premium. Alt VIRKER gjennomført og solid. På ALLE nevnte områder faller Avensis totalt i gjennom målt opp mot en BMW 5-serie, eller 3-serie for den saks skyld. BMW ER per definisjon premium, Toyota er det ikke vil trolig aldri bli det. De har LEXUS som skal konkurrere i dette segmentet, men heller ikke de gir den samme følelsen. Det blir plastic fantastic i forhold. I konkurrerende segment er det kun Audi og TIL DELS Mercedes som kan konkurrere. (Ja, Mercedesstjernen har falmet) Det er dette TYSKERENE KAN. Der tyskerne spiller i Premium League, driver japsene med løkkefotball. Bevares, de kan driftssikerhet, men å vekke følelser, det kan de ikke.

 

Okei en tysker liker at bilen føles trygg, Aveneis er fakktisk bevist trygg.

BMW er for meg ikke noe premium, tenker med en gang kebaltralle, så dette er igjen veldig forskjellig fra person til person.

 

Sitter som limt på veien? BMW 5 har multi link understell, Avensis har double-wishbone og alle vet hva som er best av de to :tease:

 

Kan jo nevne noen biler som bruker double-wishbone: McLaren F1, Koenigsegg, Ferrari F50, Rolls-Royce Phantom. Men er vell bare drit fordet? :!:

 

Tyskerne blir jo også slått på hjemmebane (nurburgring) av både japanerne og amerikanerne.

Porsche var jo så lei seg at de måtte ut å si at Nissan hadde jukset, bruk bedre dekk eller hva det var :!:

Morsomt at Porsche Carrera GT, 911 turbo og 911 GT2 er slått av både Toyota, Nissan, Dodge og Chevrolet på nurburgring :D

Noe produksjonmodell fra BMW så ikke jeg på listen over rekorder der, giddet ikke bla så veldig langt ned.

 

Før du sier noe mer..

Prøvekjør en ny BMW 3-serie eller 5-serie... Du har åpenbart ikke kjørt noe premium tysk før..

Lenke til kommentar

Mer info ang de nye motorene til avensis;

 

 

Den nye Avensisen blir både større og sterkere enn dagens modell, og den får den berømte kombinasjonen dieselmotor og automatgir. Dette har til manges irritasjon ikke eksistert på dagens variant.

 

Det andre, som en del av dere også har funnet ut, er at dagens Avensis finnes som firehjulstrekker i Japan. Slik vil det nok fortsatt være. Det er ikke annonsert firehjulsdrift på Avensis i Europa.

 

Nye Avensis er 5 centimeter lengre enn dagens og sedanen er 4.695 millimeter lang og stasjonsvognen er 4.765 millimeter lang. Begge har en akselavstand på 2.700 millimeter.

 

Oppgraderte motorer Avensis har en helt ny motorserie som de kaller Valvematic. Det betyr at motorene i tillegg til å ha Dual VVT-i (styring av ventiltider) også har Valvematic som styrer ventilløftet.

Effekt Dreiemoment 0-100 Girkasse Co2

1.6 Valvematic 132 Hk 160 Nm 10,4 6-trinns manuell 152

1.8 Valvematic 147 Hk 180 Nm 9,4 6-trinns manuell 154

1.8 Valvematic 147 Hk 180 Nm 10,4 Multidrive S 157

2.0 Valvematic 152 Hk 196 Nm 9 6-trinns manuell 163

2.0 Valvematic 152 Hk 196 Nm 10 Multidrive S 164

 

2.0 D-4D 126 Hk 310 Nm 9,7 6-trinns manuell 139

2.2 D-4D 150 Hk 340 Nm 8,9 6-trinns manuell 147

2.2 D-4D 150 Hk 340 Nm ikke klart 6-trinns automat ikke klart

2.2 D-4D 177 Hk 400 Nm 8,5 6-trinns manuell 157

 

 

mer info på dinside motor;

 

http://www.dinside.no/motor/bil/nyheter/to.../art788958.html

Lenke til kommentar
Effekt Dreiemoment 0-100 Girkasse Co2[/b]

1.6 Valvematic 132 Hk 160 Nm 10,4 6-trinns manuell 152

1.8 Valvematic 147 Hk 180 Nm 9,4 6-trinns manuell 154

1.8 Valvematic 147 Hk 180 Nm 10,4 Multidrive S 157

2.0 Valvematic 152 Hk 196 Nm 9 6-trinns manuell 163

2.0 Valvematic 152 Hk 196 Nm 10 Multidrive S 164

 

2.0 D-4D 126 Hk 310 Nm 9,7 6-trinns manuell 139

2.2 D-4D 150 Hk 340 Nm 8,9 6-trinns manuell 147

2.2 D-4D 150 Hk 340 Nm ikke klart 6-trinns automat ikke klart

2.2 D-4D 177 Hk 400 Nm 8,5 6-trinns manuell 157

 

Ikke akkurat banebrytende motorer... :roll:

 

Tyskerne blir jo også slått på hjemmebane (nurburgring) av både japanerne og amerikanerne.

Porsche var jo så lei seg at de måtte ut å si at Nissan hadde jukset, bruk bedre dekk eller hva det var :!:

Morsomt at Porsche Carrera GT, 911 turbo og 911 GT2 er slått av både Toyota, Nissan, Dodge og Chevrolet på nurburgring :D

Noe produksjonmodell fra BMW så ikke jeg på listen over rekorder der, giddet ikke bla så veldig langt ned.

 

Ja, rundetider rundt en racerbane betyr alt, spesielt når det ikke eksisterer noen regler eller lover for hvordan en rundetid skal måles. Veldig enkelt å lage like omgivelser på en bane som har omgivelser som endres flere hundre ganger om dagen... :roll:

 

Les: http://drivers-republic.com/first_look/int...bb770ddf45f0b2d + http://www.speedsportlife.com/2008/10/01/a...bitter-porsche/

 

De som bryr seg om rundetider rundt en racerbane vil aldri kjøpe en GT-R eller 911 Turbo. De vil kjøpe en Lotus Exige eller 911 GT3 RS.

 

Dette var fryktelig OT btw. Er forøvrig 100% enig med Shelby2008 når det gjelder opplevd kvalitet.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar
Men Toyota var iallefall første bilprodusent med 8 trinns automatkasse. og Avensis 2009 har Multidrive S transmission

 

Antall trinn spiller liten rolle når de ikke klarer å lage effektive kasser. "Multidrive S transmission"

høres ut som en kopi av Audis Multitronic kasse - den har de vel brukt de siste 10 årene eller noe.

Ikke spesielt banebrytende m.a.o.....

Med Toyotas MMT kasser friskt i minne, så tror jeg det er berettiget grunn til skepsis..

Med ei sjaltegate som ser ut som en labyrint i tillegg blir dette for gammeldags. Hva design angår blir det også lite raffinert. Kopiert designelementer fra noen konkurrerende modeller, men ikke helt klart å føye de sammen.

Skuffende, men ikke spesielt overasskende.

Lenke til kommentar
Okei en tysker liker at bilen føles trygg, Aveneis er fakktisk bevist trygg.

BMW er for meg ikke noe premium, tenker med en gang kebaltralle, så dette er igjen veldig forskjellig fra person til person.

 

Sitter som limt på veien? BMW 5 har multi link understell, Avensis har double-wishbone og alle vet hva som er best av de to :tease:

 

Hva du assosierer med BMW er veldig lite relevant. Toyota konkurrerer ikke i premiumklassen, så enkelt er det i grunn. Hva kjøreegenskaper og understell angår, så skinner det vel relativt tydelig i gjennom at du er på tynn is. Min klare anbefaling er å prøve en nyere bmw.

Lenke til kommentar
Okei en tysker liker at bilen føles trygg, Aveneis er fakktisk bevist trygg.

BMW er for meg ikke noe premium, tenker med en gang kebaltralle, så dette er igjen veldig forskjellig fra person til person.

 

Sitter som limt på veien? BMW 5 har multi link understell, Avensis har double-wishbone og alle vet hva som er best av de to :tease:

 

Hva du assosierer med BMW er veldig lite relevant. Toyota konkurrerer ikke i premiumklassen, så enkelt er det i grunn. Hva kjøreegenskaper og understell angår, så skinner det vel relativt tydelig i gjennom at du er på tynn is. Min klare anbefaling er å prøve en nyere bmw.

 

Og hva du assosierer Toyota med er også veldig lite relevant, samme som at du assosierer BMW som et premium merke.

 

BMW har laget mye rare dritt biler, er det også premium?

Toyota har så mange bilmodeller som ikke eksisterer i europa. og så har man Toyota Century som er en luksusbil som må kunne kalles premium :!: . Og Lexus er Toyota, er feks flere modeller som blir kalt Lexus i Europa, men i Japan bærer de Toyota merket.

Når man sammenligner biler må de også ligge i ca samme prisklasse. Verden er også mye mer enn lille europa, selv om du sikkert trur europa er verdens midtpunkt. og at alle bilene som selges her er over hele verden.

 

Hvorfor er jeg på tynn is når det gjelder understell? du kan ikke nekte på at double wishbone er bedre enn enn multilink. Eneste grunnen til å ikke bruke det er for å spare penger.

 

In automobiles, a double wishbone (or "upper and lower A-arm") suspension is an independent suspension design using two (occasionally parallel) wishbone-shaped arms to locate the wheel. Each wishbone or arm has two mounting points to the chassis and one joint at the knuckle. The shock absorber and coil spring mount to the wishbones to control vertical movement. Double wishbone designs allow the engineer to carefully control the motion of the wheel throughout suspension travel, controlling such parameters as camber angle, caster angle, toe pattern, roll center height, scrub radius, scuff and more.

 

Double Wishbone Suspension

 

The double wishbone suspension can also be referred to as double 'A' arms, and short long arm (SLA) suspension if the upper and lower arms are of unequal length.

 

SLAs are very common on front suspensions for medium to large cars such as the Honda Accord or Chrysler 300, pickups, SUVs, and are very common on sports cars and racing cars.

 

A single wishbone or A-arm can also be used in various other suspension types, such as MacPherson strut and Chapman strut.

 

The suspension consists of a pair of upper and lower lateral arms. The upper arm is usually shorter to induce negative camber as the suspension jounces (rises). When the vehicle is in a turn, body roll results in positive camber gain on the outside wheel. The outside wheel also jounces and gains negative camber due to the shorter upper arm. The suspension designer attempts to balance these two effects to cancel out and keep the tire perpendicular to the ground. This is especially important for the outer tire because of the weight transfer to this tire during a turn.

 

Between the outboard end of the arms is a knuckle with a spindle (the kingpin), hub, or upright which carries the wheel bearing and wheel. Knuckles with an integral spindle usually do not allow the wheel to be driven. A bolt on hub design is commonly used if the wheel is to be driven.

 

In order to resist fore-aft loads such as acceleration and braking, the arms need two bushings or ball joints at the body.

 

At the knuckle end, single ball joints are typically used, in which case the steering loads have to be taken via a steering arm, and the wishbones look A- or L-shaped. An L-shaped arm is generally preferred on passenger vehicles because it allows a better compromise of handling and comfort to be tuned in. The bushing in line with the wheel can be kept relatively stiff to effectively handle cornering loads while the off-line joint can be softer to allow the wheel to recess under fore aft impact loads. For a rear suspension, a pair of joints can be used at both ends of the arm, making them more H-shaped in plan view.

 

In elevation view, the suspension is a 4-bar link, and it is easy to work out the camber gain (see camber angle) and other parameters for a given set of bushing or ball joint locations.

 

The various bushings or ball joints do not have to be on horizontal axes, parallel to the vehicle centre line. If they are set at an angle, then antidive and antisquat can be dialed in.

 

The advantage of a double wishbone suspension is that it is fairly easy to work out the effect of moving each joint, so you can tune the kinematics of the suspension easily and optimize wheel motion. It is also easy to work out the loads that different parts will be subjected to which allows more optimized lightweight parts to be designed. They also provide increasing negative camber gain all the way to full jounce travel unlike the MacPherson strut which provides negative camber gain only at the beginning of jounce travel and then reverses into positive camber gain at high jounce amounts.

 

The disadvantage is that it is slightly more complex than other systems like a MacPherson strut.

Endret av Dennis87
Lenke til kommentar
Og hva du assosierer Toyota med er også veldig lite relevant, samme som at du assosierer BMW som et premium merke.

 

BMW har laget mye rare dritt biler, er det også premium?

Toyota har så mange bilmodeller som ikke eksisterer i europa. og så har man Toyota Century som er en luksusbil som må kunne kalles premium :!: . Og Lexus er Toyota, er feks flere modeller som blir kalt Lexus i Europa, men i Japan bærer de Toyota merket.

Når man sammenligner biler må de også ligge i ca samme prisklasse. Verden er også mye mer enn lille europa, selv om du sikkert trur europa er verdens midtpunkt. og at alle bilene som selges her er over hele verden.

 

Hvorfor er jeg på tynn is når det gjelder understell? du kan ikke nekte på at double wishbone er bedre enn enn multilink. Eneste grunnen til å ikke bruke det er for å spare penger.

 

Jeg skjønner at du har problemer med å anerkjenne at det er divisjonsforskjell mellom Toyota og BMW.

Let opp premiummerker på nett, du vil trolig få BMW, Mercedes og Audi til svar. Det er en grunn til at de defineres som premium. Ikke bare materialvalg og opplevd kvalitet som nevnt tidligere, men muligheten for å spesifisere bilen din nøyaktig slik du som kjøper vil ha den. Individual pakker, skreddersydde løsninger for kjøper. Motorpaletter som spenner fra 4-sylindrede 100 hestere opp til V12ere på 5-600 hk. Dette er det ingen japanske merker som kan tilby på sine familebiler.

 

Når det gjelder understellet så hjelper det ikke om Toyota bruker double wishbone så lenge bmw bygger utrolig mye fastere, responsive og finere avstemte understell med multilink...

 

Toyota har vel i bunn og grunn lite å gjøre i en sammenligning mot bmw. De spiller mot merker som Ford, Opel og hurven av japanske og koreanske biler. Mot disse gjør de nok en brukbar figur, men det er fortsatt flere japanere som slår dem på design og kjøreglede. Honda er vel det beste eksempelet. ta f.eks en titt på nye Accord.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner at du har problemer med å anerkjenne at det er divisjonsforskjell mellom Toyota og BMW.

Let opp premiummerker på nett, du vil trolig få BMW, Mercedes og Audi til svar. Det er en grunn til at de defineres som premium. Ikke bare materialvalg og opplevd kvalitet som nevnt tidligere, men muligheten for å spesifisere bilen din nøyaktig slik du som kjøper vil ha den. Individual pakker, skreddersydde løsninger for kjøper. Motorpaletter som spenner fra 4-sylindrede 100 hestere opp til V12ere på 5-600 hk. Dette er det ingen japanske merker som kan tilby på sine familebiler.

 

Når det gjelder understellet så hjelper det ikke om Toyota bruker double wishbone så lenge bmw bygger utrolig mye fastere, responsive og finere avstemte understell med multilink...

 

Toyota har vel i bunn og grunn lite å gjøre i en sammenligning mot bmw. De spiller mot merker som Ford, Opel og hurven av japanske og koreanske biler. Mot disse gjør de nok en brukbar figur, men det er fortsatt flere japanere som slår dem på design og kjøreglede. Honda er vel det beste eksempelet. ta f.eks en titt på nye Accord.

 

Du har problemer med å forstå at bilmarkedet i lille Norge og Europa ikke er det samme som resten av verden.

BMW gjør det feks ikke akkurat bra i USA, Lexus alene selger dobbelt så mange biler der. I USA kjøper folk heller Lexus, Acura, Infiniti som alle er premium merker fra de japanske produsentene.

Hadde BMW vært så bra som du skal ha det til er det rart at de selger så få biler på verdesbasis? og er så små innen premium markedet.

 

De fleste japanske bilmerkene tilbyr mye flere biltyper og motorer enn det BMW gjør. Toyota tilbyr biler innen nesten alle klasser.

 

De japanske merkene har også mange spreke familiebiler som ikke selges i Europa.

feks:

Toyota Tundra 510hk

Toyota Caldina GT4 280hk

Toyota Aurion 323hk

Lexus IS-F 416hk

Nissan Stagea (stasjonsvogn med samme motor som skyline)

++++ mange flere

 

Men er ikke noe vits å sitte å diskutere med folk som har bestemts seg at akkurat det bilmerket er bra og alt det andre er dritt.

Og ingen er så god til å syte som de tyske bilfabrikantene, de er så stolte av alt de har gjort og inrømmer aldri alle feilene de gjør. Mercedes: Nei A-klasse er det ikke noe feil med. Mercedes: rust på være biler? nei det eksisterer ikke :tease: Audi og VW nei vi har ikke noe problemer med forstillingen på våre biler :!:

Er helt normalt at den motor skal bruke over 1l olje når man har kjørt 100 mil. kan fortsette i nesten det uendelige :p

 

BMW måtte jo ta inn masse biler i USA for ikke så lenge siden pga feil, den amerikanske stat måtte tvinge dem til å gjøre det, for BMW mente det ikke var noe feil.

Endret av Dennis87
Lenke til kommentar

Selv om jeg er enig med deg i at jeg heller vil ha en bil med høy driftssikkerhet (da det er livskvalitet for meg å slippe å dra på verkstedet for å nullstille en amok datamaskin eller bytte en eller annen elektrisk motor eller liknende), enn en bil som har et pent interiør, så er det faktisk en kjennsgjerning at BMW befinner seg i et segment som kalles "premium", mens Toyota ikke gjør det. Avensis konkurrerer derfor ikke direkte mot f.eks. BMW 5-serien. Dette er en bevisst strategi av begge produsentene, og det ene er ikke mindre fornuftig enn det andre.

 

Lexus er Toyotas premiummerke, og må ikke forveksles med Toyotas vanlige modeller. Med andre ord, Lexus konkurrerer i samme segment som BMW, Toyota gjør ikke det.

Lenke til kommentar
Selv om jeg er enig med deg i at jeg heller vil ha en bil med høy driftssikkerhet (da det er livskvalitet for meg å slippe å dra på verkstedet for å nullstille en amok datamaskin eller bytte en eller annen elektrisk motor eller liknende), enn en bil som har et pent interiør, så er det faktisk en kjennsgjerning at BMW befinner seg i et segment som kalles "premium", mens Toyota ikke gjør det. Avensis konkurrerer derfor ikke direkte mot f.eks. BMW 5-serien. Dette er en bevisst strategi av begge produsentene, og det ene er ikke mindre fornuftig enn det andre.

 

Lexus er Toyotas premiummerke, og må ikke forveksles med Toyotas vanlige modeller. Med andre ord, Lexus konkurrerer i samme segment som BMW, Toyota gjør ikke det.

 

Er enig i at Lexus er Toyotas mekre som skal konkurere i premium klassen, men igjen Toyota har så mange modeller alt fra små plastikk biler som Yaris til biler som er av veldig god kvalitet når det kommer til interiør og opplevd kvalitet. Noen modeller som går under Lexus her i Europa bærer Toyota merket i Japan.

 

Avensis er ikke en direkte konkurent til 5 serien til BMW nei. Er jo flere her som sammenligner med feks Audi A6, oi jeg kjørte en Audi til 800 000 og etterpå en Avensis til 400 000 og interiøet var ikke laget av det samme esklusive materialet, det var rart :!:

 

BMW har også mange modeller alt fra billig til dyrt, så blir igjen feil å si at BMW er et premium merket, ikke alt de leverer er premium. Har selv kjørt en 2006 modell 1 serie og kan ikke si den fikk meg til å føle at jeg kjørte noe premium bi, og har sittet på en Z3 med 115hk, den var ihvertfall langt ifra noe premium bil hehe..

samme med Audi er Audi A2 en premium bil også? :tease:

 

Går ikke ann å si at et merke er premium mens et annet ikke, når de leverer så mange forskjellige biler, er jo såklart forskjell på en bil til 200 000 og en til over 500 000.

 

og igjen, mennesker kjøper den bilen de liker, de har forkejellige behov og alle har ikke samme smak på bil.

Lenke til kommentar
Går ikke ann å si at et merke er premium mens et annet ikke, når de leverer så mange forskjellige biler, er jo såklart forskjell på en bil til 200 000 og en til over 500 000.

 

Og likevel gjør man det. Volvo, for eksempel, har jo uttalt at de ønsker å bli et premium varemerke, for å kunne konkurrere head-on med BMW, Lexus og Mercedes. Toyota fronter, i Europa og USA i hvert fall, Lexus som sitt premiummerke, selv om for eksempel en IS250 isolert sett ikke akkurat er noen gedigen luksusbil. Det hele dreier seg rett og slett om merkevarebygging og posisjonering.

 

Jeg har kjørt en BMW 1-serie jeg også, og er enig i at den ikke akkurat slår meg som spesielt premium, men det forandrer ikke det faktum at BMW regnes som en premium produsent.

 

Personlig kan jeg jo nevne at jeg har byttet tysk premium med japansk driftssikkerhet, og har ikke angret et sekund på det. Litt mer plastikk og støy i kupeen, javel, men samtidig har jeg en anstendig motorisert (V6, over 200 hester), romslig bil med alt jeg behøver av utstyr, til en pris langt under hva tilsvarende tyskere kan levere, og med uovertruffen driftssikkerhet (har byttet en pære i løpet av de 2,5 årene jeg har hatt den). For min del behøver ikke en bil være premium for å være interessant, men jeg vil i det minste ha en anstendig motor.

Lenke til kommentar

Hva er poenget med de billigeste Lexus-modellene når de bruker samme deler som Avensisen uansett? :roll:

 

Liker forøvrig tanken til Dennis87 om at en bil med største tilgjengelige bensinmotor på 152hk er premium..... :rofl: :rofl:

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar
Hva er poenget med de billigeste Lexus-modellene når de bruker samme deler som Avensisen uansett? :roll:

 

Liker forøvrig tanken til Dennis87 om at en bil med største tilgjengelige bensinmotor på 152hk er premium..... :rofl: :rofl:

 

Klart at det brukes mange felles deler, dette gjelder alle bilfabrikanter, spesielt de tyske så skjønner ikke helt hva du mener?

 

Da er det vell enda mer morsomt at Porsche bruker mange av de samme delene som VW golf og Passat, og det på biler til over 2mill :!:

Skikkelig gøy å kjøpe seg en Cayenne turbo og se at de har brukt samme blinkelys og vindusvisker brytere som man hadde i sin gamle golf.

 

Hva med å lære seg å lese? jeg har aldri sakt Avensis er en premium bil, jeg snakket om at merkedet Toyota har biler innen både billig og premium markedet.

 

Avensis er en vanlig bil for mannen i gata og er derfor priset og utstyrt etter det.

og du har ikke skjønt hva premium er, er ikke slik at mer hk du har mer premium er bilen, hvis du tror det?

Endret av Dennis87
Lenke til kommentar
Hva er poenget med de billigeste Lexus-modellene når de bruker samme deler som Avensisen uansett? :roll:

 

Liker forøvrig tanken til Dennis87 om at en bil med største tilgjengelige bensinmotor på 152hk er premium..... :rofl: :rofl:

 

Avensis er en vanlig bil for mannen i gata og er derfor priset og utstyrt etter det.

og du har ikke skjønt hva premium er, er ikke slik at mer hk du har mer premium er bilen, hvis du tror det?

 

Haha du er umåtelig trangsynt må jeg si!

Det er et av mange ting som tydelig viser at det ikke er mye premium. Men kanskje det mest tydelige? Største bensinmotor i Avensis er svakere enn innstegsmotoren til premiummerkene liksom..

Lenke til kommentar

Diskusjonen i denne tråden er heilt håplaus. Eg synest dette beskriver modenheita til dei som diskuterar ganske bra:

 

Et typisk eksempel på divisjonsforskjellen; Ta en titt på både utforming og teknikk på Toyotas automatkasser...

De opererer vel fortsatt med 5-trinns kasser og klarer heller ikke, på en 2009 modell, å få til rett sjaltegate på automatkassa. Utrolig. Tyskerne selger til sammenligning både 6,7 og 8-trinns automatkasser,

 

Men Toyota var iallefall første bilprodusent med 8 trinns automatkasse.

 

Antall trinn spiller liten rolle

:dontgetit:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...