Gå til innhold

Q6600 og Pentium D 925 under tørris. Kjører tørris for første gong!

Anbefalte innlegg

Hei!

Etter litt om og men så bestemte eg meg for å skaffe meg rør til å kjøre tørris kjøling. Bur 50 mil vekk frå Oslo, i ein liten kommune med 6000 innebyggertal, så det er ikkje så lett å skaffe seg tørris der. Men sidan eg er i Oslo nå så tenkte eg å bruke sjansen. Kjøpte 5 kg tørris hos Eiva i Alnabru. 46,- kg var i meste laget men det måtte berre gå, og 105,- for isopor esken... jaja.

Så fekk ikkje eg tid den same dagen, mne tenkte å gjere det opp om kvelden. Hadde ein 30 gb hdd som ahdde XP innstalert og tenkte at eg berre kunne innstalere hk drivera så var det klart, men det var ikkje så lett. Windows var øydelagt og eg fekk bluscreen når eg boota opp. Så då måtte eg foramtere og det tok sin tid, og eg fekk heller ikkje innstalert SP2. Eg vart trøtt så eg gjekk og la meg.

Så idag kl. 15.00 begynte eg å isolere hk. Kjøpte hk og pot av same person. la på ein tjukt lag med isolerande material. så la eg på poten for å sjå om det var kontakt. Men nei, det var ikkje det. Litt banning, så måtte eg kutte vekk halve hlgda på isoleringa. Og etter at det var gjort, var super kontakt! Så saatt eg inn D 925 og boota. Deaktiverte det meste som hadde med CPUen å gjere, og starta opp på 4 ghz. Når eg kom inni windows starta eg opp CPU-Z, og der viste det seg at hket hadde sette ned MPen til 12x istaden for 15x. Eg gjekk inn i biosen igjen og sjekka over alt, og prøvde alt mogleg, men det gjekk dessverre ikkje. Halva tørrisen vart brukt på ingenting...

Så var det Q6600 sin tur. Den gjekk det mykje betre med, men det hadd ein del problem når det gjalt spenning. Alt over 1,66V var ustabil og den reboota berre. Så prøve eg litt Superpi uten SP2 og einaste windows tweak var å slå va explorer å sette prioriteten tl sanntid/realtime. Først var målet å kome under 12 sek, og det klarte eg lett. Netse var under 12 sek, og dte gjekko også bra:

post-97393-1192145901_thumb.jpg

Så var det på tide med sucidescreen, noko eg lika best :D

Den havna til slutt på 4402 mhz

http://valid.x86-secret.com/show_oc.php?id=253479

På TEX så prøvde eg å kome over 50k i edmark03 med 8800 ultra og q6600 på luft, men det gjekk ikkje, og eg var berre 200 poeng ifrå. Men med tørris så klarte eg det.

post-97393-1192146047_thumb.jpg

Så ka syns de for å vere første gong under tørris?

Forresten. FÅr snart ein Celeron 420 so meg skal prøve å sette WR på, men eg må prøve å få skaffa meg tørris i Stryn!

Endret av tharshan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Veldig bra dette "champ". :)

Når det gjelder 925D'en din så tror jeg det er "normalt" at den "switcher" mellom MP12->15 (idle).

Ihverftfall de siste revisjonene av både Smithfield og Presler (etter det jeg kan huske).

Bør ikke en ung mann som deg legge deg nå? :D

Lenke til kommentar

Joda, sjølvsagt er det "normalt", men det blir fort "unormalt" når eg har deaktivt det meste som ahr med denne funksjonen å gjere! Berre venta på PLL til Abit IP35 pro, såak le g få fart på CPUen.

Dte er sikkert eit par mhz igjen å presse ut av både Q6600 og D 925en, må berre presse litt spenning gjennom dei, mne hket likar ikkje høgare enn 1,66V. Menmen...

Ja, må legge meg! Er jo oss onkel og tante, og dei bryr vel akkurat ikkje så mykje, men hadde det vore heime hadde pappa klikka litt :tease:

God natt!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Forresten. FÅr snart ein Celeron 420 so meg skal prøve å sette WR på, men eg må prøve å få skaffa meg tørris i Stryn!

Jeg har en celeron 420 selv, (the ghost sin gamle). Problemet med de er at de fleste stopper helt opp rundt 3.5-3.6Ghz :( Så hvis du er heldig så får du en som ikke får FSB wall så tidlig...

WR på disse ligger på litt over 3.7 hvis jeg ikke husker helt feil, noe som kan bli vanskelig hvis du får en FSB wall...

Lenke til kommentar

TUppenx2@ Hket er vmodda, men den lika rett og slett ikkje spenning over 1,66V. Så får vente til eg får tak PLL til abit kortet, så skal eg isolere kortet og klokke :) Alle kjernene var aktivert ja, så eg kunne ha kjørt superpi på høgare frekvens dersom eg kunne ha deaktivert 3 av kjernene.

WRen på 420 er på 3776 mhz. The ghost sin stoppa opp på 460 FSB, etter det var ikkje det snakk om gå opp ein einaste FSB, så nå får eg prøve korleis den får verka, men først må eg få skaffa tørris i Stryn. SKal det verkleg vere så vanskeleg?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
TUppenx2@ Hket er vmodda, men den lika rett og slett ikkje spenning over 1,66V. Så får vente til eg får tak PLL til abit kortet, så skal eg isolere kortet og klokke :) Alle kjernene var aktivert ja, så eg kunne ha kjørt superpi på høgare frekvens dersom eg kunne ha deaktivert 3 av kjernene.

WRen på 420 er på 3776 mhz. The ghost sin stoppa opp på 460 FSB, etter det var ikkje det snakk om gå opp ein einaste FSB, så nå får eg prøve korleis den får verka, men først må eg få skaffa tørris i Stryn. SKal det verkleg vere så vanskeleg?

Jeg ville hørt med TESS, AGA og lignende de har som regel noe, men jeg vet ikke hvordan prisene er...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Problemet er at dei ikkje finst i Stryn....

kan jo prøve disse, er de jeg får opp når jeg søker på "tørris stryn" på gulesider.no

EDIT: leif was here

EDIT2: tror ikke de fører tørris, når jeg googler dooria får jeg opp fabrikker som lager dører... :wallbash:

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Veldig fine resultater Tharsan!

Syns superpi1m resultatet ditt var veldig godt på den frekvensen.

Angående hvem som fører tørris så finnes de utroligste forhandlere rundt om, jeg kjøper tøris hos et firma som driver med sveising. Det beste er å ringe til AGA og høre etter forhandlere, eller noen firmaer i nærheten som kjøper mye tørris som de bruker til et eller annet, er du heldig har de litt å avse litt til deg...

Lenke til kommentar

Takker!

Eg skal høre litt rundt om kring i Stryn.

Trur du at Nordfjordkjøtt har tørris?

Hvis eg får tak i meir tørris, så skal eg innstalere SP2 på disken, og tweake windows. Eg vil tru at eg får endå lave tid!

Det var ikkje så mykje poeng eg fekk på hwbot nei :(

0.9 poeng for superpi og 1,5 poeng for 3dmark og ingenitng for ss :(

Endret av tharshan
Lenke til kommentar

Bra resultater. Kult å se at nye apsiranter også starter med ekstremkjøling. Jeg brukte vel nesten ett halvt år første gangen jeg skulle finne forhandlere av tørris i hjemmbyen min. delvis grunet at det var vanskelig å finne, delvis latskap.

Nå må jeg bare finne ett sted i nærheten av der jeg bor her i Bergen, har ikke bil så det er litt stress å bære en eske med tørris langt, kaldt på fingrene blir det også.

Lenke til kommentar

Alltid kult når folk bencher med kuldegrader her på forumet :D Pent.

Tror ICS9LPR501HGLF er PLL-chippen som sitter på IP35. Det er bare å studere kortet nøye da, så finner du ut hvilken PLL det bruker. Det kan hende den sitter rett under PCI-E 16x sporet.

Du bør jo få over 20 poeng for den 03 scoren, men du har kanskje lastet opp den på 49k også?

Lenke til kommentar

Jepp, det har noe å si, ellers kunne du jo bare kjørt 10 03 run på rundt 50k og fått ~20 poeng på hvert run. Derfor får du bare litt ekstra for å klare høyere score.

Du bør prøve den PLL-en en gang til, fordi jeg er ganske sikker på at det er riktig. Det står på SetFSB-hjemmesida at den er på Abit IB9 og IP35.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...