Gå til innhold

DDR3 minne, hva bør jeg velge?

-Sammy

Anbefalte innlegg

Driver å planlegger en gaming-rigg og har bestemt meg for å samtidig kjøre litt fremsiktig og vil satste på ddr3.

Har noen anbefalinger? tror ikke jeg kan strekke meg så mye mer enn 2500,-kr for 2048mb i ddr3 1333MHz.

Takker for all hjelp

m.v.h

Restify

Endret av restify
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke så fryktelig mye å velge i til under 2500 kroner bare Corsair TWIN3X 1333MHz DDR3 2048MB KIT. Finnes da noe mer rett over den prisen.

Ville selv roet ned med DDR3 særlig siden du tydeligvis er på et budsjett. Du får et flott 2GB DDR2 sett til 445 kr. GeIL DDR2 PC6400 Ultra 2 GB

Ta en kikk HER for DDR3 vs DDR2 ytelse på P35 brikkesettet (litt gammel artikkel) Er ikke noe særlig å hente og de 2000 kronene du sparer kan du kanskje heller bruke på bedre skjermkort om du spiller eller en kraftigere prosessor. Evt kjøpe 4 GB minne.

Fryktelig vanskelig å tenke langsiktig i dataverdenen! Omgivelsene til minnet er avgjørende.

Litt om DDR3 og X38 finner du blant annet HER.

Jeg ville ventet med DDR3! Du kan da gå for en mellomløsning ved å kjøpe et hovedkort som støtter både ddr2/3, men du vil mest sannsynlig aldri se noen ytelsesgevinst som forsvarer investeringen på dagens brikkesett.

Edit: Siste er total spekulasjon.

Endret av heisann80
Lenke til kommentar

2gb 1333mhz ? Tror du kan doble den summen der. Men du må være klar over at du vil bli forbigått av DDR2 betraktelig til under halve prisen pga lav latency. DDR3 er vel bare på tenkestadiet enda, ville vente en stund til før man kjøper noe slikt.

Endret av Avean
Lenke til kommentar
Ta en kikk HER for DDR3 vs DDR2 ytelse på P35 brikkesettet (litt gammel artikkel) Er ikke noe særlig å hente og de 2000 kronene du sparer kan du kanskje heller bruke på bedre skjermkort om du spiller eller en kraftigere prosessor. Evt kjøpe 4 GB minne.

Helt enig! DDR3 koster alt for mye nå i forhold til hva du får for pengene. Du kan gjerne kjøpe et hovedkort som tar både DDR3 og DDR2 og fylle på med DDR2 der. Gode DDR2-sett er jo nesten "gratis" for tida. Så kan du se an situasjonen til DDR3 får fornuftige priser og bedre hastigheter og se om det er noe poeng i å selge DDR2-brikkene og kjøpe DDR3 i stedet for. Per i dag ser jeg svært liten grunn til å velge DDR3-brikker.

2500 kr vs. 500 kr, nesten uten ytelseforskjell. Jeg vet hva jeg hadde valgt.

Lenke til kommentar

Tror jeg stryker den overnevnte planen.. Tror jeg satser på et X38 hovedkort, tenker da på MSI X38 Diamond. Dette kortet har støtte for 2stk DDR2 brikker. Og 4stk DDR3 brikker. Da kjøper jeg meg 2gig med DDR2 (som er sykt billig iforhold til ddr3) og er fornøyd med det frem til jeg skal oppgradere senere.

Videre planer finner du i tråden om min gaming-rig

Lenke til kommentar
2gb 1333mhz ? Tror du kan doble den summen der. Men du må være klar over at du vil bli forbigått av DDR2 betraktelig til under halve prisen pga lav latency. DDR3 er vel bare på tenkestadiet enda, ville vente en stund til før man kjøper noe slikt.
Det virker ikke som du har satt deg helt inn i sammenhengen mellom klokkefrekvens og latency-verdiene - timingene oppgir tross alt bare antall klokkesykluser som hver prosess tar. Hvis det var slik at høye latency-tall var synonymt med dårligere ytelse så burde man jo fortsatt ha holdt seg til DDR1. Du tar også hardt i når du sier at DDR2 yter betraktelig bedre, og at DDR3 bare er i tenkestadiet. Sammenlignet med tidligere arkitekturer i samme minne-klasse har DDR3 utvilsomt fått en "flying start", ihvertfall vurdert fra et rent kvalitativt ståsted. Men det gir jo foreløpig veldig dårlig valuta for pengene...
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...