Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverks/Web server


Anbefalte innlegg

Skal sette opp en server og lurer på hvor kraftig og hvor mye disk plass den bør ha?

Nettverket skal ha 3 stasjonære maskiner som henter en del data fra servern og en bærebare som skal kunn gå på nett gjennom nettverket. Det kommer trolig en bærebar pc til om en liten stund. Det er også en liten "surfe" pc i nettverket og 1 stasjonær mp3 spiller som skal ta mp3 filer fra servern. Nettverket er forøverig 10/100 mb.

Og den må være mulig og sette opp webserver i nærmere framtid. For en side eller to med noen hundre besøkende om dagen.

 

Har sett på en del av de billigerer serverne fra dell, men vet ikke helt hva jeg trenger...

 

Håper noen kan hjelpe.

 

mvh Christian

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror egentlig ikke du trenger så veldig kraftig maskin for det du skal sette opp. Det meste av prosesseringen når du bruker den som en filserver skjer jo på klientsiden.

 

Hvis du setter opp en webserver trenger den litt mer prosessorkraft - hvertfall hvis den skal være en avansert webtjener (med avansert mener jeg muligheter for å kunne legge/kjøre PHP, CGI, ASP, MySQL eller liknende på serveren). Hvis det er bare snakk om å vise helt enkle websider kveves veldig lite prosessorkraft.

 

Når det gjelder SCSI er dette ikke nødvendig. Det sier seg selv at en overføring på 100Mb/s som er max i nettverket ditt setter begrensningen lenge før disken i serveren. Dette gjelder også mot internett der båndbredden er enda mindre.

 

 

"Størrelsen" på maskinen er jo også avhengig av hvilket operativsystem du vil bruke. Hvis du går for windows 2000 må du ha en kraftigere maskin enn om du velger f.eks Linux

 

Generelt vil jeg si at minne på maskinen er vel så viktig som størrelsen på CPU. Så tips tidligere her om mye minne kan være bra. Nå mener jeg at 512MB er overkill, men 256MB kan vel være noenlunde passe i en slik løsning.

 

En annen ting; hvis filserveren skal brukes til å lagre viktige filer/dokumenter som du ikke vil miste, kan det være lurt å investere i en løsning med RAID - enten som separat kort eller integrert på hovedkortet.

 

Når det gjelder diskstørrelse så skader det ikke å ta godt i. Du vil garantert sikkert klare å fylle opp disken etterhvert uansett. 60GB disker er vel de som er mest gunstig prismessig i forhold til lagringsplass pr. idag. Da har du samtidig god plass.

 

Tror at en Celeron-prosessor vil være mer enn nok i en slik liten server. Hvilken Celeron-prosessor var det du hadde i tankene da?

 

[ Denne Melding var redigert av: copycatz på 2002-01-04 20:31 ]

Lenke til kommentar

Altså, jeg vil gjerne ha muligheten for å sette opp en webserver, gjøre jeg det kommer jeg troligtil å bruke enten MS Intedev eller macromedia for å lage en asp basert web, eller xml, mot en access database, siden siden(ene) ikke kommer til å trolig tilsammen mer enn 200 besøkende pr. dag er grunnen for valg av database. Så ikke noen komplekse webapplikasjoner osv.

I første omgang vil det være aktuellt og lage et intranett med noen få funksjoner.

 

Tviler på at det kommer til å være mange veldig viktige filer på servern, men ser heller ikke bort fra det.

 

Forøverig kan det være lurt med tape stasjon for enkelt ta backup av ting på hele nettverket?

 

 

Tror når det gjelder OS at jeg går for Win2k server.

Har sett på en dell server med 900mHz og 128 mb minne, men syntes det var litt lite minne, men som sagt jeg har ikke en anelse om hvor mye minne og hvor kraftig cpu jeg trenger.

 

Link til mulig server fra dell:

http://commerce.euro.dell.com/dellstore/co...dge&co=&b=24835

 

 

mvh Christian :smile:

 

[ Denne Melding var redigert av: chma på 2002-01-04 21:58 ]

Lenke til kommentar

Sett litt på den linken du postet "chma". Til ditt bruk vil nok den Celeron-prosessoren på 900 Mhz være mer enn nok. Ser at standard er 128MB minne. Det mener jeg blir for lite. Jeg ville gått for 256 MB hvis jeg var deg.

 

Hvis du som du sier ikke regner med å ha viktige filer på serveren, ville jeg ha sløyfet RAID, og i stedet vurdert backup på tape. Da kan du jo også ta backup av de filer du måtte ønske enten de ligger på serveren eller på en av PCene i nettet.

Lenke til kommentar

Ville tro at det ble mye lettere å administrere jeg. Du kan jo ha alle felles filer på en plass, som er oversiktilg og lett å ta backup av. Brukere og tilgang kan administreres fra serveren (dvs at du slipper å sette opp brukerkontoer på hver enkelt maskin). Bruker du DHCP-tjenesten i win2000 slipper du også konfigurering av klientene på nettet - bare plugg nettverkskabelen i og du er oppe å kjører.

 

Evt kan du jo også installere programvare på klientene fra serveren slik at du slipper å gå rundt på hver enkelt Pc og gjøre dette. I tillegg er jo en server alltid på, så den er grei å koble til printere, scannere og annet som kan deles i nettverket.

 

Selv bruker jeg serveren min i nettverket hjemme som brannmur og bredbåndsruter også.

Lenke til kommentar

Satan for noe overkill dere driver med.

Sett opp en linuxburk, p 200 holder en GOD stund (bare du finner et hk som takler stor nok disk)

RAID er BS.... tenk at nettverket er sinka her. Krever ikke mye for å klarer å dytte 10MB ut på nettet. Og mp3 tar max 500kbit/s så det ville jo omtrent en 486 klart helt fint.

Mitt tips.. kjøp det billigste du kommer over.

 

CrZy_T

Lenke til kommentar

Kjøpe?

Hadde prøvd å tigge til meg noe fra en skole eller no... De har alltid en fem-tyve 486&Pentium1'er støvende ned rundt i gangene...

(Eller stua inn i rom nede i kjelleren...)

Det er billigst løsning, egentlig...

 

_________________

He's the killa'! He's the thrilla'!

http://minipuz.cjb.net/

 

[ Denne Melding var redigert av: the_ruthless på 2002-01-07 14:16 ]

Lenke til kommentar

Har vurdert Linux i og med at jeg har en gammel pc stående som ikke klarer win, men den største disken jeg får dytta inn er 3,2 gb som blir litt i det minste laget. Det må dessuten være mulig og kjøre film, i neste dvd kvalitet over nettverket i og med at alle slike filer som alle i nettverket skal ha tilgang til vil ligge på en server.

 

 

 

mvh Christian

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-07 17:12, Noldus skrev:

hvis du skal kjøre film over nettet trenger du den dell-serveren... og en god del ram (512). mener nå hvertfall jeg



 

Du liker overkill.

Jeg har en celly 400 med 256mb ram og 100mbit nic mot en 100mbit switch. Den har INGEN problemer med å med å hoste ftp samtidig som jeg ser på film fra den over nettet.

Jeg står ved det jeg sa før, kjøp det "billigste" du kommer over. (min. p2 233 hvis du skal ha web-server og greier)

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-07 14:11, the_ruthless skrev:

Kjøpe?

Hadde prøvd å tigge til meg noe fra en skole eller no... De har alltid en fem-tyve 486&Pentium1'er støvende ned rundt i gangene...

(Eller stua inn i rom nede i kjelleren...)

Det er billigst løsning, egentlig...


_________________

He's the killa'! He's the thrilla'!



[ Denne Melding var redigert av: the_ruthless på 2002-01-07 14:16 ]


 

Nå var det vel det et eks. for å kunne spille mp3, skal man ha web-server og greier så krever det litt mer.

Lenke til kommentar

Greide fiiiint å kjøre MP3 på min P-100MHz samtidig som eg dreiv på med andre ting? (Aktiv multi-tasking?) Den maskina funka fett...

 

Min Pentium 100MHz:

Noe slags Intel mobo... Baby AT...

Pentium 100MHz (No shit!)

80MB RAM (Åtti, jah!)

SoundBlaster 16 Vibra

S3 Trio64 (1MB)

ISDN-kort (ISA-greie)

Goldstar 4x CD-Rom

1GB harddisk

3GB harddisk

Lenke til kommentar

Opptil 5 enheter må kunne spille av filer samtidig, dette vil da for det meste gjelde musikk, og og dele ande filer som alle enheter trenger.

Kan jo kanskje være litt enig i at 512minne er litt "overkill", men det vil jo nesten alltid gå bedre med mer kraft, så det er derfor om jeg skal velge P3 isteden for Celeron.

 

Ps! Linux på min 8 år gamle pc er nok helt uaktuellt, da som jeg har nevnte hk ikke støtter mer enn 500mb disk og 3,2gb med spesiellt program fra produsenten.

 

 

mvh Christian

Lenke til kommentar

Vel, det ser jo ikke akkurat ut som økonomi er inne i bilde her...

Optimalt er P3 Xeon på dual, men i privat sammenheng fungerer ord. P3 bra.

Minimum 256RAM, men siden de er så billig med sdimm168 burde du nok kjøpe 512mb.

SCSI (UW? :wink: )disk hvis den skal ha skikkelig multitasking, ellers ville jeg kjøpt IDE ATA-100 7200rpm 2mb cache.

 

Jeg har selv sett en del på Dell sine servere, ut ifra de ønsker du vil ha og siden du ikke setter de helt store begrensningene, ville jeg sett på Dell Power App120.

Det er folk som selger noe lignende på axp.no av og til, av merke IBM, som er refurbished (retur til fabrikk pga ufullstedig salg.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...