relsafus Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 (endret) Har alltid lurt litt på skarpheten i denne linsa med stabilisator og testet noen bilder på huk mot et fyr. Tatt på frihånd (ISO100, f/14, 1/50). Det er tatt med max tele (200mm) og i NEW (RAW) format. Brukte RAW converter 4.1 i CS3 for å hente detaljer og slik ble det da: Bildet er rettet opp og croppa /edit: ganske mye, det ble for mye skog..) , men det er ikke motivet jeg ber dere sjekke her men er kvaliteten OK mht. støy etc ? Fyret som dere som er godt kjent befinner seg et godt stykke fra fastland, sett fra Huk. Sola skinte veldig i Nordveggen og er totalt utbrendt, ingenting å gjøre med det. /L Endret 11. oktober 2007 av relsafus Lenke til kommentar
Bjonski Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Jeg synes dessverre bildet var veldig uklart(shaky). Nå har ikke jeg erfaring med telezoom, men har sett en god del bilder tatt håndholdt og de har vært veldig bra. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 Du har nok fått bevegelses-uskarphet i dette bildet. Og da er det ikke mulig å si noe fornuftig. Et annet "problem" er at dis gjør bakgrunnen kontrastfattig; noe som er vanlig med landskap og tele. Tom Lenke til kommentar
olar0701 Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 (endret) Enig med de andre her. Bildet er nok litt "shaky" Dette er det minst skarpe av mine objektiver, men samtidig det mest allsidige. Det er f.eks stor forskjell på skarphet sammenlignet med min 105 micro - naturlig nok. Dette er ikke objektivet jeg vil velge hvis bildene jeg tar skal skrives ut større enn A4. Kommer nok til å legge mitt ut for salg og erstatte det men en normal-zoom, ev. fast-optikk Endret 12. oktober 2007 av olar0701 Lenke til kommentar
OscarMike1 Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 1/50 på 200mm frihånd? Det var da veldig snaut, stabilisator eller ikke.. forsøk igjen med stativ. Fine farger er det eneste jeg kan kommentere Lenke til kommentar
vlt Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 Du kan sikkert få skarpe bilder på 1/50 også, siden VR'en kan gi rundt 3-4 trinn lengre lukkertid enn uten. Men du må regne med å prøve noen ganger! Var dette det eneste bildet du tok? Prøv 10-20 bilder og se hvor mange som er skarpe. Først da vil du få en brukbar føling på hvor godt/dårlig VR'en virker. Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 Du hadde et fint motiv, men det blir alt for dårlig. Er jo forståelig da, for all del. Så ut som noe tatt med en av de første megapixel telefonene. Personlig hadde jeg likt bildet bedre på kveldstid. Lenke til kommentar
relsafus Skrevet 12. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2007 Tror nok at det er 1/50 som er problemet her som allerede nevnt. Jeg for prøve igjen. Takk for alle svar /L Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå