Gå til innhold

Små-rare ting du gjør, tenker eller liker!


binko

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har ekstremt mye rart jeg gjør, men det mest åpenbare er vel at det meste jeg gjør går opp med tre:

Når jeg skal ta av i en sving, passer jeg på så blinklyset blinker 3*x ganger. Det samme med volumet på bilstereoen, den viser antall "hakk", og ikke siffer. Hakk nr. 1 består av fire trykk på knappen, de resterende hakkene er tre. Det er ikke nok at den må stå på noe som går opp med tre trykk, men den må også stå på "toppunktet" for et av hakkene. Dermed må det være på toppen av hakk fire og oppover, ellers går det ikke opp med tre. (Hakk 1 er 4 trykk, altså 4+3+3+3 = 12, som går opp med tre. Da vil de resterende hakkene automatisk gå opp, ettersom de består av tre trykk hver)

Det er også en stor fordel om antall hakk går opp med tre, dvs 6, 9 eller 12 hakk, da 3 er utelukket pga av det ikke går opp med riktig antall trykk.

 

Jeg ser også på sifrene på stereoen når jeg hører på cd, og spesielt på tiden. Tverrsnittet må gå opp med tre siste gang jeg kikker før jeg slår av stereoen, eller stopper bilen. 2:46 f.eks, er helt fint, derimot funker ikke 3:32. Det er heller ikke bra om det går opp med 13, så 0:39 er ikke akseptabelt. (3*13) Da venter jeg heller til 0:42.

 

Jeg hopper over annenhvert trinn i kjellertrappa, fordi det er 13 trinn til sammen, og jeg ikke liker tallet 13. Jeg teller antall skritt over gulvet fra trappa til rommet mitt, og passer på at det går opp med tre. (Jeg er dyktig til å beregne skrittlengden, så det blir en naturlig gange..) og det hender jeg tar skritt nummer tretten litt kjappere enn de andre når jeg går mer enn 13 skritt.

 

Dette kan virke slitsomt på mange, men det er fin trening i matematikk, og ting går like effektivt som alltid. :D

 

Edit: Jeg takler heller ikke å oppdage at jeg har skrevet noe grammatisk feil, så det rettes på med en gang. Det være seg her i forumet, på irc (!!) eller msn, selv om jeg skriver på dialekt. Jeg retter også på andres grammatikkfeil i ganske stor grad, noe som sikkert kan bli irriterende for mange. Orddelingsfeil er for øvrig noe av det verste jeg ser. :) (Ja, "for øvrig" skal særskrives.)

Endret av Karl-Peder
Lenke til kommentar
Du er en syk, syk mattematiker.

 

Matematiker uten dobbel konsonant. :)

 

Tregangen er ikke så vanskelig, da.. :p

Nei, verre med meg som måtte gå fire og fire når jeg var mindre. Da ble jeg sprek da! Fire var nemlig lykketallet mitt, så det meste jeg gjorde hadde en viss hentydning til fire. Og ja, du er ikke den eneste som må rette på det folk sier eller skriver. Dessuten så er jeg flink til å ødelegge vitser eller spøker med harde fakta. Eks: "Nei det ville ikke være mulig, fordi ..."

Endret av Oppslagsverk
Lenke til kommentar
Jeg er også sånn at jeg bare må rette folk. Jeg prøver å la være, men retter når jeg kan gjøre det uten å virke pirkete. Så siden begge dere over meg er grammatikk-nazier, kan jeg rette dere og si at dere har brukt «...» feil.

 

hvorfor er det feil å bruke "..." nar h*n siterer direkte tale ?

 

utdyp

 

Edit: dere snakker om hermeteg ikke ... ikkesant?

 

hvis ikke glem edt jeg sa

Endret av Addan
Lenke til kommentar

@Addan: Det er ikke feil fordi det er i direkte tale, men fordi det skal være mellomrom mellom punktummene og ordet før hvis ordet før er skrevet ferdig (i mangel på et bedre ord, husker ikke ordet for det). "Hva f..." (uten mellomrom) og "Hva i ..." (med mellomrom).

 

Mangler et mellomrom.

Flere leifer der også.

 

Edit: Fjernet sitat fra Addan.

Endret av Bozzeye
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
Jeg elsker å lukte på hånda mi. Spesielt når jeg har klødd meg i buksen <3

 

Til min store overraskelse, hvis du har nok kløe, så stopper ikke engang dongeri lukten :=)

Lenke til kommentar
Jeg er også sånn at jeg bare må rette folk. Jeg prøver å la være, men retter når jeg kan gjøre det uten å virke pirkete. Så siden begge dere over meg er grammatikk-nazier, kan jeg rette dere og si at dere har brukt «...» feil.

Man skal ikke rette opp sitater fra skrevne media, selv om det er skrivefeil der. Det lærte jeg i norsktimene, dermed fikk det stå slik det i utgangspunktet var, i mitt sitat. Og selvsagt fordi jeg ikke la merke til det. ;p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...