Gå til innhold

IT utdanning, Hvordan bør jeg gå fram?

Kaffegriner

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er en gutt på 16 år. Jeg søkte meg inn på service og samferdsel for så å gå IKT linja neste år. Går første år nå altså.

slik ser det ut:

1 år: Generell salg og service

2 år: IKT

3 år: opplæring i bedrift eller studiespesialiserende år

4 år: eventuelt fortsettelse i opplæring

Hva har dere som har gått samme/går samme linje gjort/skal gjøre?

Jeg vet ikke helt hva jeg vil bli innen IT... Hvis jeg velger oppllæring i bedrift kan jeg komme inn på vidre studier eller må jeg ta et studiespesialiserende år da?

seriøse svar verdsettes HØYT :)

edit: er lønnen ok? generelt sett? som IKT service arbeider altså.. (vet veldig lite om disse greiene)

Endret av NewFoundGlory
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vil ha langt større muligheter i arbeidslivet dersom du tar høyere utdanning. Når dette er sagt, er det flere veier å komme seg dit, alt ettersom hva man foretrekker.

Selv ville jeg nok tatt det man i min tid kalte allmennfaglig påbygning etter det to første årene og deretter søkt meg til høyere utdanning.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6

Er selv IKT-lærling og har et halvt år igjen ca.

Etter det har jeg tenkt å ta almenn påbyggning for å få generell studiekompetanse så jeg kan fortsette på et eller annet.

Mer enn det vet jeg ikke.

Hvis du er lærling etter IKT-året på skole så vet jeg ikke om du kan komme inn på så mange skoler. Er heller ikke sikker på hvordan det fungerer med alt det nye og et 5-årig VGS-løp.

Å ha et fagbrev innen IKT er jo et pluss, men det kan godt hende det fungerer like bra å begynne rett på studier etter 3 år på VGS (Almenn påbyggning etter IKT)

Som en IKT service-fyr så er vel ikke lønnen det helt store, men er vel ganske normal lønn egentlig.

Endret av Slettet-p4PIYwb6
Lenke til kommentar
Er selv IKT-lærling og har et halvt år igjen ca.Etter det har jeg tenkt å ta almenn påbyggning for å få generell studiekompetanse så jeg kan fortsette på et eller annet.
så det går an å ta alment påbyggningsår etter du er ferdig med lærlingtida? slik at jeg kan deretter ta en enda høyere utdanning?
Som en IKT service-fyr så er vel ikke lønnen det helt store, men er vel ganske normal lønn egentlig.
snakker vi sånn ca 230 000 eller no etter skatt da? eller er den lavere?
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6

Vet ikke hvordan det er med den nye reformen, men jeg kan hvertfall søke meg inn på 20-timers kurset. (Almenn påbygg. VKII) Du må nesten høre med en rådgiver eller lignende på skolen din. :)

Er vel ca. 230 000 lønnen min går utifra ja.

Lenke til kommentar
Er selv IKT-lærling og har et halvt år igjen ca.

Etter det har jeg tenkt å ta almenn påbyggning for å få generell studiekompetanse så jeg kan fortsette på et eller annet.

Mer enn det vet jeg ikke.

Hvis du er lærling etter IKT-året på skole så vet jeg ikke om du kan komme inn på så mange skoler. Er heller ikke sikker på hvordan det fungerer med alt det nye og et 5-årig VGS-løp.

Å ha et fagbrev innen IKT er jo et pluss, men det kan godt hende det fungerer like bra å begynne rett på studier etter 3 år på VGS (Almenn påbyggning etter IKT)

Hvis man skal drive med drift/service og hardware så er jo fagbrevet nyttig, men for jobber innen IT på "høyere" nivå så er fagbrevet lite verdt, da trenger man som regel en mastergrad. Om man likevel skal ta høyere utdanning så ser jeg ikke helt nytten av å bruke ekstra tid på påbygningen, samt realfagene.

Lenke til kommentar

utdannelse teller ikke all verden heller.

de fleste må uansett starte i det små, og bygge seg opp, selv om de har høy utdannelse.

Jeg har selv bare IKT utdannelse, men starter på drift i ett av norges største bedrifter om ikke alt for lenge.

Men sett deg mål, og jobb mot disse målene, det teller MYE at du har mål.

Sett også opp tidsfrister på når du skal nå målene.

jeg er glad for at jeg ikke tok mer utdannelse enn bare IKT, tør ikke anbefalle deg å ikke ta høy utdannelse, men du kan komme langt uten mye utdannelse.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er viktig å påpeke at man med IKT-fagbrev og med høyere utdannelse (master) i all hovedsak snakker om vesensforskjellige stillinger og arbeidsoppgaver for fremtiden.

Er du en "akademikertype" som er teoretisk anlagt og er villig til å legge ned tid på en utdannelse så er det lite vits å ta fagbrev, i motsatt tilfelle er fagbrevet glimrende. De to løpene leder imidlertid ikke frem til helt samme mål.

Når det er sagt så er det riktig og viktig å tenke på at utdannelse ikke er alt og at man kan nå sine personlige mål likevel.

Lenke til kommentar

Jeg var av det første kullet med ikt-driftsfag i norge. Den teoretiske biten på VK1 var relativt dårlig og bare å surfe seg gjennom, men lærlingetida var utrolig verdifull. Viss man er riktig så heldig får man en god lærebedrift som lar deg få fri utfoldelse, ønsker man å lære mye så gjør man som regel det. I tillegg til 2 år med it-relatert erfaring får man også mange kontakter. Jeg ble headhuntet som lærling og kunne fortsatt videre i samme spor. Men jeg fant tilslutt ut at drift ikke var noe for meg, så jeg valgte å ta høyere utdanning istedet.

Jeg synes ikke de 2 åra som lærling var bortkastet, kunne jo tatt allmenn og gått direkte på høyere utdanning. Men man tjener jo litt som lærling, nok til å slippe studielån iallfall. I tillegg har jeg jobbet deltid med drift ved siden av universitetsutdanninga. Så har vel lønnet seg i lengden. For meg var ikt-drift ett steg i riktig retning, selv om jeg ikke endte opp med dette og kunne "spart" to år.

Utdanning er ikke noe fast greie, du blir hva du tar/gjør. Selv om it-drift og utvikling er vesensforskjellige type jobber, går de også hand i hand, det skader ikke å ha kunnskap i begge felt, tvert imot.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...