dominus Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Sitter i dag med en Pentium D940 i min arbeidsmaskin hjemme. Den brukes til alt mulig, også litt spill ala Far Cry etc. Den består i dag av 4gb 667mhz minne, en disk, ett ASUS P5N-E SLI og ett 7600gt skjermkort. Da er spørsmålet.. bør jeg velge Xeon 3050 eller Core 2 Duo E6750 som ny cpu? Lenke til kommentar
Duqe Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Har ikke prøvd xeon men bruker nå 6750 og synes at den klokker dårlig, får den ikke over 3,2ghz Lenke til kommentar
dominus Skrevet 12. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2007 he he.. overklokking er ikke mitt poeng for å kjøpe ny cpu :-) Lenke til kommentar
dominus Skrevet 12. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2007 ingen flere? Lenke til kommentar
Chriselv Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 Jeg har heller ikke prøvd Xeon, men har en E6750. Synes den fungerer utmerket jeg. Vil også presisere at den klokker veldig bra, kjører stabilt på 3.6GHz på luft. Xeon skiller seg vel ut ved at de er "plukket ut" med tanke på drift 24/7 (slik jeg har forstått). Altså er de mer stabil, men tviler sterkt på at en vanlig person merker noe til det. E6750 er i alle fall dønn stabil her, selv med nesten 1GHz overklokk. Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 Er da et ganske enkelt valg E6750. Yter mye bedre og er billigere. 2,66GHz, 4MB cache vs 2,13 GHz, 2MB cache Lenke til kommentar
dominus Skrevet 12. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2007 hvordan er xeon vs C2D når det kommer til varme/effekt? det må da være en grunn til at Intel fronter xeon vs C2D når det kommer til arbeidsstasjoner.. (didder ikke lese meg opp på temaet :-) ) Lenke til kommentar
Chriselv Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 Har hørt at Xeon skal være litt kaldere, altså litt lavere effekt. Men temperatur er ikke noe problem med C2D. E6750 er på 65W og er meget kjølig. Lenke til kommentar
Duqe Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 Jeg har heller ikke prøvd Xeon, men har en E6750. Synes den fungerer utmerket jeg. Vil også presisere at den klokker veldig bra, kjører stabilt på 3.6GHz på luft. Xeon skiller seg vel ut ved at de er "plukket ut" med tanke på drift 24/7 (slik jeg har forstått). Altså er de mer stabil, men tviler sterkt på at en vanlig person merker noe til det. E6750 er i alle fall dønn stabil her, selv med nesten 1GHz overklokk. Hvilkne instillinger har du for å oppnå 3,6ghz? Lenke til kommentar
dominus Skrevet 12. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2007 akkurat.. kjøligere er ingen dum ting.. er det med xeon vs C2D som det er/var med opteron vs xxxx+ kanskje? de kjernene som yter best får opteronstempelet men de andre blir hetende alt det andre?(dægger'n.. ser jeg har brukt 4 år på å ikke oppnå 1000 innlegg engang..) Lenke til kommentar
Chriselv Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 (endret) Hvilkne instillinger har du for å oppnå 3,6ghz? Har igrunn ikke gjort så mye, var bare veldig nøye med valg av komponenter: Abit IP35 Pro Noctua NH-U12F Corsair TWIN2X 6400 CL4 Kjører 450MHz FSB og 1,47volt på CPU. Ser ut til at 450MHz er omtrent maksimal verdi for FSB. Får den muligens stabil på 3,7GHz også, men synes ikke det er verdt å prøve å feile så mye for 100MHz ekstra akkurat.. kjøligere er ingen dum ting.. er det med xeon vs C2D som det er/var med opteron vs xxxx+ kanskje? de kjernene som yter best får opteronstempelet men de andre blir hetende alt det andre?(dægger'n.. ser jeg har brukt 4 år på å ikke oppnå 1000 innlegg engang..) Jeg har som sagt ingen erfaring med Xeon. Men mener at C2D er meget bra, og jeg ser ingen grunn til å kjøpe noe annet. CPUen min ligger på ca 29 grader idle, mens kjernene ligger på 38-40 grader. Dette er på 2,7GHz (justerer seg automatisk ned fra 3,6GHz ved idle)Xeon brikkene er nok som du sier håndplukket med tanke på kvalitet. Dette er vel pga. de er laget for å stå i servere å jobbe døgnet rundt. Men som sagt, jeg ser ikke noe poeng i å kjøre Xeon i en "vanlig" PC. Endret 12. oktober 2007 av Chriselv Lenke til kommentar
Duqe Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 1,47v i bios eller cpu-z? Lenke til kommentar
Chriselv Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 1,47v i bios eller cpu-z? I bios. Måtte også stille opp volt på RAM, men det var pga. at hovedkoret automatisk kjørte på 1,8v når d skulle være 2,1v Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 (endret) Sitter i dag med en Pentium D940 i min arbeidsmaskin hjemme. Den brukes til alt mulig, også litt spill ala Far Cry etc. Den består i dag av 4gb 667mhz minne, en disk, ett ASUS P5N-E SLI og ett 7600gt skjermkort. Da er spørsmålet.. bør jeg velge Xeon 3050 eller Core 2 Duo E6750 som ny cpu? Dersom du tenker på å bare bytte CPU, så er det stor sannsynlighet for at hovedkortet ditt ikkje støtter Core 2 Duo, og helt sikkert ikkje de nyeste modellene med høyere busshastighet, dvs alle E6X50-modellene. Oså er det ett par stykker her som bør gå og diskutere overklokkingen sin ett annet sted. Trådstarter har allereder sagt ifra om at han ikkje er interresert i overklokking, og det bør respekterest Endret 13. oktober 2007 av Dragavon Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 Dersom du tenker på å bare bytte CPU, så er det stor sannsynlighet for at hovedkortet ditt ikkje støtter Core 2 Duo, og helt sikkert ikkje de nyeste modellene med høyere busshastighet, dvs alle E6X50-modellene. Oså er det ett par stykker her som bør gå og diskutere overklokkingen sin ett annet sted. Trådstarter har allereder sagt ifra om at han ikkje er interresert i overklokking, og det bør respekterest Åjoda, det er jo NVIDIA nForce® 650i SLI han har, Så selv ville eg valgt Q6600. Men oppdater til siste bios før du kjøper nyere prosessor Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 X3220 er kanskje også et godt valg! Koster det samme som Q6600 og kanskje av noe bedre kvalitet når en ser på max temp! Xeon 3050 er uansett et dårlig kjøp pga at den ikke var med på siste priskuttet til Intel! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå