AudunSæther Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 For rundt 3 uker siden ble jeg målt til 123 km/t i ei 80-sone. Idag fikk jeg forelegget på 9000kr bot, og 8 mnd uten lappen. Sikten og føret var godt, jeg lå i venstrefil av i alt to felt. Sjefen attesterer at de er delvis avhengig av at jeg har førerkort. Er det noe poeng for meg å klage? Jeg syns igrunn 8 mnd var vel strengt... boten skal jeg alltids få betalt, men. Synspunkter? Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 (endret) Jeg synes det er pussig at folk som enten er helt eller delvis avhengig av sertifikatet med fullt overlegg presterer å kjøre langt forbi den lovlige fartsgrensa, hele 50% over fartsgrensa når de(re) VET at lappen garantert ryker! Sikten var nok fin, det var sikkert ingen trafikk, men 80skiltet står like herlig i veikanten. Edit: Poenget mitt er vel: Den som vil være med på leken får tåle steken. Endret 11. oktober 2007 av Melkekartong Lenke til kommentar
AudunSæther Skrevet 11. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2007 Så konklusjonen var at det ikke er noe vits i å klage? Eller at jeg ikke burde, siden jeg har vært såpass idiot å kjøre for fort? Jeg er fullstendig klar over "idiotiet", og trenger heller ingen flere til å forklare meg det Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 (endret) Ut i fra forskriftene (http://www.lovdata.com/for/sf/jd/td-20031219-1660-002.html) straffes 120-130 km/h i 80-sona med inndratt førerrett (ikke førerkort) for motorvogn i 5-8 måneder. I følge min enkle tankegang bør derfor 123 km/h tilsvare 6 måneders inndraging. Dessuten klager man ikke på et forelegg, man vedtar det ikke. Da blir det rettsak og straffen fastsettes av legdommerne (dine likemenn). Hvis politiet vinner fram med sin argumentasjon, så kan du vente deg en tilleggsregning på noen tusen kroner i saksomkostninger. Å si at man er avhengig av å kjøre bil på jobb eller privat er bare tåpelig og hjelper deg ingenting. Kan jeg spørre hvor du ble tatt? Laser på 4-felts vei er ganske uvanlig. Radar er nesten ikke i bruk i det hele tatt. Såkalte sivilbiler derimot, kan bli en dyr opplevelse. Endret 12. oktober 2007 av spøkelse Lenke til kommentar
AudunSæther Skrevet 12. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2007 Jeg godtok ikke forelegget på stedet, bare førerkortbeslag, kan dette ha hatt noen innvirkning på straffen? Jeg ble målt inne i en tunnel (de sto utenfor og målte innover), med to felt (de to kjøreretningene er altså adskilt i hver sin tunnel). Leste at jeg kan bli nødt til å betale saksomkostninger ja, disse ligger altså på et par tusen, som regel ? Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 Du fikk heller ikke tilbud om å godta forelegg på stedet. Du får ikke forenklet forelegg for 116 km/h eller høyere. I stedet lager politimannen en anmeldelse på saken, og du får et (ikke-forenklet) forelegg fra politijurist. Det får du tilsendt i ettertid fra politiet. At du innrømmet overtredelsen og godtok midlertidig inndraging av førerretten får dessverre ingen betydning for straffen, siden saken og straffen er "små". Så vidt jeg veit, ihvertfall. Hvilken tunnel, kan du si det? Grunnen til at jeg spør er at jeg kjører en del i østlandsområdet og ikke alltid innenfor fartsgrensene. Lenke til kommentar
AudunSæther Skrevet 12. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2007 Jeg ble tatt i Grillstadtunnelen i Trondheim. Ifølge reglementet for fartskontroller (husker ikke navnet på dokumentet), skal det komme man til gode om man godtar alt på stedet, slik at politiet slipper å bruke krefter/tid/penger på avhør og rettsak... Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 Denne saken synes rimelig klar og er en standard hastighetsovertredelsessak. Det spiller liten rolle for krefter/tid/penger om du vedtar og godtar eller nekter. Det med strafferabatt er beregnet på saker som politiet kanskje ikke hadde klart å oppklare hadde det ikke vært for opplysninger fra siktede. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå