Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

CMOS Checksum error - Defaults loaded


Anbefalte innlegg

Hei igjen!

 

Nå har PC-en begynt å kødde :nei: Hver gang jeg skal skru på PC-en for første gang på en dag eller no, så pleier den å slå seg av under boot de to-tre første gangene, det vil si, viftene begynner å gå, også plutselig slår den seg av, det hender også at den kommer til pipet ved oppstart, bare at pipet ikke slutter, det piper konstant, helt til jeg slår den av selv :thumbdown:

 

Men etter en del forsøk så klarer den å boote, men så ser jeg en feilmelding på hovedkort menyen, før Vista loader, og der står det noe sånt som det som står i emnetittelen (husker ikke NØYAKTIG, men skal være noe sånt)...

 

Noen som vet hva problemet kan være? Sett flere steder at batteriet kan være problemet, men PC-en og alle delene er jo nye :ermm: Eller kanskje jeg kan oppdatere BIOS eller hva det nå enn heter.. Men hvis jeg må det, så må noen forkalre hvordan man gjør det :p

 

PS: Specsa står i sigg'en min...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

CMOS er et slags minne hvor BIOS kan lagre alle innstillingene sine. Når man tar ut batteriet er det CMOS som tømmes slik som vanlig DDR-minne gjøre uten strøm, men BIOS forblir urørt.

For å sikre at CMOS ikke inneholder skadet eller endret data/informasjon bruker BIOSen å lage en tallrekke (kalt checksum) basert på dataen lagret i CMOS. Når BIOS starter opp og checksummen ikke stemmer med hva som er lagret i CMOS, vil BIOS skrive ny, standard (defualt) data til CMOS, og du får denne meldingen.

 

Nå er det lenge siden jeg hadde trøbbel med slikt, men husker man kunne fikse plagsomme meldinger om dette ved å gå i BIOS og velge 'load defualt settings' og så lagre dette til CMOS.

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...