Lommiss Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Hei igjen! Nå har PC-en begynt å kødde Hver gang jeg skal skru på PC-en for første gang på en dag eller no, så pleier den å slå seg av under boot de to-tre første gangene, det vil si, viftene begynner å gå, også plutselig slår den seg av, det hender også at den kommer til pipet ved oppstart, bare at pipet ikke slutter, det piper konstant, helt til jeg slår den av selv Men etter en del forsøk så klarer den å boote, men så ser jeg en feilmelding på hovedkort menyen, før Vista loader, og der står det noe sånt som det som står i emnetittelen (husker ikke NØYAKTIG, men skal være noe sånt)... Noen som vet hva problemet kan være? Sett flere steder at batteriet kan være problemet, men PC-en og alle delene er jo nye Eller kanskje jeg kan oppdatere BIOS eller hva det nå enn heter.. Men hvis jeg må det, så må noen forkalre hvordan man gjør det PS: Specsa står i sigg'en min... Lenke til kommentar
novastrum Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 (endret) Har ikke funnet ut av det selv, men tenkte bare å nevne at jeg har samme hovedkort som deg, og helt samme problem. Bortsett fra at min som regel starter helt fint etter én ekstra boot. Håper noen har noen tips. Endret 11. oktober 2007 av novastrum Lenke til kommentar
Lommiss Skrevet 12. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2007 Ja, sånn som når jeg bootet den nå, så brukte den bare to forsøk, det varirer veldig, og er utrolig plagsomt... Noen andre som har erfaringer med dette? Å er det farlig på noen måte for maskinen? Lenke til kommentar
grevaeg Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 høres ut som at du har ett batteri problem der ja... stikk og kjøp ett nytt, kan også hende at jumperen for restore av bios settings er satt feil, sånn at den går på default settings ved boot Har vel aldri skadet med en bios update heller, men tror ikke det er problemet her Lenke til kommentar
Lommiss Skrevet 12. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2007 Tror jeg stikker å kjøper batteri jeg da... Og hvor finner jeg boot settings da, er det ved oppstart, og bare gå inn på BIOS settings? Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 (endret) CMOS er et slags minne hvor BIOS kan lagre alle innstillingene sine. Når man tar ut batteriet er det CMOS som tømmes slik som vanlig DDR-minne gjøre uten strøm, men BIOS forblir urørt. For å sikre at CMOS ikke inneholder skadet eller endret data/informasjon bruker BIOSen å lage en tallrekke (kalt checksum) basert på dataen lagret i CMOS. Når BIOS starter opp og checksummen ikke stemmer med hva som er lagret i CMOS, vil BIOS skrive ny, standard (defualt) data til CMOS, og du får denne meldingen. Nå er det lenge siden jeg hadde trøbbel med slikt, men husker man kunne fikse plagsomme meldinger om dette ved å gå i BIOS og velge 'load defualt settings' og så lagre dette til CMOS. Endret 12. oktober 2007 av skag1 Lenke til kommentar
Lommiss Skrevet 12. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2007 Ok, tusen takk Skag1, skal prøve det når jeg kommer meg hjem Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå