Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Gebyr på finansieringsbevis, huslån

Jove

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har vert en lojal kunde i min lokale sparebank i ca 12 år. Av og til kaller banken meg inn til kundemøter, hvor vi diskuterer sparing, forsikringstilbud, huslån osv. Jeg spurte en gang hvor mye jeg kunne låne om jeg ville kjøpe meg hus. Fikk etter litt regning, en sum muntlig. Jeg fikk visittkort fra kunderådgiver, og beskjed om at jeg kunne gi kortet til megler om jeg la inn bud på hus.

Etter ca ett år, snakket jeg med banken på tlf, og spørte om det beløpet fortsatt stemte for meg. Jepp, det gjorde det. Jeg la inn bud på hus, og fikk huset. Megler ringte banken, og fikk JA.

Da jeg skulle ordne førstehjemslån i banken min, oppdaget jeg at nabobanken kunne tilby en ganske mye bedre avtale for meg. Med tanke på renter, og betingelser. Jeg sa da til min bank at jeg ønskte å bytte bank. Da fikk jeg til svar at da måtte jeg betale 1600,- i gebyr for finansieringsbeviset.

Dette var første gang ordet "finansieringsbevis" dukket opp. Jeg har nå byttet bank, og har fått giroen. Mener selv at dette ikke er noe de kan kreve meg for. Det har aldri vert snakket om noe gebyr, og jeg har aldri fått noe papir på noe angående dette.

På giroen står det "Betalingsfrist: straks". Hvor lenger er "straks" i en slik sammenheng?

Når jeg nå leser på banken sin side om finaniseringsbevis, så står det at:

...Et finansieringsbevis fra 'banken' er et dokument som viser hvor mye du kan låne og hvor stor del av kjøpesummen som kan være lån....

...Finansieringsbeviset er gyldig i tre måneder. Omkostninger for finansieringsbeviset går til fradrag i omkostningene ved etablering av lånet....

Bør jeg bite i det sure eplet og betale de 1600,-? Eller er dette noe banken bruker for å få det siste lille ut av en kunde som forlater dem? Har skrevet eposter frem og tilbake med kunderådgiveren i banken, men de gir seg ikke.

Om noen har giddet å lest alt dette så takker jeg for tiden:)

Mvh Jove

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 5 uker senere...

Takker. Ble henvist videre til bankklagenemda. Skrev noe lignende det jeg skrev i posten over her. De tok det tydligvis som en klage direkte, og sendte den videre til banken min. Banken fikk 3 uker frist til å si noe om saken.

Har ikke hørt mer.

Lenke til kommentar

Blir jo intressaent. Det er jo helt ræva å ta seg betalt for det som i de aller fleste banker er gratis.

Jeg tror dessverre at de har retten på sin side sålenge de opplyser om gebyret på sine nettsider.

Sparebanken Møre har samme formulering på sine sider: http://www.sbm.no/person/default.asp?cat=70

Og i prislisten deres (http://www.sbm.no/files/upload/sbm_pm_priser.pdf) står det 600 kr i gebyr.

Sikkert noe tilsvarende for din bank men da med 1600 kr (!!!) i gebyr.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Nå er saken avsluttet. Fikk et brev fra advokatene til banken. Der stod det at selv om banken fortsatt står på sitt, valgte advokatene å frafalle kravet på vegne av banken.

Bankklagenemda skrev først til banken og ba dem si sin mening i saken. Det ble lagt frem alle eposter frem og tilbake og forskjellig sanne og usanne opplysninger. Men jeg er glad det endte slik :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...