Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøpe bil - pris beregning

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Heisann, skal da kjøpe bil snart tenkte jeg, å er litt kresen, samtidig som det er et stramt budsjett.

Si jeg har 50 000kr, hvor dyr bil burde jeg kjøpe, for å få råd til forsikring, bensin, evnt små slitedeler, nye dekk ol ?

Spørs jo litt hva slags bil du tenker å kjøpe da.

Forsikring, varierer jo mye da, min første bil kosta 12.000 i året med full kasko, men her kan du nok kanskje klare deg med delkasko og betale mindre.

Bensin varierer jo med forbruk og kjørelengde, men blir fort 10 - 20.000 i løpet av et år.

Årsavgift ligger vel rett oppunder 3000

Omregistrering ligger vel på rundt 1500 og opp jo nyere bilen er.

Ellers må du regne med litt i vedlikehold, avhenger jo veldig av bil, men går fort 5k og mer i året der også. Mer noen år, og mindre andre år.

I tillegg kommer eventuelle bompenger.

Dersom budsjettet ditt er 50.000 for bil og utgifter i et år, så har du nok ikke så mye igjen å kjøpe bil for.

20.000 kanskje?

Men alt dette varierer jo i forhold til bil og bruk. Jeg foreslår at du finner en bil du er interessert i og regner rundt den. Da kan du få konkret svar på forsikring, samt bensinforbruk slik at du lettere kan regne ut årlige kostnader.

Lenke til kommentar

hmm..

tenkte litt på en turbo bil først, men etter tanken på vedlikehold, pris og alternativ jobbing på forskjellige jobber er det ikke verdt morroa ^^

Tenker litt på Corolla nå , noe i denne modellen : http://www.home.no/torbjornkulsas/LittlecorollaXLI.JPG

Altså, jeg vil ikke gå rundt i 1-3 år uten bil og uten førerkort, samtidig vil jeg ikke kjøre rundt i noe hillbilly skrap

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...