Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvorfor står janteloven så sterkt i Norge?


Ustedalen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234
Hvilke fordeler skulle jeg ha av at janteloven ble nedlagt?

Nedlagt? Står den offentlig nedskrevet et sted, og er den en lov som er "aktiv" i dag i den form av at man straffes for å ikke følge den?

Er ikke janteloven bare noe som "alle" vet hva er, selv om de ikke nødvendigvis vet hva den heter eller direkte vet hva den innebærer?

Heller jantelov enn et sykt samfunn der den med mest penger, bling bling og gadgets blir populær. For det gidd ikke eg å bruke peng på.

Her virker det jo som det er enten eller?

For meg virker det ofte som det i dag faktisk er den med mest penger og bling-bling som blir "populær"(kanskje spesielt med tanke på barneskolen?) , selv om det såklart finnes mennesker som driter i hverandre.

 

Jeg tror at en bare må gjøre seg klar over at janteloven er noe som bare du selv personlig kan "fjerne", i den forstand av at du rett og slett driter i den.

:)

Lenke til kommentar
Nedlagt? Står den offentlig nedskrevet et sted, og er den en lov som er "aktiv" i dag i den form av at man straffes for å ikke følge den?

 

..I mangel på et bedre ord. Er det så vanskelig for deg å ta poenget uten at jeg må finspisse ordene mine og helgradere meg mot alle mulige mistolkninger. Er lei trollinger. Og wanna-bee ivar ibsen's-.

 

For meg virker det ofte som det i dag faktisk er den med mest penger og bling-bling som blir "populær"(kanskje spesielt med tanke på barneskolen?) , selv om det såklart finnes mennesker som driter i hverandre.

 

Nettopp, fordi vi blir mer globalisert, eller mer spesifisert, amerikanisert.

 

Jeg tror at en bare må gjøre seg klar over at janteloven er noe som bare du selv personlig kan "fjerne", i den forstand av at du rett og slett driter i den.

 

mennesket er avhengig av andres aksept. Du kan mene hva du vil inni i hodet ditt, men du er alltid opptatt av hva andre syns om deg. Og dermed tilpasser du adferden din.

Jeg mener.. jeg driter i feminister, men de forsvinner ikke fordet. (dessverre)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Jeg er ikke spesielt god i noe som helst.. å rakke ned på flinke folk gir meg dog en god følelse :)

Hvilke fordeler skulle jeg ha av at janteloven ble nedlagt?

 

Heller jantelov enn et sykt samfunn der den med mest penger, bling bling og gadgets blir populær. For det gidd ikke eg å bruke peng på.

 

Da skjønner jeg hvorfor du var så resendes på meg i en annen emne. Du var bare sint pga jeg våget å oppnå noe.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Jeg er ikke spesielt god i noe som helst.. å rakke ned på flinke folk gir meg dog en god følelse :)

Hvilke fordeler skulle jeg ha av at janteloven ble nedlagt?

 

Heller jantelov enn et sykt samfunn der den med mest penger, bling bling og gadgets blir populær. For det gidd ikke eg å bruke peng på.

Jeg vet ikke om du er seriøs eller ikke, men jeg antar at du er seriøs.

 

Er det greit å mobbe andre også, fordi det gir deg en god følelse. Det handler ikke om hvilke fordeler som du får. Det handler om at du plager andre, og demotiverer dem.

 

Jeg tror du bør skrive det om til

"Heller jantelov en at noen blir rikere enn andre fordi at de jobbet bra." Jeg forsto ikke hvordan setningen din hadde sammenheng til noe som helst.

 

Edit: Beklager, så ikke datoen på innlegget. Uansett, jeg synes det er et bra emne som vi sikkert kan diskutere mer.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Er veldig enig i det du skriver trådstarter.

Selv blir jeg kalt nerd av de dummere og mer uintelligente jentene i klassen fordi jeg kan mye og får bra karakterer. Når de får en dårlig karakter hakker de på meg og kompisen min fordi vi gjør det bra og går ikke i seg selv og ser om de kan gjøre noe mer fornuftig og bedre.

De sitter bare på rævva og syter at vi smisker osv. fordi vi gjør det vi skal mens de bare sitter på rævva med mobilen i den ene hånda og roper fra den ene siden av klasserommet til den andre. Det hender ikke hele tide, men innimellom og det er veldig irriterende.

Tror det går mye på foreldrene og hvordan oppdragelse de har fått og i hvilket miljø.

 

Magicus, skal noen smarte gå rundt å kalle alle som får dårligere enn 4 fordi idioter, duster, dumminger, misslykka drittunger også videre fordi de føler seg bedre av det også?

Endret av Sindre :)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...