Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvorfor står janteloven så sterkt i Norge?


Ustedalen

Anbefalte innlegg

Jeg la denne under helse, rett å slett fordi det er på en måte psykologisk hvordan dette blir oppfattet.

 

Jeg blir hele tiden fasinert og irritert på hvor sterkt janteloven står i Norge, da spesielt på skolene. Er du flink på skolen, så blir man med en gang kalt "nerd" eller "geek", som om det var noe galt å få gode karakterer og sikre seg en god fremtid?

 

Det er spesielt ett fag jeg er veldig flink i på skolen. Det er tredjeklasse IKT, der det går ut på å programmere. Jeg har drevet litt med programmering før, så jeg kan det grunnleggende innenfor dette. Allikevel vil jeg si at hele faget går ut på å tenke logisk, og se hvordan ting funger sammen eller ikke. Det er i bunn og grunn såre enkelt!

Allikevel så er det bare jeg som synes dette i klassen min, ser det ut som. Når læreren spør klassen lar jeg ofte være å svare, siden jeg ikke vil virke for ivrig, men vis ingen svarer er det godt mulig at jeg rekker opp hånden og svarer selv.

Vi hadde også en test for litt siden hvor jeg endte opp med karakter 6, mens de fleste andre havnet på 4 tallet. 4 er for all del ikke en dårlig karakter, men allikevel ser det ut som folk blir sur fordi jeg kan dette.

De har begynt å kalle meg "IKT-Jon", eller rett å slett den gode, gamledagse "nerd". Allikevel så vil de ha hjelp av meg hvis de lurer på noe. Hvorfor i alle dager er det slik?

 

La oss ta f.eks norsk, som ikke er min sterkeste side. Når noen personer får karakteren 6 på en stiloppgave så blir jeg ikke sur på denne personen i det hele tatt. Jeg synes det er flott for den personen at han/hun klarer dette, men allikevel så blir den personen raskt sett på som nerd av de fleste andre i klassen.

 

Ta f.eks historie og religion. Det er to fag som man kan snakke mye rundt og ha en konversjon med læreren om dette faget, noe noen i klassen min gjør. Resten sitter med sitt (tegninger, mobiltelefon osv). Allikevel har jeg overhørt noen andre i klassen når en annen snakker. Det går mye i "Hvorfor skal han snakke så mye?", "Han bare smisker med læreren", "Han tar fra alle ordet" og "Han tror han vet så mye". Har de virkelig lyst til å snakke i timen kan jo de også si noe, istedenfor å baksnakke de som gjør det. Det er jo ikke smisking, men man arbeider rett å slett med faget på et litt høyere nivå enn de som bare hører på.

Hvorfor er det slik at de fleste nordmenn ikke vil unne andre at de er litt bedre på noen felt enn dem selv?

 

Dette er helt stikk motsatt fra det jeg opplevde i USA. Gjorde du det bra på skolen, i sport, eller hva enn det skulle være så fikk du rett å slett skryt fra dine medelever. Det var ikke noe galt i å kunne noe, det var heller veldig bra.

Hvorfor er USA så forskjellig fra Norge på akkurat dette?

 

Hvorfor står janteloven så sterkt i Norge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Supert tråd, Ustedalen!

 

En liten kuriositet er jo at han som skrev janteloven - skrev den som en skarp samfunnssatire.

 

I Adles gode ånd velger jeg å tolke situasjonen slik: Folk lider av mindreverdighetskompleks fordi folk er bedre i enkelte ting enn dem selv. Spør du hvorfor andre er bedre i enkelte ting, så er det selvfølgelig mindreverdighetskomplekset. En person som føler seg lite verd vil strebe etter å bli god i noe, for å hevde seg. Ergo han/hun lider av mindreverdighetskomplekser.

 

Sagt med andre ord, ikke stol på alle psykologer som dukker opp i gaten.

 

Jeg tror egentlig alt bunner ut i elendige sosiale normer og misunnelse. Riktig gode personer vil alltid støtte andre og holde hummøret til andre oppe.

 

Et kjent sitat: Once I do wrong, and you noticed. Twice I did good, and you never noticed.

(sånn ca.)

 

Vi er veldig egosentriske. For all del, det er ikke noe gale i å tenke på seg selv, men nordmenn blir veldig lett oppfattet som kalde og lite imøtekommende. Jeg har engentlig ingen anelse hvorfor vi nordmenn er som vi er, og det hadde vært veldig spennende å sett en psykologisk undersøkelse på saken.

 

PS! Aldri være redd for å bli misforstått. Ser du noe du liker, se til å vis det!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

For det første kan jeg godt kjenne meg igjen i det ene eksempelet du viser til. Selv prøver jeg å være aktiv i timene og bidra, da veldig få andre elever gjør dette.

Heldigvis er jeg i en ganske liten klasse hvor alle er venner med alle. I alle fall etter hva jeg har oppfattet.

 

For det andre kan jeg ikke med hundre prosent sikkerhet si hvorfor Norge og USA er så forskjellige når det kommer til janteloven.

 

Det første som slo meg var at det kanskje er slik siden "alle" i Norge egentlig har det bedre enn "alle" i USA, da med tanke på ting som f.eks. sosial og økonomisk trygghet.

Kanskje er det sånn at barn i USA har foreldre som har vokst opp vel vitende om at en faktisk kan ende opp som uteligger (for å ta et litt ekstremt eksempel) hvis man ikke gjør noe ut av livet sitt.

Altså at man vet hvis du ikke gjør noe, skjer det ikke noe med deg, mens i Norge vet alle at de klarer seg, selv med minimal utdanning siden demokratiet tar seg av deg.

 

Det kan klart være jeg tar feil på flere punkter her, men dette var tross alt bare et forsøk på å reflektere litt. :)

Lenke til kommentar

Kjenner ikke så godt til dette med karakterer og bli sett på som nerd. I min klasse 3mk så er det å være flink på skolen et pluss i boka sosialt sett. Det jeg derimot kjenner godt til er personer med klare mindreverdighetskomplekser i klassen, som konstant streber etter å hevde seg, samt er sykelig opptatt av å ikke vise svakhet ved seg selv.

 

Selv er jeg veldig åpen sånn sett, og er selvironisk over mine svakheter. Det finnes da personer som ler med og personer som ler av. Sistnevnte avslører seg ganske klart i en slik situasjon.

Endret av defo
Lenke til kommentar

No fekk eg litt dårleg samvittighet. Eg har ei jente i klassen som er god på skulen. Ikkje nok med det, men ho er rett og slett supergod i alle fag. Joda, eg skulle heller ha godtatt å hatt nokon i klassen som var gode i eit eller to fag, men denne jenta er "superior" i alle fag med unntak av gym, kor alle i klassen ligg på ca. same nivået.

 

Eg sjølv er ein elev som ligg litt over midt på treet. Eg arbeidar generelt mykje med skulestoff, for nettopp å "gripe" etter 6'arn. Derfor irriterar eg meg ganske mykje over denne jenta som gong på gong på gong får 6 i religion, historie, matte, fysikk og kjemi.

 

Hadde eg ikkje brydd meg om skulen slik eg gjer, ville eg ikkje ha brukt tid på å irritere meg over denne jenta. Men for meg ser det ut som om eg strevar noko himmelsk etter ein karakter, medan ho berre "flyt over stoffet og uansett får toppkarakter.

 

Neste gong dette skjer skal eg heller prøve å glede meg over den karakteren ho fekk, istadanfor å sitte på pulten min og surmule :whistle:

Lenke til kommentar
No fekk eg litt dårleg samvittighet. Eg har ei jente i klassen som er god på skulen. Ikkje nok med det, men ho er rett og slett supergod i alle fag. Joda, eg skulle heller ha godtatt å hatt nokon i klassen som var gode i eit eller to fag, men denne jenta er "superior" i alle fag med unntak av gym, kor alle i klassen ligg på ca. same nivået.

 

Eg sjølv er ein elev som ligg litt over midt på treet. Eg arbeidar generelt mykje med skulestoff, for nettopp å "gripe" etter 6'arn. Derfor irriterar eg meg ganske mykje over denne jenta som gong på gong på gong får 6 i religion, historie, matte, fysikk og kjemi.

 

Hadde eg ikkje brydd meg om skulen slik eg gjer, ville eg ikkje ha brukt tid på å irritere meg over denne jenta. Men for meg ser det ut som om eg strevar noko himmelsk etter ein karakter, medan ho berre "flyt over stoffet og uansett får toppkarakter.

 

Neste gong dette skjer skal eg heller prøve å glede meg over den karakteren ho fekk, istadanfor å sitte på pulten min og surmule :whistle:

 

Tipper på at hun har en bra hukommelse. I min klasse fikk 16 av 30 spesielle utmerrkelser på slutten av skolen. Noen satt hjemme og pugget, noen bare kunne lese en gang.

 

Folk irriterer seg når de tror at noen får karakterene for lett. Men alt avhengig av klassen. Jeg var lik denne jenta du beskrev. Jeg var mobbet på ungdomsskolen fordi jeg var superior i alt. Men jeg fikk bedre på videregående fordi folk var annerledes der.

Endret av Fuskepels
Lenke til kommentar

Glimrende post! :thumbup:

 

Hvorfor janteloven er så sterk i Norge, har jeg ikke noe godt svar på, men det er nok en sammenheng med at janteloven faktisk er norsk og derfor er blitt et fenomen som man kan vise til gjennom dette "verket" til Sandemose.

 

Jeg ser på janteloven med litt to-delt syn. På en måte så synes jeg det trengs et lite snev av den i enkelte sammenhenger, mens i andre situasjoner så er den hemmende og ødeleggende. F.eks. så er jeg enig i at man ikke skal gå rundt å tro at man er bedre enn andre hvis det ikke er grunnlag for det. Det å heve seg over andre og være arrogant er ikke en god egenskap. Det å derimot ha troen på seg selv er positivt, MEN man skal også vite sine begrensninger, noe bl.a. Idol er et godt eksempel på. Hvor går grensen mellom å være kjepphøy, arrogant og ukritisk, fremfor det å ha selvtillit og troen på seg selv?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
er ikke janteloven dansk da? :p

Men om den så er det så kan den jo likevel så sterkt i Norge?

Jeg mener, kristendommen kan jo stå sterkt i Norge (selv om jeg faktisk tviler litt) selv om den kommer fra Midtøsten?

Lenke til kommentar

Set er nok sosialismen som må ta hovedskylden for det meste av Jante-loven i Norge. Den er bygget på å utgjevne ulikhetene i samfunnet. Så enkelt er det. Er du fink, skal du tynes ned på ett gjennomsnittlig nivå. Tar du høy utdannelse som som oftest resulterer i høyrere lønn enn "gjennomsnittet" SKAL du skattes ned på ett nivå som gjør at du sitter igjen med ikke mer enn andre har.

Og slik foregår den sosialistiske tanken og filosofien i uendelige. Noen her nevner at hvis du er flink på skolen, ja så får du jaggu høre det også i negativ retning. Hvor i all verden skal dette ende, hvis det ikke er opp til enhver å bestemme selv hvor induvidualistisk man vil være uten at andre skal bry seg?

Nei, jeg er for at man skal oppmuntre naboen hvis hun har kjøpt seg ny bil, eller hvis medeleven har fått 6 på en eksamen eller hvis min kollega har fått høyere lønn for høyere innsats.

Lenke til kommentar

Noe av grunnen til at janteloven er så sterk i den norske skolen tror jeg kan være pga at vi her i norge får gratis skole og vi har derfor ikke så stor drivkraft for å gjøre det bra på skole. For i USA må man vel betale for skolen, og da "må" man jo utnytte pengene man bruker på det. Derfor tror jeg at er mer status å ha gode karakterer, for da har man utnyttet pengene godt.

det er i hvert fall min lille teori, men jeg skal ikke si sikkert at alt jeg sa stemmer helt 100%, for jeg begynner å bli litt søvnig...

 

Eg sjølv er ein elev som ligg litt over midt på treet. Eg arbeidar generelt mykje med skulestoff, for nettopp å "gripe" etter 6'arn. Derfor irriterar eg meg ganske mykje over denne jenta som gong på gong på gong får 6 i religion, historie, matte, fysikk og kjemi.

Jeg tipper på at denne jenta også jobber mye med skolen, og i tillegg så har hun sikkert jobbet mye med skolen hele livet. For sånn som jeg, som ikke alltid har orket å jobbe såå mye med skole, merker at jeg henger litt etter for å nå opp til 6'ern. Jeg tror en 6'er-kandidat enten må ha jobbet mye hele livet, eller så må man sitte inne og pugge regler osv så godt som hele tiden. Men de som "klarer 6'ern nesten uten å jobbe" tror jeg egentlig jobber mer enn du tror...

 

jepp Hr.Hildershavn, oppmuntre de som gjør det bra, men husk å jobb enda mere sånn st du jobber deg oppover selv. Sett deg et mål (feks å få like gode karakterer som en medelev) og jobb mot det. Da kan dere jo konkurrere om best karakter, og dere jobber dere oppover på skalaen...

Lenke til kommentar

Kan trøste de fleste med at mobberne som bruker janteloven mot deg, ofte ender opp med og snylte på staten videre i livet.

 

Litt avhengig av alder selvfølgelig, men "nerder" tjener mer enn avarage-joe. Men som det ble sagt over; staten skattlegger deg ekstra hvis du begynner å tjene bra og dermed prøver å gjøre oss likestilt. Slik er det bare, men med litt pådriv kan dette kreativt unngås.

 

Avisene i dag bruker janteloven rått med skattelistene som fundament. Dette gjør saken bare verre mener nå jeg. Derfor er det ingen hjelp derfra.

 

Til slutt noen råd for den "yngere" garde:

* Vær frampå. Du tjener på det!

* Finn likesinnede. Sosiale nettverk blant flinke mennesker er mye verdt!

* "Kule" gjenger i skolesammenheng er ofte kun en fyllegjeng (personlig erfaring :))

* Vær bevist på hva du vil, din suksess er din glede.

 

Det er kun deg og din familie som vi glede seg over din suksess. Alle andre vil være negative (nesten) uansett.

 

http://www.digi.no/php/art.php?id=492537 Hvis du klarer å unngå hva alle andre sier så er det kanskje din ide som blir neste Google. Tror ikke de gutta har hatt så lett oppover tida.

Lenke til kommentar
Eg sjølv er ein elev som ligg litt over midt på treet. Eg arbeidar generelt mykje med skulestoff, for nettopp å "gripe" etter 6'arn. Derfor irriterar eg meg ganske mykje over denne jenta som gong på gong på gong får 6 i religion, historie, matte, fysikk og kjemi.

Jeg tipper på at denne jenta også jobber mye med skolen, og i tillegg så har hun sikkert jobbet mye med skolen hele livet. For sånn som jeg, som ikke alltid har orket å jobbe såå mye med skole, merker at jeg henger litt etter for å nå opp til 6'ern. Jeg tror en 6'er-kandidat enten må ha jobbet mye hele livet, eller så må man sitte inne og pugge regler osv så godt som hele tiden. Men de som "klarer 6'ern nesten uten å jobbe" tror jeg egentlig jobber mer enn du tror...

Det er nok mykje sant i kva du seier. Eg har alltid vore ein sånn person som har "tatt ting lett". Dette er i alle fall kva eg har fått hørt av lærarane opp gjennom barneskule og delvis ungdomsskule. Men det resulterte i at eg knapt gadda å lære meg stoff fram til 10. klasse. Først i 10. klasse oppdaga eg at ein og måtte jobbe litt heime med stoffet. Dette merka eg spesielt frå 8-9 klasse, kor karakterane falt drastisk. Men det var jo sjølvsagt vanskeleg å prøve å ta seg skikkeleg saman i 10. klasse. Så det var eigentleg først på 1. og 2. året i VGS at eg fekk tatt meg skikkeleg saman og opparbeida litt arbeidsdisiplin. No er karakterane på rett kjøl igjen.

 

Eg kan også leggje til at eg ikkje kunne skikkeleg ligningsrekning før eg starta med 2FY i 2. klasse VGS. Takket være ein innmari flink matte/fysikklærar er eg no blandt ein av dei beste i 3FY/3MX i klassen min...

Lenke til kommentar
Eg har alltid vore ein sånn person som har "tatt ting lett". Dette er i alle fall kva eg har fått hørt av lærarane opp gjennom barneskule og delvis ungdomsskule. Men det resulterte i at eg knapt gadda å lære meg stoff fram til 10. klasse. Først i 10. klasse oppdaga eg at ein og måtte jobbe litt heime med stoffet. Dette merka eg spesielt frå 8-9 klasse, kor karakterane falt drastisk. Men det var jo sjølvsagt vanskeleg å prøve å ta seg skikkeleg saman i 10. klasse. Så det var eigentleg først på 1. og 2. året i VGS at eg fekk tatt meg skikkeleg saman og opparbeida litt arbeidsdisiplin. No er karakterane på rett kjøl igjen.

 

Eg kan også leggje til at eg ikkje kunne skikkeleg ligningsrekning før eg starta med 2FY i 2. klasse VGS. Takket være ein innmari flink matte/fysikklærar er eg no blandt ein av dei beste i 3FY/3MX i klassen min...

 

Jeg har alltid vore en sånn som "fikk alt lett" og jeg er slik fortsatt. Jeg kan lese teksten bare 2 gang for å huske den. Men når jeg startet på videregående, så fikk jeg det ganske tøff, pga jeg valgte teoretiske matte og måtte streve en del for å klare de kravene som stiltes til oss.

 

Jeg tror at janteloven er så sterk i Norge pga okkupasjonstiden. Både i Danmark og i Sverige var Norge betraktet som annenrang land med annenrangs befolkningen. Jeg leste at familiene sendte sine "svarte får" og alle slags tapere til Norge i håpet at de skulle lykkes. Dessuten, så var befolkningen både overtroisk og fattig. Pluss heksejakten. Det finnes et ord "ksenofoby" som betyr "fremmedhat", når et menneske klarer ikke å godta et fremmed. Folk var redd for de fattige fremmede pga tjuver og sykdommer, og folk var foraktet av de rike fremmede. Så å være både rik og fattig var like ille.

Den slags forholder forsvinner ikke lett. Mindreverdighetskompleket i Norge er historisk basert og er formidabbelt. Uansett om Norge er verdens beste land å bo i, men mange har den samme tankegang som for flere hundre år siden.

Endret av Fuskepels
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...